MC

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Suputnici


Bookmark

Data

Released Prosinac 2014
Format Kompilacije
Vrsta Chanson
Dodano Četvrtak, 26 Veljača 2015
Žanr Singer-Songwriter
Length 1:03:11
Broj diskova 1
Edition date Prosinac 2014
Država Hrvatska
Etiketa Dallas Records
Catalog Number CD DALLAS 775
Edition details Objavljeno: 19.12.2014.; produkcija: Arsen Dedić i Mladen Škalec
Tags Dallas Records Arsen Dedić Mladen Škalec

Review

Pjesnik opće prakse ili glazbeni Krleža, pjevač ili poeta, kako god ga radije atributirali, Arsen Dedić umjetnička je persona koju je praktički nemoguće izbjeći, kojoj bi već na temelju opsega glazbenog opusa bilo bezobrazno osporiti važnost i visoko mjesto u glazbeno-estradnim dvorima. Naravno, kad proniknemo još i u raznovrsnost i kvalitetu njegova sada već polustoljetnog rada, priča već i suviše očito poprima konture istinske legende. A za takvu legendu i takvo putovanje suputnici predstavljaju posebnu sortu i posebne priče…

Arsenovi "Suputnici" u čisto tehničkom smislu nisu, zapravo, ništa novo, budući da je riječ o snimkama starim trideset godina; u onom manje opipljivom smislu, na razinama trajnih umjetničkih dijaloga i zavojitih putovanja, pripovijest je to koja se vrti i odvija na univerzalno intimnim trasama. Krajem godine u kojoj šibenski kantautorski i glazbeni meštar  slavi pola stoljeća od prve izvedbe istinski zimzelene "Kuće pored mora", nakon nedavnih reizdanja i inventura, došlo je tako do (nužnog) podsjećanja na teže nabavljiv dvostruki album iz 1985., Diskotonov "Kantautor", pod čijim se pomalo ironičnim naslovom krije dvadesetak prepjeva i obrada nekih od najznamenitijih Arsenovih kantautorskih i šansonijerskih suvremenika, vršnjaka i... pa, suputnika. Set pjesama zavijenih tek u vokal i glasovir zašao je u – da nabroijim bar neke – kajdanke Jacquesa Brela, Gina Paolija, Charlesa Aznavoura, Sergija Endriga, Leonarda Cohena pa čak i Johna Lennona te Drage Mlinarca, Kemala Montena i Andreja Šifrera, postavši tako dnevni boravak, ili, ako ćemo nastaviti analogijom putovanja, kupe ili vagon u kojem će pjesnički i glazbeni suputnici i supatnici korespondirati na jednoj naglašenije osobnoj razini.

Pogledamo li cijeli spisak tih imena, od kojih je neke Arsen i osobno poznavao, i pokušamo li napipati senzibilitet i težinu nota i versi autora "Kuće pored mora", "Moderato Cantabile", "Dida moj" ili nezaboravnih tema za "Prosjake i sinove", "U registraturi" i "Glembajeve" te cijele riznice drugih nezaboravnih pjesama i melodija, moći ćemo makar zamisliti te njihove međuodnose – one umjetničke, naravno – njihovu dinamiku, boje i mirise. Baš zato "Suputnici" nisu tek reizdanje (tehnički, to i nisu, budući da su neke pjesme s "Kantautora" izbačene, a dvije, "Daljinski upravljač" s albuma "Tihi obrt" i nova, "Rana", ubačene) ili tek još jedna kompilacija, već nastavak dijaloga, stalni podsjetnik i nova rasvjeta na licima starih sugovornika ili, kako je sam Arsen rekao, "neka mi Bog oprosti što ću ovo kazati – jedan hommage sebi, svojem naporu, želji i ljudima koji su mi bili najbliži."

"Suputnici" su, zapravo, zaokruženje ideje "Kantautora" – njegovo dobrodošlo reizdanje u formi posebne duhovne epizode. Baš zato je repertoaru dodan duet s najupornijom i najvjernijom suputnicom, Gabi Novak ("Daljinski upravljač"), i "Rana", sugestivni prepjev pjesme Trenta Reznora (Nine Inch Nails) "Hurt", ali zapravo njezine superiorne obrade u izvedbi Johnnyja Casha s njegovih zadnjih sessiona s Rickom Rubinom. Pa opet, nisu ni to jedine razine i razlozi uvrštavanja ovih "uljeza": prva debljom glazbenom pratnjom posve odskače od ogoljene glazbene konstrukcije ostatka zbirke, ali samo da bi dala jedini Arsenov autorski doprinos i tako uistinu uspostavila dijalog sa svim prethodnim suputnicima upravo tipičnom njegovom lirikom; druga, pak, nije samo dužno uvrštenje ljudine "u crnom" među odabrane kolege, već i ustupanje prostora još jednom dugogodišnjem bliskom suputniku, sinu Matiji koji je za tipkama glasovira suvereno zamijenio Stjepana Mihaljineca, zaslužnog za cijelu glazbu repertoara s "Kantautora". I upravo osjetno stariji Arsenov glas na "Rani" (snimljena 2014., dakle, gotovo punih trideset godina nakon ostatka albuma) dalo je ovim "Suputnicima" poseban pečat, tu presudnu notu svevremenosti i kontinuiteta trajno nadahnjujućeg "suputništva". Inverzija s postavljanjem opet stare obrade Brelove "Pjesme umirućeg" na kraj albuma zato nije došla kao ishitrena odluka ni rušenje strukture, već kao vraćanje na početak, točnije u krug, na trajno putovanje u kojem je to "umiruće" tek još jedna od postaja.

Toni Matošin

Hits 1938
Arsenal « Arsenal Arsen Dedić Kompilacije Kronologija Rane godine » Rane godine

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42