Vrsta / World / Folk / Contemporary Jazz / World Fusion / Jazz Fusion
Dodano Srijeda, 11 Veljača 2015
Length 1:12:43
Edition date Ožujak 2013
Etiketa Moonjune Records
Catalog Number MJR051
Edition details Objavljeno: 19.3.2013.; produkcija: Dewa Budjana; izvršni producent: Leonardo Pavkovic; snimano: POS Studio, Jakarta, Indonesia (1,2,4 & 6); Coloseum Studio, Jakarta (3); Temple Island Studio (7,8 & 12); i Puck Studio, Santa Monica, USA (5,9,10 & 11)
Tags Leonardo Pavkovic Moonjune Records Dewa Budjana

Jedan od indonezijskih najcjenjenijih i najpoznatijih gitarista Dewa Budjana izdao je peti solo album i svoj prvi album namijenjen međunarodnom tržištu. Dewa je u Indoneziji pored svog solo rada poznat i kao član velike pop-rock grupe Gigi s oko dvadesetak albuma. Stilski raznolik i intrigantan Dawai In Paradise tek je prvi Budjanin album kojim će MoonJune Records predstaviti svijetu ovog do sada malo poznatog umjetnika.

Dawai in Paradise (riječ „dawai“ u indonezijskom jeziku i kontekstu albuma označava žicu za glazbene instrumente) sastavljen je od dvanaest kompozicija od kojih je pet snimljeno 2011. godine, a sedam između 2000. i 2005. godine. Budući da je većina kompozicija objavljena na njegovim prijašnjim albumima, album funkcionira kao dobar uvod u njegov glazbeni rad.

Kao što je na početku rečeno riječ je o stilski raznolikom uratku koji balansira između jazz-rocka i „world musica“. Dewin je cilj bio napraviti album koji će zvučati kao raj na zemlji što je i naznačeno živim bojama pomalo kičastog umjetničkog dizajna omota na kojemu se isprepliću priroda, glazbeni instrumenti i građevine. Ne znam postoji li uopće nekakvo utopističko, transcendentno mjesto vječnog mira i ljepote, ali nakon prvih nekoliko preslušavanja Dawai in Paradise dopirući zvukovi počeli su prenositi osjećaje mira, ljepote prirode i egzotičnosti Dewinog rodnog mjesta Balija gdje nikada nisam bio. O Baliju znam tek onoliko koliko prenose dostupne fotografije i ono što sam pročitao u eseju antropologa Clifforda Geertza o balineškim borbama pijetlova.

Zvuk je upravo onakav kakav se tipično očekuje od glazbenika koji dolazi iz takvog dalekog mjesta – egzotičan spoj zapadne glazbe i vlastite tradicionalne glazbe. Samo je prva kompozicija „Lalu Lintas“ primjer onoga što bi se moglo nazvati čistim jazz-rockom prožetim funky grooveom i žešćim, distorziranijim riffovima i gitarističkim improvizacijama. „Kromatik Lagi“ još je jedna žešća kompozicija u stilu progresivnog rocka na kojoj se nalazi i jedna odlična melodična improvizacija Shadua Rasjidia na basu.

Već druga kompozicija „Gangga“, nastala tijekom duhovnog putovanja u Indiju, prenosi slušatelja u svijet duhovne glazbe inspirirane ljubavlju i mirom (vokali nenametljivo pjevaju „Ljubav je naša mudrost, ljubav je naša strast, ljubav je naša sudbina, ljubav je naša karma“) pomiješane s odličnim fusion dijelovima. Slične meditativne kompozicije istaknute melodičnosti poput „Back Home“ ili „Kunang Kunang“ zbog zvuka basa, sintetičnih harmonija, flauta i eteričnih vokala ostavljaju dojam 1980-ih. Ne smijem u ovom kontekstu zaboraviti na još jedna prekrasnu kompoziciju „Caka 1922“ koja kao da je komponirana za neku klasičnu filmsku dramu.

Iako je riječ o fusionu isprepletenom sjajno odsviranim mediteranskim zvukovima usne harmonike, još jedna majstorija na albumu "Rerad Rerod“ me je vokalnim harmonijama i pozadinskim zvukovima jezivo podsjetila na mračne zvukove kultnog makedonskog elektronsko-ambijentalnog etno benda lola v. stein.

Može se tu pronaći nezaobilaznih utjecaja Pata Methenya, Weathera Reporta, Johna McLaughlina, bendova s kanterburijske scene i drugih, što zapravo i nije čudno budući da je Dewin glazbeni razvoj značajno uključivao utjecaj spomenutih glazbenika i grupa.

U cijelosti gledajući, Dawai In Paradise vrlo je zanimljiv, bogat i stilski eklektičan album lijepih melodija, odlične komunikacije i improvizacija, koji nagrađuje slušatelja svakim novim slušanjem.

Ljubiša Prica

Hits 772