Dodano Srijeda, 27 Travanj 2011
Žanr Biografija
Edition date Studeni 2008
Država Hrvatska (originalno V. Britanija)
Etiketa Naklada Ljevak
Edition details Prijevod: Mirjana Zec-Kekez / 183 stranice / Format: 15,5 x 23,8 / Tvrdi uvez

Amy Winehouse, ime je koje sa sobom nosi niz asocijacija. Neki zamisle vrlo talentiranu mladu pjevačicu, neki crnački glas koji dolazi iz jedne krhke bijele osobe, neki se sjete droge, čudne frizure, potoka alkohola, emocionalnih ispada… kombinacije i asocijacije su razne.
Amy Winehouse, ime je koje se toliko često pojavljivalo u vijestima vezanim i nevezanim za glazbu, da nije ni čudo što se netko odlučio pozabaviti njezinim životom i napisati njezinu biografiju, iako je riječ o djevojci rođenoj 1983. godine.

Tog posla prihvatio se Nick Johnstone, te je iz njegova pera nastala biografija Amy, Amy, Amy: Priča o Amy Winehouse, koja je u naše krajeve došla u izdanju Naklade Ljevak. Prijevod knjige potpisuje Mirjana Zec-Kekez koja je svoj posao odradila solidno uz poneku omašku koja i ne remeti previše sklad knjige, a pogovor ovom, hrvatskom izdanju, napisao je Hrvoje Horvat.

Prije svega treba predstaviti Nicka Johnstona kako bi se dobio uvid i shvatio njegov način rada. Dakle, Nick Johnstone je novinar, pisac i lektor, autor koji je pisao za brojne novine (The Guardian, The Observer, The Times i druge) i koji potpisuje autorstvo dvanaest knjiga (Biografiju Patti Smith, Kratku povijest Rock "N" Rolla…). Johnston živi u Londonu, gradu u kojem je svoj život i karijeru započela i Amy Winehouse.

Biografiju je započeo bilješkom: „Pozvao sam Amy Winehouse da sudjeluje u pričanju ove priče o sebi, ali mi nije odgovorila, pa je ovo neautorizirani iskaz o njezinoj karijeri i dosadašnjem životu.“

Ta priča ispričana je u deset poglavlja u kojima je Johnston obuhvatio svako važnije razdoblje Amyna života, svaki prijelomni događaj koji ju je doveo do toga što je danas. Kao pravi novinar, Johnston je detaljno istražio sve vezano uz Amy, prikupio je mnoštvo novinskih izvještaja, što je mogao više vijesti i osvrta, pokušao je stupiti u kontakt sa što više ljudi koji su bili, ili su još uvijek, bliski s mladom pjevačicom. Neki su se odazvali tom pozivu, no većina ipak nije.

Amy Winehouse

Priča počinje na samom početku, rođenjem Amy Winehouse, predstavljanjem njezinih roditelja i sredine u kojoj je odrasla, prijatelja, školovanja te glazbenih utjecaja na kojima je rasla. Talent mlade pjevačice primijećen je vrlo rano. Sa dvadeset godina već je objavila svoj prvi album. Taj dio života prošao joj je „kroz igru“, zabavljala se radom na albumu radeći ono što najviše voli, pjevajući. Vrijeme je to u kojem je Amy još učila kako funkcionira glazbena industrija i u kojem se još razvijala. Sam album Frank iako je bio odlično prihvaćen od kritike nije prošao tako dobro kod publike.

Sve je to bila uvertira za Back To Black, album koji ju je smjestio na sam vrh glazbenih ljestvica, te joj omogućio ono o čemu sanja svaki glazbenik s Otoka, a što malo kojem pođe za rukom, osvajanje američkog tržišta.

Johnson se vrlo detaljno pozabavio i jednim i drugim albumom, poglavlja Frank i Back To Black analiziraju albume pjesmu po pjesmu, analiziraju glazbene utjecaje, a naravno spominju i sve ljude koji su sudjelovali u njihovom stvaranju.

Privatni život Amy Winehouse popraćen je onako kako su ga pratile novine i televizija, jer podsjetimo se kako je ipak riječ o neautoriziranoj biografiji. Naravno, spominje se i trenutak kada je Amy upoznala Blakea Fielder-Civila, jer ipak bez njega ne bi ni bilo albuma Back To Black, u smislu inspiracije i poticanja boli i osjećaja koji su bili potrebni mladoj autorici za glazbeno stvaranje.

Nakon što je došla Ravno do vrha, kako se i zove poglavlje poslije Back To Black, sve je krenulo prema dnu. Posljednja dva poglavlja bave se sve češćim ispadima vezanim uz alkohol i drogu, otkazivanjem koncerata, neobavljanjem obaveza. Amy, što zbog Blakeovog utjecaja, po mnogima ju je upravo on povukao u svijet droge, a što zbog nesnalaženja u svojoj slavi, sve više gubi povezanost sa glazbom.

Bilo bi zanimljivo vidjeti i Amyno mišljenje, dobiti objašnjenje njezina ponašanja no na to će se morati čekati do njezine autobiografije, ako je ikada bude. Nick Johnstone je svoj zadatak obavio objektivno, napravio je presjek njezina života i pokušao iznijeti što više dokaza i činjenica. Biografiju je zanimljivo pročitati, pa kroz nju barem malo pokušati shvatiti kompleksnost Amy Winehouse.

Samo će vrijeme pokazati što će se još dogoditi s Amy Winehouse, pjevačicom koja je vrlo mlada, vrlo snažno ušla u sam vrh glazbene scene. Njezina priča još traje, trenutno kroz novinske natpise i vijesti, a možda se nastavi i kroz neki novi album.

Ana Dorić

Hits 643