Released Prosinac 2016
Vrsta Alternative/Indie Rock / Alternative Pop/Rock / Progressive Rock
Dodano Srijeda, 07 Prosinac 2016
Edition date Prosinac 2016
Etiketa Samostalno
Catalog Number -
Edition details objavljeno: 1.12.2016.; miks: Hrvoje Klemenčić i Hrvoje Nikšić; snimamo u Zagrebu i Zaprešiću u razdoblju između 2010. i 2016. godine u studijima: Klemboton, GD42, Kramasonik i Runaways
Tags Hrvoje Nikšić Porto Morto Hrvoje Klemenčić

Postojati deset godina, mijenjati članove, lokacije, instrumente i izričaj, a pritom držati status demo benda vraški je pothvat. Porto Morto, zagrebački glazbeni kolektiv, jedan je od takvih bendova. Dugo se kuhalo glazbeno umijeće, osnaživala kemija, mijesilo tijesto koje će tvoriti pjesme, a rezultat je od početka prosinca konačno pred nama: debitantski LP uradak grupe, jednostavno nazvan ‘Porto Morto’.

Dugim stažem na sceni okupili su popriličan broj uživatelja pa i obožavatelja glazbe koju sviraju, a koju je teško opisati jednom rečenicom, a kamoli jednim izrazom. Nastupa uživo nije posljednjih godina bilo naročito mnogo, no Youtube kanal im je bio dovoljno prometan da se svatko može upoznati s repertoarom grupe. Nekoliko se izvrsnih, ranije uploadanih stvari našlo i na albumu, poput uvodnog trojca ‘Hrast’, ‘Ručak u podne’ (s odličnim spotom) i ‘Isplazi krovove’ te ‘Previše kraljeva’. Odličan je odabir otvoriti album s ‘Hrastom’ i ‘Ručkom u podne’: već se u ‘demo’ verzijama radilo o složenim, ali kompozicijski zanimljivim i pamtljivim pjesmama, a na albumu su dobile dodatni instrumentalni i produkcijski ‘kick’, ponajviše u vidu naglašenijeg ritma zbog kojeg ćete na trenutke pomisliti da slušate nešto novo od Massive Attack. ‘Isplazi krovove’ ipak ima nešto nježniji ritam, a svojim ambijentalnim zvukovima isprepletenim s industrijskom hladnoćom tvori križanac The Microphones i avangardnijih albuma Nine Inch Nails.

Ako vam dotad Porto Morto zvuči kao mnoštvo drugih bendova koji ubacuju elemente neočekivanog u svoje pjesme, pripremite se na ‘Nitko nikad ne ide sza mnom’ i ‘Ne tko, ni tko’. Žanrovi se tu isprepliću kao rijetko gdje: ima folka, (free) jazza, space rocka, klasike, elektronike... Puhači ovdje konačno dolaze do izražaja, tko god ih se dohvatio u tom trenutku (u Porto Morto svatko svira gotovo sve instrumente!), što pjesmama daje dodatnu dimenziju. I onda tres na zemlju i najpop trenutak albuma: ‘Zadnji dan zime’ trebao bi se u radijskom eteru vrtjeti cijelu zimu, kad bi radijski urednici imali malo više ukusa i dignuli nos iz estradnog smrada.

Slijedi ponovni zaokret prema glazbenom (dobro posloženom) bućkurišu: prvo plemenski chant ‘Kad ih trebam’ pa ‘Previše kraljeva’ s neobično afektiranim vokalom te ‘Omlet’ s dvominutnim ukulele-based-outrom. Album na idealan način zatvara klavirska balada ‘Zrak’ s tretiranim vokalom: tiho, jednostavno, nenametljivo, ali opet s originalnim dodirom grupe Porto Morto. Nema sumnje, svih (navodno) trinaestoro glazbenika koji su sudjelovali u snimanju ovog albuma mogli su ‘doći na svoje’, odnosno mogli su unijeti svoju individualnost koja je stvorila ovo iznenađujuće kohezivno i konkretno djelo, žanrovskom i studijskom eksperimentiranju unatoč.

‘Porto Morto’ je album kojeg nećete ponijeti na selo. Ovo je album grada, metropole; album fakulteta, knjižnica, glazbenih škola, tramvaja, nebodera, betona, klubova kojima ne pripadate, kafića koji ne volite, ali ih svejedno trebate oko sebe. Album koji bi se svidio Arsenu, ali ne i Oliveru. Prilično klaustrofobičan, no ne izaziva paniku. Izmiješao je i procijedio gotovo sve poznate žanrove te ih složio u kolaž zapanjujuće oštrih i preciznih linija – no nije poput noža, već guste, tople juhe.

Za kraj godine Porto Morto su nam dali jedan od domaćih debitantskih albuma godine.

Filip Katić

Hits 1106