Length 36:59
Edition date Siječanj 1973
Etiketa Columbia
Catalog Number KC 31903
Edition details Datum objave: 5.1.1973.; produkcija: Mike Appel i Jim Cretecos; srpanj - rujan 1972., 914 Sound Studios, Blauvelt, New York
Tags Bruce Springsteen Mike Appel Jim Cretecos

Da se nepripadnost jakoj i utjecajnoj sceni te čak svojevrsna izoliranost kad su u pitanju bujice kojima cirkuliraju trendovi popularne glazbe mogu pretvoriti u svojevrsnu prednost, možda najzornije u dosadašnjoj američkoj rock-trakavici govori glazbeni put i talent Brucea Springsteena. Dječak iz katoličke obitelji iz priobalne provincije u saveznoj državi New Jersey od ranih je dana svoju buntovnost pokušavao artikulirati kroz glazbu, a glazba koju je osjećao svojom, jezikom svoga kreativnoga govora i kanalom kojim je mogao najiskrenije izlijevati svoje emocije bio je rock 'n' roll – bez mnogo nedoumica, promišljanja ili vrćenja palčevima, u njegovoj iskonskoj matrici. New Jersey koji se općenito kod onih "urbanijih" masa, a posebno u očima elitnijih (pop)kulturnih faca smatrao selendrom pokazao se podnebljem plodnim za zdrav, čist i iskren pristup glazbi, kakav je mladog rokera iz "maloga mista" vrlo brzo zasluženo preimenovao u – The Boss.

Crpeći inspiraciju s ulice, iz šarolikih ploča, s radija i prebirući po žicama gitara koje su mu se našle u rukama, prošetavši kroz nekoliko kratkotrajnih bendova, mladi je Springsteen u tom posthpijevskom i općenito "post"-razdoblju u kojem se rock rastočio u brojne samodopadnosti, a industrija od rock-heroja načinila multimilijunaše nužno odijeljene i otuđene od svoje mnogo siromašnije publike, spregom talenta i upornosti te nepokolebljiva duha brzo upao u oči lokalnih "lovaca". Pjesma koja će obilježiti prvi mu album, po mnogo čemu definirajuća "It's Hard to Be the Saint in the City", bila je ključna za privlačenje pozornosti producenta i vrlo brzo i menadžera Mikea Appela, a potom i Columbijinog glasovitog lovca na talente Johna Hammonda, možda najpoznatijeg kao čovjeka koji je otkrio Boba Dylana. Upravo je Dylan bio ono što su u Springsteenu vidjeli, zamislivši ga kao potencijalnog novog folk-heroja, rječitog i odvažnog mladca s gitarom i usnom harmonikom; ono što je njihov mladac zamislio i vidio bio je pak "samo" rock 'n' roll i od toga nije ni na trenutak namjeravao pobjeći.

Ali, upravo na tim ukrštenim pogledima nastao je "Greetings from Asbury Park, N.J.", nužno ne ispavši niti pravi folk niti pravi rock album. Ili oboje u nedovoljno srasloj cjelini. Ili jednostavno loše produciran dobar album. Sličnim sintagmama možda i nema kraja, slobodno se ubacite nakon desetak preslušavanja albuma. Naime, producentski posao kojeg su obavili Appel i njegov ortak Jim Cretecos sveo se na maksimalnu redukciju troškova i isticanje onoga čega je u štićenikovoj glazbi bilo zapravo tek u tragovima. Springsteen se nije vidio kao poetu-usamljenika niti je htio studijske glazbenike: okupio je bend i u konačnom izboru pjesama tek na dvije solirao. U tom slijedu je etiketa "novi Dylan" bila i promašena i opterećujuća u svakom smislu, a konačni proizvod nije zadovoljio nikoga – ni Hammonda, koji je očekivao novog folk-heroja, ni Appela, koji je htio unovčiti svoj ulog, ni samoga Springsteena, koji je htio čim prije realizirati svoj rock 'n' roll san. No, zadovoljio je skromnu bazu kritičara i publike koja je je u brbljivoj lirici i srčanoj svirci mladog pjesnika i ipak prvenstveno glazbenika pronašla snažan potencijal.

Iako produkcija, ograničena nisko postavljenim budžetom i neodlučna u kojem bi smjeru išla, nije dala pjesmama da posve prodišu, kroz iskrenu izvedbu probila se prava bujica riječi, natrpavši u devet pjesama toliko stihova da bi većini kolega trebalo mnogostruko više albuma da ih sve udome. Springsteenov živopisan rukopis i lirske priče prepune uvjerljivih likova s ulice pjesmama su dale životnost kojima nije mogla nauditi ni tanja produkcija, što se čuje i osjeti već u uvodnoj "Blinded by the Light" ili u "For You" i "Does This Bus Stop at 82nd Street?". Pritom se poslužio podjednako i vjerskim motivima, kao i klasičnom rokerskom imaginarijem, ostvarivši, za prvijenac, impresivan svijet koji baštinjenjem poseže i do proze Faulknera i Steinbecka. No, baš kao tipični prvijenac nekoga tko je imao puno za reći, album kao da je prekrcan, baš kao da je Springsteen htio tu ugurati ama baš sve što mu je sjedilo na duši. Pomanjkanjem sredstava, ali i samodiscipline, tako potencijalno prekrasna "Mary Queen of Arkansas" ipak zvuči kao nerazrađena tema, a također uhu jako lijepa "The Angel" nije uspjela pobjeći lirskim stereotipima kad je sam tekst u pitanju. Vrhunac albuma tako je, uz spomenutu, gotovo proznu "It's Hard to Be the Saint in the City", "teškobojnim" motivima bogata "Lost in the Flood", dok bih u primjerenijem miksu posebno volio čuti razigranu "Growin' Up" i saksofonom Clarencea Clemonsa podebljanu "Spirit in the Night".

Sve navedene manjkavosti u retrospektivnom čitanju ipak idu ruku pod ruku sa Springsteenovom očitom željom da sve izbaci onako kako mu je i samom došlo, sirovo i bez ustezanja. Kršćanska simbolika kojom mu je poetika bila obojena i tada, imala je, doduše, još uvijek prvenstveno buntovničku ulogu, za razliku od poznijih albuma kad se uklopila u funkciju ne samo jezika već i podteksta i konkretne poruke, no uz odmah opipljiv osjećaj za pravdu potpomogla je sugestivnost i višeslojnost lirike koja je nadglasala i cijeli bend. U vrijeme "Greetings from Asbury Park, N.J." stvari možda još nisu izravno ukazivale na "budućnost rock 'n' rolla", ali su jasno zborile o snazi čistog, neiskvarenog i nabrijanog talenta koji se ni u okvirima već formiranih kalupa nije dao – ukalupiti.

Hits 1496
Bruce Springsteen Albumi Kronologija The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle » The Wild, The Innocent &  The E Street Shuffle