MC

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Riječki novi val - Antologija (reizdanje)


Bookmark

Data

Released Srpanj 2021
Format Box set
Vrsta / New Wave / Rock and roll / Alternative/Indie Rock / Alternative Pop/Rock
Dodano Srijeda, 29 Rujan 2021
Žanr Pop-Rock
Length 3:49:07
Broj diskova 3
Edition date Srpanj 2021
Država Hrvatska
Etiketa Dallas Records
Catalog Number BOX DALLAS 007
Edition details mastering: Iztok Turk, siječanj 2008., Studio NSK Ljubljana, urednik: Bojan Mušćet
Tags Dallas Records Bojan Mušćet

Review

Četiri desetljeća od ključne 1981. godine, izdavači su obilježili na razne načine: neki reizdanjima kultnih albuma na vinilu, a neki - prigodnim antologijama. U ovom se slučaju radi o reizdanju Antologije riječkog novog vala, koja detaljno obrađuje ne samo riječku novovalnu scenu, već vješto zadire i u ono što je uslijedilo poslije a bez čega današnja glazba ovih prostora bez sumnje ne bi zvučala isto.

„Lijepo je u našoj domovini bilo biti mlad krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih“, započeo je svoju priču Bojan Mušćet, novinar, glazbenik, kritičar i urednik ovoga izdanja. „Punk nam je dao slobodu izražavanja, mogli smo svirati, pjevati, pisati, piti i plesati kako smo htjeli, premda naša juvenilna rebelija mnogima nije bila po volji, od roditelja do brkatih milicajaca“. Od prvog preslušavanja albuma Ramonesa „Rocket To Russia“ i koncerta Termita, Mušćet se kroz svoju osobnu priču prisjeća susreta s Predragom Kraljevićem-Kraljom, frontmenom Termita, koji je na koncertima, baš kao Iggy Pop, skidao odjeću i rezao se žiletima, bacao perje te stavljao WC školjku na glavu, demonstrirajući tako svoju razuzdanu genijalnost, a opisuje i kasnije susrete s ovom legendom riječke scene koji je nakon raspada Termita prštao i dalje neostvarenim kreativnim idejama (roman, mjuzikl, izložbe). Ali bas gitaru u Termitima svirao je Damir Martinović-Mrle, danas svima poznat po grupi Let 3, član i Strukturnih ptica i grupe Let 2, a u Letu 2 je svirao Prlja i tako se klupko riječke scene počelo zapetljavati. Tim više što su nakon Termita, kako kaže Bojan Mušćet, „stizali novi bendovi i novi heroji“.

Bilo je ovdje svega: punka, novog vala, začetka synth-popa, alternative i psihodelije pa ne čudi da je s ciljem kompletnog prikaza riječkog novog vala na čak tri CD-a okupljeno 70 pjesama u izvedbi čak 34 izvođača. Najpoznatiji su vjerojatno Paraf, Termiti, Cacadou Look, Xenia, Denis & Denis i Laufer, ali tu su i Mrtvi kanal, Grad, Istočni izlaz, Umjetnici ulice, Grč i mnogi, mnogi drugi… Antologija sadrži raritetne demo i live-zapise, ali i studijske snimke. Primjerice na ovom izdanju nalazi se pjesma Laufera ‘Ljubav je bol’, posljednja pjesma Denis & Denis dok je Marina Perazić bila u postavi ‘Braća Grimm i Andersen’ kao i rijetka snimka pjesme ‘Plava koverta’ kultnog benda Istočni izlaz koju je otpjevao Valter Kocijančić iz Parafa.

Dodatnu vrijednost predstavljaju popratne knjižice s preciznim detaljima o svakoj snimci na sva tri CD-a; postavama dotičnih bendova, producentima, mjestom i vremenom snimanja. Tu su još i fotografije najpoznatijih onovremenih riječkih rock fotografa: Damira Krizmanića – Krize, Nikice Petkovića, Valtera Peculića, Darka Bjelobabe, Gorana Nemarnika – Gusa, Ferija Rumića, Ania Škrobonje i Srđana Vranića. Povrh toga, vrijedni su i popratni tekstovi novinara i sudionika riječke scene (Alda Milohnića, Edija Jurkovića, Ivana Moleka, Velida Đekića i već spomenutog Bojana Mušćeta), koji plastično ocrtavaju sve najbitnije što se odvijalo na riječkoj rock-sceni krajem sedamdesetih i tijekom osamdesetih prošloga stoljeća.

Kronologija riječkog novog vala napisana je izvrsno i obuhvatila je sve ključne događaje: od prvog nastupa Parafa (krajem 1976.), preko prvog koncerta Termita u klubu Modra (23. X. 1978.), osnivanja Mrtvog kanala, Protesta i Radničke kontrole (tijekom 1979.) i Ri-Rocka koji se održao 1982. pa sve do osnivanja supergrupe Ri-Val (1988.) i objavljivanja albuma „Two Dogs Fucking“ grupe Let 3 (1989.). Šarmantan je, a i nadasve koristan mali RI-punk glosarij Edija Jurkovića, jer iz njega možemo štošta saznati. Recimo, da su 'pakleni trokut' u kojemu se sve dogovaralo činili buffet Aleksinac, Kont i Borac (s najjeftinijim pivom u gradu), a bendovi vježbali u naselju Lovorka te da se koncertni prostor na Trsatu zvao se Čitaonica. Ima ovdje i zanimljivih detalja poput onog da se Hrvoje Mikuličić Miha, pjevač grupe Protest, samozapalio na drugom Ri-rocku i pritom pjevao: „Bogu se moli, a za naše nas poduzeće k**** boli…“ ili podatka da su Parafi svoj prvi album prodali u preko 25 tisuća primjeraka ili da je Valter Kocijančić, njihov utemeljitelj, bio prvi punker u tadašnjoj državi. Prema podatcima o medijskoj popraćenosti saznajemo da je ključna uloga bila omladinskog magazina Val i omladinske emisije Radio Rijeke pod nazivom Rijeka Bura i ranijim Slatka košarica koji su marljivo bilježili i pratili svaki nastup i demo-snimku te mladim bendovima davali dobar vjetar u leđa. I ima tu još niz, niz stvari koje svakako treba proučiti.

Bez sumnje, urediti ovakvu zbirku dokumentarnog karaktera bio je vraški složen posao. Moglo se donekle pristupiti kronološki ili tematski, ali bendovi su sazrijevali, mijenjali svoje umjetničke pravce, surađivali s mnogim eminentnim imenima regionalne scene poput Milana Mladenovića (a utjecaj EKV-a na tadašnju scenu se i te kako osjetio), Huseina Hasanefendića ili Tinija Varge. Osim toga, snimalo se u raznim studijima od Rijeke, Ljubljane, Beograda pa sve do Švedske, pa sve je to ovome materijalu dalo svojevrstan specifičan pečat.

Posebno treba pohvaliti Bojana Mušćeta, urednika ovoga reizdanja, jer je lepezu različitih stilova i žanrova složio u kompatibilnu i slušljivu cjelinu, uvrstio u njega bogatstvo fotografija, tekstova i priloga te tako opravdao ambiciozan naslov projekta i uzdigao ovaj box na jednu dokumentarnu razinu. Možda ćete pri prvim slušanjima i preskočiti pokoju pjesmu koja vam neće odmah sjesti, no s druge strane, možda znatiželjno poželite čuti što ima dalje. Jer, nije ovo samo riječki novi val, već i ono što je uslijedilo poslije, a bez čega kasnija regionalna glazbena scena ne bi izgledala isto. Najokrutniji kritičar napisao bi da neke od ovih pjesama možda i nisu zaslužile biti dio ove antologije, ali to je individualni, pristrani doživljaj koji je već kreće u sfere osobnih sklonosti i ukusa. Znamo da netko više voli punk s kožnim jaknama i zakovicama, a drugi sintetičke zvukove, šljokice, šarenu odjeću i kokotice dok su uistinu rijetki oni koji mogu slušati oboje. Na ovom se jelovniku našlo uistinu svega: od ćevapa s lukom do najistančanijih veganskih specijaliteta i poslastica.

Ipak, svaki će glazbeni sladokusac vjerojatno poželjeti ovu antologiju u svojoj zbirci. Jer, ona nije samo vrijedan album uspomena za one koji su u to vrijeme živjeli, već je i početnica za nove generacije koje su rođene davno poslije novoga vala ili pak kvalitetna smjernica za one koji bi ga željeli još bolje upoznati.

Ivan Dukić

Hits 334
Woodstock - Back To The Garden  « Woodstock - Back To The Garden Razni izvođači Box set Kronologija

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102 albuma