Length 23:41
Edition date Rujan 2014
Etiketa Aquarius Records
Catalog Number CD 523-14
Edition details Datum objave: 23.9.2014.; produkcija: Edi Cukerić i Konrad Mulvaj; snimano: 2014.
Tags Edi Cukerić Sara Renar Konrad Mulvaj Aquarius Records

Po već ostarjelom pravilu, jesen je za umjetničke duše najinspirativnije godišnje doba. Požutjelo lišće kao nova tapiserija, kišne zavjese kao sjetne kulise, istim kišama prešarana prozorska stakla kao posebna vrsta naočala, sivi svod kao odraz u lokvama i miris svježe pečenih kestena na gradskim ulicama obavijenim melankolijom... svi ti i brojni drugi prizori i motivi s okusom vlage i u koloritu nagnutom ka crno-bijelom tradicionalno su najizravnije trzalice po kreativnim žicama, do te mjere da sve skupa poprima značajke automatizama pa, naravno, i patetike. Naravno da ti ni jesen neće pomoći ako nemaš "tu" notu, kao što ti, ako je i imaš, neće biti jamac za sezonsko nadahnuće i produktivnost. I baš s prvim danom ovogodišnje jeseni i baš s tim nazivom kao zajedničkim nazivnikom novih glazbenih kolaža, mlada zagrebačka kantautorica Sara Renar nastavlja svoju priču započetu prije tri godine singlom "Trebam te"; ako je lanjski album "Djeca" bio divan ulazak te priče u zaplet, kao poligon za očito bujan talent, "Jesen" bi trebala potvrditi tada stasala očekivanja.

I sve, baš sve u što se jesenski stereotip, osobito u rukama mladog, zdravog vrištanja željnog bića, mogao pretvoriti, u Sarinu se slučaju – nije dogodilo, ni po jednoj stavci! Niti se mlada Zagrepčanka odlučila na novi puni – čitaj, albumski – zalogaj niti je zaigrala na već razvijene dobitne recepte. Niti je EP sa sedam pjesama (ili, kako sama skromno i bez figa u džepu kaže, četiri pjesme, instrumentali i jedna a capella) jesen šablonski prenesena u kajdanku niti je ova kajdanka podatna za patetična ladičarenja. Prije svega, ovo je, da se tako izrazim, umjetnički poštena glazbena zbirka. Da, baš je sve to – i umjetnički poštena, odnosno, iskrena, i prava glazbena zbirka, odnosno, mala priča. Ni kratka ni duga. Ni s jednim repom ili odvojkom. Pravocrtna u smislu da vodi i odvodi te na koncu pušta.

Zaboravite "Djecu", iako je odličan prvijenac. Zaboravite bilo kakvu vlastitu viziju jeseni. Ma zaboravite i Radiohead, iako će Sara reći da ih voli slušati i iako ćete to vrlo brzo i čuti već negdje u podlozi uvodne "After". Pustite da vas ova glazba, što kao da se krčka pod tim nekim brižnim prstima i s ukusom za delicije, povede, kad je već tako umiljato pozvala već tim startnim instrumentalom. I da, osjetit ćete jesen, tu neku njezinu jesen, ona će vam konačno i zapjevati baš o jeseni, i to tako da kao da razgovara s vlastitom jekom u kojoj se stih ti si htjela biti sama odbija o zrcala prije nego što se sve likvidnija glazba počne prelijevati preko prozora na ulice, one iste prepiturane lokvama kao prirodnijom vrstom zrcala. Tako će "Trag" blokirati svako moguće otkliznuće u stereotipe, sintetizirajući Sarinu glazbu samo da bi je učinio življom, prirodnijom, slobodnijom. "Ljubav", singl otpjevan s kolegicom i prijateljicom Barbarom Munjas, definitivan je pritom izlazak na ulicu, baš kao u odličnom spotu koji prati pjesmu.

"Možda nam se dogodi" proganja "ne znam da l' je želim", a između tih lirskih mantri slažu se slogovi i blokovi male glazbene čarolije, koliko god ta riječ zvučala otrcano. Međutim, baš nakon te slagalice, "Jesen" može bez straha predstaviti svoj prvi i jedini predvidljivi korak, ali u toj predvidljivosti i predivnu instrumentalnu minimalistiku "Post sezona", koja će – manje predvidljivo – postati tek uvod u još jednu ludu, još luđu vožnju s "Razmakom", pjesmom koja će (mi) i konačno potvrditi da sam bio u pravu kad sam baš Saru Renar vidio kao pravog ovogodišnjeg Porinovog najboljeg novog izvođača. I nije a capella verzija naslovne pjesme za kraj puko punjenje prostora (mada moram priznati da bih možda, ali samo možda, radije čuo instrumental iste pjesme): ona funkcionira kao zasebno poglavlje, odnosno, epilog, baš kao jeka prethodno prostrtog po svom tom požutjelom lišću i dotad zrcalnim lokvama.

Da, Sara Renar je uspjela, pobjegavši od pretencioznije, ali i zahvalnije forme albuma, iznjedriti svoje prvo (malo) remek-djelo. Ne bih je zato čak stavljao u koordinate propupale hrvatske kantautorske scene; ona je upravo izborila posve samostalnu poziciju: "ti si htjela biti sama... i sada jesi" na kraju albuma tako ima posve novo i raspršeno značenje. Malim, a velikim iskorakom, jednom malom, kratkom, ali lakoćom meštra zaokruženom pričom, ovo je divno mlado biće povjerovalo svom talentu na najljepši mogući način. Jesen je počela, sa svim dozivajućim potencijalima u svojim škrtim koloritima.

Hits 1809