Žanr Indie
Length 44:52
Edition date Svi 2008
Etiketa Rhino
Edition details Snimano: 2007. / Producent: David Andrew Sitek / Kronologija objave: 16.05.2008. (EU); 17.05.2008. (Australija); 19.05.2008. (UK); 20.05.2008. (SAD)
Tags Scarlett Johansson Tom Waits Rhino Records

Hrabrost je svakako osobina koju smatram dobrodošlom u svakoj umjetnosti, pa tako i u pop kulturi. Imati muda, kako bi se to rječitije opisalo, jedan je i od preduvjeta za uistinu nešto važno postići ili bar za pokazati se jedinstvenim. Scarlett Johansson, divna mlada glumica u, inače bih rekao, patetičnom iskoraku u glazbene vode pokazala je upravo to – da, kontra prirodi, itekako ima muda. Jer, odabrati takvu njušku kao što je Tom Waits, neprikosnoveni guru iz glazbenog undergrounda, za direktnu inspiraciju te popuniti svoj glazbeni debi s obradama njegovih čak manje poznatih pjesama zaista je hrabar odabir. Na žalost, otprilike tu i staje sve ono dobro vezano uz "Anywhere I Lay My Head".

Ona je toliko prekrasna da je ja ne bi' ni dirao, samo bi' je stavio u vitrinu i gledao, opisao ju je jedan moj poznanik, diveći se njezinu izgledu, ali i glumačkom talentu i prirodnoj simpatičnosti. Scarlett Johansson svakako jest atipična filmska ljepotica, punim sjajem  zablistala u predivnom, malom velikom filmu Sofije Coppola, "Izgubljeni u prijevodu". Ta i takva Scarlett nije, zapravo, ni mogla odabrati uobičajeni, iz mnogo razloga očekivani ziheraški, slatkastiji način da svoj rad proširi i na glazbu. Moj poznanik, ja i vjerojatno mnogi slični duboko u sebi su se potajno nadali nečem ovakvom (kad je već mlada dama odlučila propjevati, jel' te). Kao, bilo bi isuviše pretenciozno da je isporučila naramak autorskih skladbi, isuviše predvidljivo da je odabrala kompilaciju evergreena i taman dovoljno... kako da kažem, indie?... da, to – dovoljno cool da to bude netko poput Waitsa. Moram naglasiti ono "poput", jer Tom Waits rađa se jednom i živi za sebe, neovisan od svega što se oko njega događa, neusporediv s bilo kim i neponovljiv u svakom pogledu. Obrađivali su ga mnogi, da, ali samo sporadično, i to od velikana poput Springsteena do "manje velikih" velikana poput Roda Stewarta. Scarlett je snimila album s deset njegovih pjesama i jednom svojom ("Song for Jo", ujedno i najlošija na albumu), u suradnji s gitaristom Daveom Sitekom iz družbe TV on the Radio.

Da stvar bude još začudnija i kompliciranija, ovo nije ni približno nekakav best of Waits; nema tu ni "Jersey Girl", ni "Ol' 55", ni "Downtown Train" i da ne nabrajam uobičajene favorite širih slušateljskih krugova. Devet od deset maestrovih pjesama na ovom albumu potječe iz njegove druge, avangardnije, luđe faze započete s remek-djelom "Swordfishtrombones", kad je napustio konvencionalni pristup songwritera za klavirom u zadimljenim barovima (jedino je "I Wish I Was in New Orleans" iz prve faze, s albuma "Small Change"). Nijedna od odabranih pjesama nije baš a priori materijal za kakvu Waitsovu retrospektivu (OK, "I Don't Wanna Grow Up" je poznata po izvedbi Ramonesa). Uvodna "Fawn" opskurni je intrumental, a singl "Falling Down" dade se naći samo u live verziji na koncertnom "Big Time". Uz to, Scarlett i Sitek izvrnuli su Waitsovo ruho naopako, davši pjesmama više snovitosti i sintetike za novi milenij, očito više nego spremni na režanje "pravovjernika". Kao što rekoh, dakle, hrabro, vrlo hrabro. No, na žalost ali i naravno, to je jako malo ako nemaš još štogod u rukavu, a ovdje iz rukava ništa ne viri.

Kao prvo, Scarlettin glas, koji zvuči isuviše hladno, a počesto i nezainteresirano i neugođeno, jednostavno ne daje pjesmama krv koju one zahtjevaju. Uz ne osobito inspirativnu glazbenu podlogu, sve tako djeluje kao odrađen posao. I ništa više od toga. Dakle, dobili smo ono na što se glazba ne smije svesti. Upravo bi zato ukupna slika možda ipak bila bolja bar za zvjezdicu više da je odabir pjesama ipak bio predvidljiviji, odnosno, da se album sklepao od melodioznijih, nježnijih stvari. Jer, Scarlettin izlet djeluje uspješno baš na tim primjerima, kao što su prekrasna "Falling Down" (jako dobar odabir za singl) ili "Fannin Street". OK, naravno da bi zvučalo čudno da Scarlett zaljubljeno pjeva o djevojci iz Jerseyja, ali ima u Waitsvoj pjesmarici itekako materijala za skrojiti čak i dupli "ženski" album. Ovako se čini da je sve skupa tek glazbena sklepotina, nekakva čudna zajebancija (navodno je Waits čak zadovoljan rezultatom, mada ne znam za sluižbenu potvrdu toga) i, opet ću reći, hrabri čin. No, Scarlett Johansson, uz svoju (zasluženu) reputaciju, i nema mnogo za izgubiti i sebi itekako može priuštiti još pokoju zajebanciju, a glazbeni ukus joj u mojim očima samo daje još jedan ogromni plus.

Tko je sad na redu? Nick Cave? Leonard Cohen? Bob Dylan? Nick Drake? Izazovne misli, ali u svjetlu ovog, vrlo blijedog albuma, ni približno ne garantiraju nešto osobito intrigantno. Mada, tko zna...

Hits 599