Vrsta / Rock and roll / Contemporary Pop/Rock / Album Rock / Heartland Rock
Dodano Nedjelja, 21 Prosinac 2014
Length 1:22:58
Edition date Listopad 1980
Etiketa Columbia
Catalog Number 477376 2
Edition details Objavljeno: 17.10. 1980.; produkcija: Bruce Springsteen, Jon Landau i Steve Van Zandt; snimano: ožujak 1979. - kolovoz 1980., The Power Station, New York City; miksano: Clover Recording Studios, Los Angeles.
Tags Columbia Bruce Springsteen Jon Landau Steve Van Zandt

Općenito gledajući, na neki sam način konzervativan. Nemam želju eksperimentirati samo da bih eksperimentirao. U većini situacija samo pokušavam prenijeti poruku. Nisam toliko opterećen stilom. Želio sam da naša glazba bude okrenuta sadržaju. Onome što govorim. I odatle krećem. Krećem od pitanja… Je li ovo dobra pjesma? Postoji li nešto ljudsko u njoj? Kad je pjevam, čuje li se glas pravih ljudi?

Ove je riječi mladi Bruce Springsteen izrekao dok se tsunami punka već obrušio na svjetsku scenu i glazbenu industriju, u vrijeme kad je rock-megalomaniju pokušao zamijeniti nihilizam, kad se korijenje čupalo jer se mislilo da je zatrovano, kad je anti-ideja svojom silinom nadjačavala ideju. U isto vrijeme kad je mladić iz provincije New Jerseya već postao potpisnik velikih albuma kao što su "Born to Run", "Darkness on the Edge of Town" i, friško, "The River", kroz njihove note uronjene u tradiciju, kroz snagu obloženu čistom vjerom, koja nije imala eksplicitno religijske atribute, ali se svakako napajala upravo na tim tihanim vrutcima te kroz iskrenost i inteligenciju nevjerojatnog talenta, izloživši samu srž rocka na svjetlo dana umjesto u mrak zapišane sporedne ulice. Progovorivši kroz cijelu galeriju živopisnih likova od posve opipljivih krvi i mesa i s problemima za teoretičare gotovo dosadnog svagdana, ali i prateći ih dalje, u nove "priče", pružajući im evoluciju kroz nadu, iskupljenje kroz ljubav i snagu kroz vjeru, Springsteen je rock, u kojeg je toliko vjerovao i još vjeruje, donio čisti humanizam, poštenje i predan rad kao temeljne odrednice. Na tom valu, nakon eksplozije barokne ljepote "Born to Run" i mukotrpnog nastajanja višeslojnog "Darkness on the Edge of Town", kao da je želio nadoknaditi vrijeme izgubljeno u pravnoj bitci s bivšim menadžerom te ostati vjeran sebi i pjesmama što su se rojile, ovaj je uistinu jedinstven rock-umjetnik na samom početku osamdesetih s nikad uigranijim E Street Bandom porodio dvostruki album, "The River".

Album koji je u mnogome odražavao sve navedeno u rečenicama iznad. Album koji je u dvadeset pjesama sukobio ono što za samog Springsteena nije bilo u sukobu koliko u zrcaljenju. Album koji ni u svom dugom trajanju nije izgubio dah ni na tren, vjerno prenijevši u svim svojim rukavcima senzibilitet i ideje vodilje svoga autora.

Kako to često biva, rad na albumu je počeo s idejom o jednoj ploči, dakle, s osam do deset pjesama. No, ono što se odmotalo odmah na početku nije bilo dovoljno, falilo je balansa, falilo je vode koja bi popunila baš cijelo korito te rijeke iz naslova (koja i nije bila naslov u ranoj fazi nastajanja albuma). "Rock 'n' roll uvijek je bio radost, ta neka sreća koja je na svoj način najljepša na svijetu", gotovo naivno, a zapravo vrlo pronicljivo i, još bitnije, iz srca, govori Springsteen tada, "ali rock je i težina i hladnoća i samoća." Na "Darkness on the Edge of Town" taj je produžetak misli na trenutak odnio prevagu i on sam priznaje da se teško nosio s pomirenjem svih tih struja, ali baš tu nastupa "The River": Iz nekog unutarnjeg razloga, nisam bio spreman osjetiti te stvari. Bile su previše zbunjujuće, paradoksalne. No napokon sam shvatio da je život pun paradoksa, mnogo njih, i da jednostavno s njima moraš živjeti.

"The River" je zbirka pjesama što ne poznaju himničnost: ovdje nema velikih, grandioznih tema (nije to ni "Drive All Night", koja u svojih preko osam minuta više plače nego slavi, a niti naslovna, ispovjedna "The River", koja govori prozom velikih američkih pripovjedača, ali i jezikom istinskog poete), nema ni uniformiranog ugođaja, a čak ni vremena za duhovno, jer sve se, bar tu na površini, vrti oko, naprosto, življenja iz dana u dan. Stilski raznolik, a tematski prostrt po već uobičajenom Springsteenovom imaginariju, album je ovo što isprepliće dramu i akciju, rockabilly s folk-rockom, soul s rock 'n' rollom, balade s pravim gitarskim vrtlozima, Dylana s Vanom Morrisonom, a sve njih čak i s britanskom invazijom, koliko god ovakve usporedbe ne drže dugo vodu kad je ova ljudina za mikrofonom i notnim pismom u pitanju. "The River" se u ovakvom katalogiziranju čini poput male, džepne povijesti rock 'n' rolla, ali ni to neće držati vodu, jer nema potrebe za tim. Jer je rock Springsteenu "tek" motor, idealni prenositelj poruka i priča koje te poruke prenose, raznose i prevrću.

Ovi likovi su još življi, još razrađeniji, još odrasliji; ovo je nastavak prijašnjih albuma u najljepšem obliku takvog nadovezivanja, gdje ne odrastaju samo likovi – koji, uostalom, mogu i ne moraju biti isti – nego cjelokupna "redateljska" vizura, gdje okvir poprima još ozbiljnije tonove i materijale. "Je li san što se ne ostvari laž ili nešto još gore?", glasi čuveno pitanje u naslovnoj pjesmi i u samom tom pitanju, bez povjerenja u konkretan odgovor, leži Springsteenova potraga, njegova misija, njegova čežnja. I dok ta pjesma već sama u svojoj životnoj priči sadrži više nego što to uspijevaju cijeli opusi, ima tu itekako još toga, od sablasne "Point Blank" do kontemplativne "Wreck on the Highway", od tuluma "Sherry Darling" do produžetka "Thunder Road" u "The Price You Pay", od zarazne bezvremenosti "Hungry Heart" do rokerske energije "Ramrod", od prekrasne inkarnacije soula "I Wanna Marry You" do nasljednice "Jungleland", produženog krika "Drive All Night". Isprepletene sudbine u prašini podigloj na nesrećama na auto-cesti i njihova jeka dok se tom istom cestom razvoze dalje... Sve to sadržava Springsteenov peti album, ocrtavajući gotovo sumnjivo ispravnu osobu koja stoji iza tih pjesama i priča.

Sumnjivo ispravnu jer nas vrijeme i okruženje u kojem je Springsteen radio i još radi navode da sumnjamo, da ne vjerujemo. Jer, koliko se često susreće u rock-industriji čovjek koji je već u ranim danima karijere prekidao nastupe zbog ispaljene petarde, otvoreno poručujući tom nekom u mnoštvu koji je to učinio da mu nije prijatelj i da mu više ne dolazi na koncerte, dok su na koncertima nekih mu kolega ljudi i ginuli? Koliko se često sreće istinski rock-junak koji, ako je vjerovati bliskim mu suradnicima i biografima, nije probao nijednu drogu, čak ni među wanna-be-liberalima omiljenu travu, a i alkohol mu je bio prava rijetkost u čaši? Možete li zamisliti rokera koji u jeku punka i općeg popkulturnog revizionizma i bujajućeg relativizma pred tisućama ljudi naglašava potrebu zadržavanja veze s korijenima, sa zajednicom iz koje je potekao i obitelji u kojoj je stasao i koji je među prvima javno odao počast i trajnu zahvalnost ratnim vojnim veteranima? Ima itekako materijala da se ponešto zapitaju i neki ovdašnji galamdžije... A taj Bruce Springsteen, ta figura koja je ne samo glazbom, već i konkretnim primjerom razoružala i najveće sumnjičavce i nihiliste svoga vremena, čovjek koji, čak i kad kaže da smo "iz pjesme od tri minute naučili više nego što smo ikada naučili u školi", ne barata time kao parolom ili buntovnim manifestom krojenim za skupljanje jeftinih bodova, već kao ispovjednom prozom, utkan je u baš sve pore "The River", mjesta na kojem je uspio u jednom koritu zadržati svu onu silu proprštalu na prethodnim albumima, postavši time, u svoj svojoj skrušenosti i poniznosti, velik, ali nikad, kako se to običava reći, veći od života. Te se "ambicije" jednostavno ne uklapaju u misiju jednog, jedinoga The Bossa.

Hits 1678
Darkness On The Edge Of Town « Darkness On The Edge Of Town Bruce Springsteen Albumi Kronologija Nebraska » Nebraska