Albumi

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Kolovoz 1964
Format Albumi
Vrsta / Folk / Singer-songwriter
Dodano Četvrtak, 31 Srpanj 2014
Žanr Folk
Length 50:37
Broj diskova 1
Edition date 2003
Država US
Etiketa Columbia
Catalog Number CH 90327
Edition details Producent: Tom Wilson
Tags Columbia Bob Dylan Tom Wilson

Review

Dylan se odvaja od jata. Tako je to opisao David Dalton u i kod nas friško objavljenoj biografiji "Tko je taj čovjek?"; tako je to, kao, nanjušila "folk-policija". Govorimo o šezdeset i četvrtoj, govorimo o "vremenima što se mijenjaju", o protestnim pjesmama što su u folk-ključu i po određenim političkim pravilima uzletjele, romantičarski zaneseno, iz undergrounda na asfalt. A onaj najzaslužniji za to, onaj kojem je to pošlo za rukom u, zapravo, tek nepune dvije ploče, u samoobrazovnom proboju kroz stvaralačku samosvijest – on se, bez mnogo osvrtanja, zaputio novim ulicama. Postalo je tijesno, a svi su gledali u njega; postalo je prijeteće iako su i te prijetnje laskale; postalo je mrvicu preozbiljno iako je ozbiljnost uvijek bila u igri; postalo je usko tamo gdje se propovijedala širina. Bob Dylan se negdje na ovoj točki uistinu odvojio od jata.

Ni veza s nešutljivom muzom Suze Rotolo nije bila više veza, a i ona s najdražom koncertnom drugaricom Joan Baez navlačila je sjene i sumnje; politički, odnosno, ideološki, također su pucale poveznice pa je mladi kantautor počeo i koriti toliko samouvjerenu ljevicu što ga je svojatala; i pisanje mu je postajalo sve složenije i slojevitije, sve teže uklopivo u kalupe. Izjavom kako desnica ne postoji navukao je na sebe bijes aktivista gladnih neprijatelja, a nesmotreno izražavanje suosjećanja s Kennedyjevim prokazanim ubojicom Leejem H. Oswaldom dodatno je uzburkalo dotad predvidljivo namreškane vode. Tu negdje su i The Beatles stigli u Ameriku i osvježili mu sjećanje na rokerske ljubavi iz ranijih dana... Da, Dylan se počeo odvajati od jata i silnice koje su na uredno skockanom angažmanu albuma "The Times They Are a-Changin'" bujale pod finesama poluodmetničkih "One Too Many Mornings" ili "North Country Blues" eruptirale su u poetičnosti i refleksijama četvrtog mu albuma znakovito nazvanog "Another Side of Bob Dylan".

Da, na albumu koji je, nakon tek jednodnevnog snimanja u studiju, izišao u istoj godini kad i gromki, politizirani prethodnik, nije se našla nijedna uistinu protestna ili politički eksplicitna pjesma! To nije ni čuvena "Chimes of Freedom", jer svesti je na to bilo bi nepošteno prema njezinoj slojevitosti i simbolizmu. I ne samo da se na "drugoj Dylanovoj strani" nije našlo mjesta za društveno-politički angažman, već je nova kolekcija pjesama bila gotovo posve oprečna glazbenim manirama folka. Da, Dylan ih je otpjevao i odsvirao solo, s akustičnom gitarom i usnom harmonikom uz tek manju pomoć glasovira (odlično ugođena, a predivno raštimana "Black Crow Blues"), ali one upadljivo traže bend za sebe i otvorenije su rocku nego dotadašnji repertoar. Dodamo li tome i galantan odjeb folk-kružoku i njegovoj poetici s "My Back Pages", odnosno, njezin "bio sam toliko stariji tada, mlađi sam nego tad sada" kojim je mnoge dotadašnje poklonike (a osobito one sklone tapšanjima) doslovce razbjesnio, novi je modus operandi još jasniji.

Zato su Dylanovi odnosi sa ženama konačno dobili svoje mjesto u njegovoj kajdanci, što je usporedo s rastućim spisateljskim apetitima i sklonostima nadrealnom i sve slobodnijem toku pjesničkih misli, dovelo do sjajnih rezultata, od ogoljenih emocija u "To Ramona" ili "Ballad in Plain D" do zamućenijih voda "Spanish Harlem Incident" ili višedimenzionalnosti "It Ain't Me, Babe", koja je i ljubavna balada i okretanje leđa nametnutim mesijanskim lovorikama. Dovitljive, nadrealne bilješke "I Shall Be Free No. 10" i "Motorpsycho Nitemare" samo su, pak, potvrda veličine, odnosno, daljine koju je Dylan prevalio u samo dvije ili tri godine rada. Jer, te "brbljavice" ni u jednom trenutku nisu dosadne niti se čine pukim vježbanjem rječnika – one su zavodljive i inteligentne pjesničke crtice piskarala koji itekako zna zapaziti, (pro)misliti i sve to literarno potrpati u novi, samo njemu svojstven lirski jezik. U tom kontekstu, kao i odvojeno od njega, "Another Side of Bob Dylan" punokrvno je remek-djelo Dylanova opusa i čak kao takvo zapravo tek prijelazna epizoda, kako ga je i on sam počesto nazivao. Jer, više se taj oslobođeni duh nije dao zaustaviti, nije se dao držati u mjestu. Podvukavši jasno da ne želi prodavati filozofiju ni zakulisne misli koje bi, kao, trebalo odgonetati, kako su njegove pjesme zaista samo pjesme, dao je krila svojoj kreativnosti kao i širem pogonu oko sebe. Ponovit ću se kad kažem kako je put ovoga umjetnika i zabavljača jedinstven u svijetu popularne kulture koliko i kristalno jasan i gotovo stereotipan u duhovnim dimenzijama; "Another Side of Bob Dylan" kao okretanje lista ili obraza, komu kako drago, startna je točka nakon one faktički startne, uzlet nakon pogođene brzine na pisti. Odaziv, da. Ali ne nečijim pozivima ili očekivanjima. Ponovit ću - Odaziv.

 

Toni Matošin

Hits 1000
The Times They Are A-Changin' « The Times They Are A-Changin' Bob Dylan Albumi Kronologija Bringing It All Back Home » Bringing It All Back Home

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42