Edition date Rujan 2013
Država US
Etiketa Moonjune Records
Catalog Number MJR056
Edition details Produkcija: Riza Arshad
Tags simakDialog Moonjune Records

Priča o indonezijskom fusion (u širokom smislu pojma) fenomenu simakDialog započela je prije sad već dvadeset godina u Jakarti. Prije nego što ih je Leonardo Pavković regrutirao i plasirao na međunarodnu scenu,vođeni talentiranim klavijaturistom Rizom Arshadom snimili su tri albuma, a najnoviji jeThe 6th Storynastavak na zadnja dva sjajna, kritički hvaljena djela Demi Masa (2009.) i Patahan(2007.).

I dok je jezgra benda ostala ista, uz dodatak perkusioniste Cucua Kurnia, gostujući glazbenici su ovaj put u potpunosti izostali. Na gitari je ostaoTohpati, Pavkovićev mezimac koji je prošle godine za istu izdavačku kuću izdao odličan solo albumRiot, na basu je i dalje Adhityja Pratama, a na perkusijama Erdang Ramdan i Erlan Suwardana.

Kao što i samo ime implicira The 6th Story je šesti album simakDialoga i nazivom se zapravo djelomično referira na legendarni kanterburijski progresivni/fusion bend Soft Machine koji je poznat po nazivanju svojih albuma rednim brojevima. Rana djela kanterburijskih bendova poput Soft Machine, Gilgamesh, Gentle Giant itd. ključ su razumijevanja zvuka te harmonijske zaigranost i kompleksnosti simakDialoga. Jednostavnosti radi, album bi se mogao opisati jednim pojmom kao fusion, pod čime ne mislim klasični jazz-rock, nego mješavinu jazza, etna, progresije, avangarde i psihodelije.

Iako mi osobno zadnja dva albuma imaju prednost pred The 6th Story, riječ je o kvalitetno snimljenom, ponešto introvertiranom djelu koje spaja glazbu Zapada i Istoka u jedinstvenu avanturističku cjelinu. Američki autor Raymond Benson, koji je napisao „liner notes“ unutar omota, ukazuje na duhovni aspekt glazbe na albumu, što reflektira eksplicitnu posvetu benda „jednom i jedinom Stvoritelju“. Iako je u Hegelovom smislu „duha“ album duhovni produkt, ne bih mogu reći da sam osjetio taj duhovni aspekt na koji ciljaju. Možda jedino djelo za koje bih kao nevjernik u osobnog Boga mogao reći da je doista, istinski duhovno u tom drugom smislu je A Love Supreme genijalnog Johna Coltranea, a približavaju mu se albumi Mahavishnu Orchestre. Takva su djela doista rijetkost i zahtijevaju iznimnu talentiranost, vanserijsku tehničku izvrsnost, iskustvo, koncentriranost, nadahnuće i mentalnu zrelost.

Albumom prevladavaju harmonijska složenost kompozicija i telepatska međuigra Tohpatija i Arshada, ali ponekad kad se stvari opuste u improvizacijski groove bend zasja u svojoj punini. Poseban su „začin“ pružili trojica perkusionista stabilnim, ponavljajućim, hipnotičnim i ponekad senzualnim ritmovima kao na „What Would I Say“.

U cijelost gledano, The 6th Story je vrlo dobro moderno progresivno jazz ostvarenje, uglavnom umjerenog tempa, dugačkih kompozicija i kompleksne strukture, koje posjeduje potencijal prenošenja u neke bajkovite predjele imaginacije, dimenzije ogromne kao svemir i vječne kao beskraj.

Ljubiša Prica

Hits 665
simakDialog Albumi Kronologija Live At Orion » Live At Orion