Dodano Ponedjeljak, 12 Kolovoz 2019
Broj diskova 10
Edition date Lipanj 2019
Etiketa Rhino
Tags Woodstock

Upravo danas, 15. kolovoza navršava se točno 50 godina od početka održavanja legendarnog ''Woodstock-Three Days Of Peace And Music'' festivala.

Do sada vjerujem da su ispisane tone papira i kilometri rečenica posvećenih ovom glazbenom događanju, koji je od 15. do 18. kolovoza 1969. godine protresao zemaljsku kuglu. OK, možda tada ne baš tako, kako se to događalo u vremenskim intervalima i kako je vrijeme prolazilo.

U vrijeme održavanja Woodstocka bio sam klinac, koji je tek ulazio u taj svijet glazbe, koja će kasnije u potpunosti preuzeti sve moguće konce u mom životu i odrediti mnoge moje važne stvari i događaje, koji su bitno odredili moj život uopće.

Kada imaš devet godina i na nekom poljskom gramofonu slušaš LP s bezvremenskim uspješnicama The Beatlesa, misliš da je to centar svijeta. A potom u večernjim satima uz neki radio, tranzistor slušaš radio Luxemburg, kojeg više ne čuješ nego čuješ, ali tu se vrte Whoovci, Stonesi, Mamas and Pappas, Dylan, The Birds, Beach Boysi i ta njihova glazba ti tako paše, odgovara i čini te sretnim. Pa, kvragu, tu doista ima nešto, nečega što jednostavno ne mogu objasniti. Da, tu je i moj osam godina stariji brat, koji me plaši kada sviraju Led Zeppelin i govori mi da se tako glasaju vampiri a iz zvučnika trešti ''You Shook Me'', Plant nemilosrdno ''zavija'' a ja navlačim pokrivač preko glave... hvata me strah i jeza mi se uvlači u kosti, ali ne mogu odoljeti i usprkos svemu nastavljam slušati... Nevjerojatno i strašno, zar ne?

U to isto vrijeme u Americi događa se glazbeni festival koji je okupio je mnogobrojne hipije, ali i sve one koji vole rock glazbu... i što se dogodilo?

Neočekivani događaj cijele jedne generacije: od očekivanih 200-tinjak tisuća posjetitelja brojka je narasla na nevjerojatnih 450-500 tisuća, dok je još dvaput toliko ostalo na zakrčenim prilaznim putovima. Naime, 50 kilometara u krugu oko mjesta održavanja Woodstocka promet je bio potpuno paraliziran.

Woodstock nije bio puki rock festival kakvih je tog ljeta bilo diljem Amerike: tamo se zapravo odlazilo iz uvjerenja i iz protesta. I to se činilo u doista velikom broju. Nekako je bio trend da se treba izraziti i pokazati svoj stav i ako baš želite i otpor prema standardiziranim društvenim normama i stajalištima. Željelo se oduprijeti slanju vojnika u Vijetnam, željelo se živjeti u onom uvjerenju ''Peace and Love'' ali u konačnici to je ipak bila utopija. No, važno je bilo pokazati američkoj vladi i narodu da ima i onih koji žele biti drugačiji, kojima nije u interesu ubijati druge, koji imaju toleranciju na boju kože, koji mogu uvažavati i druga mišljenja i stajališta. Sve to učinilo je priču potpuno drugačijom od one kako je zamišljena od početka. Ekipa organizatora željela je zaraditi, naplaćivati ulaznice i sl. No kada su se stvari otele kontroli, jednostavno su sve pretvorili u ''free'' i cijelo to događanje poprimilo je razmjere koje više nitko nije mogao baš pretjerano kontrolirati. Pitanje zdravstvene, sanitarne skbi, osiguranja samih posjetitelja, dostava i podjela hrane, vode, i svega onoga što i inače prati ovakve festivala bila je nedostatna ili jako manjkava. Svi su ponajprije cijelu manifestaciju gledali kroz novac, profit, zaradu a sve drugo je bilo u drugom planu... nije li mi to od nekud poznato?

S druge pak strane svi oni koji su nastupali na festivalu bili su nekako kao već unaprijed određeni, mada nije bilo tako, a svi mi koji smo tada bili klinci nismo naravno uopće imali pojima što se događa i zbiva. Tek kada sam se domogao trostrukog LP-ja ''Woodstock: Music from the Original Soundtrack and More'', koji je objavljen 11. svibnja 1970. od strane Atlantic Records Cotillion, te duplog LP-ja ''Woodstock Two'' objavljenog 1971., počeo sam razumijevati neke stvari i odnose. Važno je istaknuti da sam do ovih albuma došao tek 1974. ili 1975. i to su bili za mene osobno, u toj životnoj dobi, doista istinska glazbena lektira.

Nakon toga usljedila su brojna druga izdanja ovog festivala, sve do ovog kojeg vam upravo sada predstavljam i čiji je naziv: ''Woodstock - Back To The Garden [50th Anniversary Experience]'', a koje je objavljeno 28. lipnja ove godine od strane izdavačke kuće Rhino.

Izdanje u sebi sadrži deset CD-ova sa 162 pjesme tijekom 32 nastupa u ukupnom trajanju od 12 sati i 41 minutu, te nam donosi još jednu novu, proširenu glazbenu prezentaciju ovog legendarnog festivala. Svakako treba istaknuti da je ovdje riječ je o prvoj kolekciji Woodstocka koja prikazuje snimke svakog izvođača uživo. Pa tako kroz sadržaj ovih deset CD-ova itekako možemo spoznati za što smo tijekom svih ovih godina bili uskraćeni ili nismo imali potpunu ili bolje napisati puniju sliku, što se to zbivalo na ''stageu'' na Yasgurovoj farmi u Bethelu u američkoj državi New York.

Danas, slušajući i prateći slijed događanja nije mi baš previše jasno zašto odmah na prvo izdanje ovog festivala nisu uvrštena imena poput Jefferson Airplane, Grateful Dead, The Band, Blood Sweat & Tears, Johnnyja Wintera, Sweetwater, Melanie, Quill, Tima Hardina, Janis Joplin, The Keef Hartley Band ili Creedence Clearwater Revival; kao što je bio trostruki LP set mogao je biti i četverostruki ili peterostruki, zar ne? No, to je opet neka druga priča!

Woodstock  je tek nakon prošlih godina i desetljeća dobio zapravo sam od sebe na nekoj kvantitativnoj i kvalitativnoj težini. Kako su godine prolazile on je postajo sve značajniji glazbeni događaj i u svojoj poruci nosio je nevjerojatno snažne i direktne vrijednosti generacije koju je obilježila glazba, ljubav, protest i izrazito velika uporaba narkotika.

Tijekom ta tri dana bilo je svega i svačega, svašta se izdogađalo, ali nekako u cijeloj priči ostaje znakovito da na tom legendarnom koncertu nisu nastupila brojna poznata imena, evo ih redom: Bob Dylan, Simon & Garfunkel, The Jeff Beck Group, Led Zeppelin, Byrds, Chicago (u to vrijeme poznat kao Chicago Transit Authority), The Moody Blues,  Cream,  Frank Zappa, Arthur Lee and Love, The Doors, Spirit, Joni Mitchell, Lighthouse, Roy Rogers, Procol Harum, Jethro Tull, Blues Image, Iron Butterfly, The Rascals, The Beatles, James Taylor i The Rolling Stones. Ima toga još, naravno, ali evo i ovo nam puno govori jer pitanje je jesu li ti izvođači bez obzira na sve ipak morali biti ondje. Naime, oni  su tada predstavljali doista nešto toj generaciji ili generacijama mladih.

ZAKLJUČAK: Puno će se još naime i pisati i prepričavati o legendarnom koncertu Woodstock, kada su kroz tri dana pred gotovo 500 tisuća ljudi prodefilirala neka od najjačih rock imena tog razdoblja i vjerojatno će se još mnoge istine tek otkriti i doznati.  No, to je zapravo i ona skrivena čar, koju nam tijekom godina otkrivaju izdavačke kuće. Imam informaciju da to nije naravno sve što se tiče materijala s Woodstocka. Naime, glazbeni magazin ''Rolling Stone'' 8. svibnja ove godine donosi vijest da se priprema još jedno izdanje od čak 38 CD-ova, da prosto ne vjerujete, zar ne?! Dakle, ova glazbena priča još nije gotova i nastavlja se! Osobno, postavljam retoričko pitanje: što onda nose 60., 70., 80. i 100. obljetnica?

Na samom kraju želim istaknuti činjenicu da su producent Andy Zax, ''sound'' producent Brian Kehew i ''master'' inženjer Dave Schultz, izbjegavali što je moguće više ometati snimke kako bi one sačuvale svoju autentičnost. To je zaista velika stvar i o tome oni svjedoče: ''We  have learned since we began working with the Woodstock tapes in 2005, it’s this: you can’t fix them… That’s less grim than it seems, because once you’ve accepted the idea that there is no way to make these recordings sound slick, you realize that these tapes are the sonic equivalent of heirloom tomatoes — slightly imperfect, but delicious.” Pa tko voli, nek'  izvoli!

Hits 378