Length 48:51
Edition date Listopad 2013
Etiketa Moonjune Records
Catalog Number MJR059
Edition details Objavljeno: 1.10.2013.; produkcija Dewa Budjana; izvršni producent: Leonardo Pavkovic; snimano: Pasadena, Los Angels, srpanj 2012.; snimao Rich Breen, Firehouse Studio
Tags Leonardo Pavkovic Moonjune Records Dewa Budjana

Nakon petog solo albuma Dawai in Paradise, izdanog nešto ranije ove godine, indonezijski gitarist Dewa Budjana (međunarodno poznat po pop rock bendu Gigi) snimio je novi jazz album Joged Kahyangan („Rasplesani raj“). Prema Budjaninim riječima unutar omota,riječ je o subjektivnoj ekspresiji, glazbenoj interpretaciji rajske ljepote Indonezije.

Za razliku od predzadnjeg izdanja izdavačke kuće MoonJune, Jevtovićevog žestokog debija Am I Walking Wrong?, Joged Kahyangan donosi jednu sasvim drugačiju, topliju, nježniju i meditativniju atmosferu. U odnosu na stilski eklektični Dawai in Paradise riječ je o koherentnijem djelu koje se manje oslanja na tradicionalnu indonezijsku glazbu, a više na suvremeni jazz. Osim toga, produkcija i zvuk su vrhunske kvalitete, što uopće nije čudno s obzirom da se snimanje odvijalo u vrhunskim uvjetima kalifornijskog studija Firehouse i u suradnji s prestižnom ekipom američkih glazbenika. Dewi su dali podršku na Hammond orguljama i klaviru Larry Goldings (poznat po suradnjama s Robbenom Fordom, Johnom Mayerom, Norahom Jones, Johnom Scofieldom, Patom Methenyjem i mnogim drugim pop i jazz glazbenicima), na saksofonu i klarinetu Bob Mintzer (svirao je s Jacom Pastoriusom, Buddyjem Richom, surađivao s Queen, Dianom Ross, Arethom Franklin itd.), na basu Jimmy Johnson (Roger Waters, Planet X, Allan Holdsworth itd.) a na bubnjevima Peter Erskine (Weather Report, John Abercrombie, Al Di Meola, Diana Krall itd.). Dodatni značaj pothvatu pridaje i činjenica da je cjelokupni album snimljen u jednom danu, uglavnom iz drugog ili trećeg pokušaja, bez prethodnih uvježbavanja.

Joged Kahyangan je uglavnom vedre i ležerne atmosfere specifične za nedjelju poslije podne, bez bilo kakvih mračnijih tonova kakve nalazimo na izdanjima ECM-a, jedne od Dewinih omiljenih izdavačkih kuća. Međutim, iako prevladava ležernost, melodijske promjene znaju biti poprilično kompleksne. Budjana je samosvjestan glazbenik koji vrlo dobro shvaća vrijednost dinamike i suzdržanosti, tako da je ostavio dosta prostora ostalim glazbenicima. Bez obzira na individualne improvizacije, sve je podređeno kompoziciji i grupnoj interakciji. A interakcija je magična, kao da sviraju zajedno već dugo vremena.

Kao što sam već rekao, tradicionalnih indonezijskih elemenata nema previše, tek u tragovima. Osim pri kraju albuma u kompoziciji „Guru Mandala“, a i tada nakon što kompozicija prijeđe iz uvodne melodije u improvizacijski dio graniči prije s jazzom i djelomično progom. Albumom dominira moderni, lako slušljivi jazz i gotovo je u cijelosti instrumentalan, sa izuzetkom pop jazz balade „As You Leave My Nest“ u stilu The Manhattan Transfera koju je otpjevala Janis Siegel (vokal The Manhattan Transfera). Upečatljiva je i uporaba akustične gitare na nekoliko kompozicija. Možda najprogresivniji i najžešći dio na albumu nalazi se negdje na drugoj minuti kompozicije „Majik Blue“. Taj dio me neodoljivo podsjeća na Opethovu stvar „The Devil's Orchard“ s Heritage. Tu je i Dewa dostavio svoj najmoćniji solo na albumu, potpuno otpustivši sve kočnice i dotadašnju relativnu rezerviranost. Još jedan od bisera je blues „Erskoman“ gdje je Goldings poput Jimmyja Smitha stavio u pogon moćnu Hammond mašinu, odsviravši snažan solo.

Budjana je s Joged Kahyangan potvrdio da je riječ o izvrsnom glazbeniku koji je sposoban svirati s najboljima i od kojega se u budućnosti može očekivati još ovako dobrih albuma.

Ljubiša Prica

Hits 751