Dodano Srijeda, 23 Prosinac 2015
Edition date Lipanj 2009
Etiketa Dallas Records
Catalog Number 40201-00211
Edition details objavljeno: 17.6.2009.; produkcija: Matija Dedić i Miroslav Vidović; snimano: 9. - 11.11.2008. Bajsić studio, HRT, Zagreb i Hrvatski dom, Vukovar
Tags Matija Dedić Miroslav Vidović Dallas Records

Nakon suradnje s s belgijskim kontrabasistom Jean-Louisom Rassinfosseom i češkim bubnjarom Marekom Patrmanom 2006 (album Visiting Bruxelles), Matija Dedić se opet upustio u muziciranje s međunarodnim instant-triom. Ovoga je puta povod bio gostovanje Brad Mehldauovog trija na Zagreb Jazz festivalu u jesen 2008., što je Matija Dedić iskoristio za jam session s Mehldauovom ritam sekcijom, basistom Larry Grenadierom i bubnjarom Jeffom Ballardom.

Muziciranje s ''tuđom'' ritam sekcijom uvijek je veliki rizik, jer je forma trija vrlo kompaktna i ne trpi gafove i neuigranost, a s obzirom da je Mehldauov trio izuzetno kompaktan, ljubitelji jazza su sigurno s nestrpljenjem čekali da čuju kako se to Matija Dedić uklopio u već bliski dvojac Grenadier-Ballard. Druga potencijalna opasnost bila je u kompleksu umjetničke veličine Brada Mehldaua, no Dedić je mudro izjegao 2 krajnosti u koje bi neki drugi pijanist lako upao – Dedić niti imitira Mehldauov izričaj niti se pokušava potpuno ''otkinuti'' od njegovog utjecaja i napraviti nešto ''sasvim drugačije''. Ispostavilo se da skeptičnosti nema mjesta: Ballard, Grenadier i Dedić muziciraju kao da im je ovo tko zna koji session po redu, a Dediću je ovo jedan od najboljih albuma u karijeri ako ne i najbolji.

Dedić dijeli s Mehldauom mnoge kvalitete - obojica su iznimno jaki i u formi trija i solo piano, izričaji su im pod snažnim utjecajem klasične glazbe, i najvažnije – obojica su definitivno ''svoji'', pijanisti snažnog autorskog pečata, tako da se usprkos svemu teško može govoriti o nekoj stilskoj sličnosti. Ta snažna pijanistička osobnost Matije Dedića na ovom je albumu došla do izražaja više nego ikad, i From The Begnning bi mu trebao biti ulaznica u prvu ligu svjetskog jazza. Dvostruki CD sastoji se od, vrlo uravnoteženo, 6 standarda i 6 autorskih skladbi, a 4 pjesme je Dedić izveo solo piano, 3 vlastite i Monkovu Round Midnight. Kako je potonja jedna od najizvođenijih jazz pjesama, glazbenik svojom izvedbom mora opravdati ''još jednu obradu'', a Dedić je svakako dao zanimljivu interpretaciju, koja istodobno odražava povijest izvedbi ove pjesme, od Arta Tatuma i Monka do Keitha Jarretta, te daje svoj prepoznatljivi pečat s nepredvidljivim digresijama i eksperimentiranjem s tempom. Ostali standardi uključuju Rodgersovu You Are Too Beautiful, Ellingtonovu Prelude to a kiss, Davisovu Nardis, Strayhornovu Lush Life i Bye, Bye Blackbird Hendersona i Dixona. Dakle radi se o doista kanonskim pjesmama, koje su istodobno veliki test za mlađe glazbenike koji se moraju izboriti za svoje mjesto u moru interpretacija. Dedić u izvedbi standarda nalazi dobru mjeru između poštovanja tradicije jazza i samog standarda, te utaživanja vlastite kreativnosti s maštovitim improvizacijama kojima dekonstruira i ''ponovo sastavlja'' melodiju. No teži test kreativnosti su autorske skladbe, kojima teže više manje svi suvremeni jazzeri, no rijetko se koji dokažu jednako talentiranima za skladanje kao i za sviranje. Dedić se uspješno dokazao i na području kompozicije, i treba pohvaliti sve njegove autorske pjesma na albumu, no prije svega naslovnu From The Beginning, koja i otvara album. Radi se o osebujnom komadu modernog jazza koji Dediću otvara još veći kreativni prostor nego standardi, i nije slučajno da je baš ovo naslovna kompozicija. Od autorskih skladbi Dedić je 3 izveo solo piano (Angela, Marina's Dilemma, Dr.A), a ti su komadi (zajedno s Round Midnight) snimljeni na zasebnoj sesiji u Hrvatskom domu u Vukovaru. Solo piano komadi naglašenije su baladičnog karaktera, u kojima prodire Dedićeva liričnost i meditativnost, što unosi dozu smirenosti u set koji je u biti pun napetosti i kontrapunkta. Lagana Dr.A tako i završava album koji je otvorio tour de force From the Beginning, zaokruživši tako cjelinu albuma.

Koliko god je Dedić impresivan i u solo skladbama ne smije se potcjeniti doprinos Grenadiera i Ballarda, koji su maestralni glazbenici snašnog izričaja i izrazite kreativnosti, čija potpora daje dodatnu dubinu Dedićevom pijanizmu. Činjenica da su se Dedić i Mehldauov dvojac tako uspješno sklopili u tako kratko vrijeme jedna je od najfascinantnijih kvaliteta albuma, pogotovo ako se ima u vidu senzibilna forma pijanističkog trija.

From The Beginning album je koji može konkurirati najboljim albumima suvremenog svjetskog jazza, a za Dedićevu karijeru predstavlja novi, visoko postavljeni standard s kojim idu i visoka očekivanja od sljedećeg albuma, te će biti zanimljivo čuti sljedeći Dedićev projekt.

Mirna Marić

Hits 821
Drugi pogled « Drugi pogled Matija Dedić Albumi Kronologija Tragovi u sjeti » Tragovi u sjeti