MC

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Berge Istra


Bookmark

Data

Released Siječanj 2021
Format Albumi
Vrsta Soundtrack / Alternative/Indie Rock / Alternative Pop/Rock / Dream Pop
Dodano Petak, 04 Lipanj 2021
Žanr Rock
Length 43:44
Broj diskova 1
Edition date Siječanj 2021
Država Hrvatska
Etiketa Tondak / HRT
Catalog Number CD 010
Edition details objavljeno: 11. 1. 2021.; producenti: Edi Cukerić i The Chweger; Snimljeno u Radna soba Pionir; omot albuma i cover art: Mauricio Ferlin; Snimatelji i mix: Branko Crnogorčić & Edi Cukerić
Tags Edi Cukerić HRT The Chweger Tondak

Review

Pamtite li društvene igre našega djetinjstva? Cure su se igrale „školice“ i „gumi-gumi“, a dečki pikulali i napucavali loptu. Učiteljica bi organizirala igru graničara u dvije grupe, obično cure protiv dečki, pri čemu su ovi drugi mahom gubili, jer su se cure već tada spretnije izmicale. A povrh svih, bila je jedna, možda i najomiljenija društvena igra, posebno za one koji bi u školi spremili dobrodošlicu onima koji bi donijeli nešto novo (tenisice, torbu, pernicu ili, najčešće, novu frizuru), a to je - „Čvrga pali!“. Čvrga ili popularnije „čveger“ stisnuo bi se usred čela nimalo nježno, s dva prsta, kasnije čak i isprepletena, što je, vjerojatno i više boljelo. I što bi poslije „čvegera“ više zujalo u glavi, to bi onaj drugi bio veseliji. Žrtva „čvegera“ mogla se tješiti da je dobro i prošla, jer nije recimo primila „koks“ koji se davao stisnutom šakom po 'tintari'. Ah, bili su to zlatni dani našega djetinjstva: bez interneta, mobitela i ostalih nedaća suvremene civilizacije…

Možda je neki „čveger“ poslužio kao inicijalna kapsula za formiranju ovog pulskog benda, koji je sad već definitivno prerastao uske, lokalne okvire i postao dio alternativne svjetske scene. Premda su članovi benda započeli sa sviranjem još početkom devedesetih, kao godinu osnivanja grupa ističe 1997., što znači da postoje već gotovo četvrt stoljeća. Prvi su javni nastup imali dvije godine nakon osnivanja, a zapaženiji su postali nakon nastupanja na Art & Music festivalima (1999., 2001. i 2008.). Istoimeni prvijenac snimili su 2007. godine, no već i prije toga pripala im je čast nastupiti kao predgrupa na koncertu Calexica, američkoga indie/american benda, koji je nastupio u veličanstvenoj pulskoj areni 2005. godine. Iste su godine započeli prvu suradnju s kazalištem te su za predstavu „Galerija mrtvih žena – Hommage a Hamletmachine” napisali tri skladbe, koje su kasnije uvrstili na svoj prvi album. Nastupao je The Chweger i na pulskom festivalu ekspresivne kulture Media Mediterranea, na Rokaj festivalu, na dodjeli nagrade Zlatna Koogla, kao i na Krass Festivalu u Hamburgu (Kampnagel). Sve je to satkalo čipku njihove kreativnosti i uspjeha.

Kao svaki dugovječan bend i ovaj je nastao iz prijateljstva, pa nam je tako lakše shvatiti njihovo dugotrajno djelovanje bez objavljena studijskog materijala. Osim već spomenute tri skladbe za kazalište, prvi album Chwegera sadržavao je pjesme iz prve dekade njihova stvaranja. No, kad se nešto dugo i s ljubavlju kuha, obično je ukusno, tako da i ne čudi da je Chwegerov prvijenac ostvario zapažen uspjeh. Na dodjeli nagrade Zlatna Koogla 2008. bili su nominirani u brojnim kategorijama: za album godine, grupu godine, novog izvođača godine, a i producent Edi Cukerić našao se u konkurenciji za najboljega producenta.

Nisu Chwegeri spavali na lovorikama, već su radili na novom materijalu. Marljivost i ustrajnost od jeseni 2010. do proljeća 2011. rezultirala je novim albumom, koji je pod nazivom “Mir” ugledao svjetlost dana 2012., a na njemu se, između ostalih gostiju, pojavio i legendarni zviždač iz Leoneovih špageti-vestern filmova - Alessandro Alessandroni. Produkciju je ponovno potpisao Edi Cukerić, materijal je miksan u ljubljanskom studiju Metro, a tehnički ga je u Londonu dovršio (masterizirao) Streaky Gee iz Streaky Masteringa, poznat po ranijim suradnjama s Mobyjem, Groove Armadom, Depeche Modeom, Kasabianom, Fatboy Slimom i Snow Patrol. Ništa čudno da je i album ”Mir” pokupio izvrsne recenzije a povrh toga i pohvale publike, te se tako našao na svim relevantnim top listama najboljih albuma 2012. godine u Hrvatskoj.

I sad je konačno pred nama njihov treći album, objavljen kao soundtrack za dokumentarni film 'Berge Istra', redatelja Dražena Majića. Kroz intimne priče svjedoka, razgovore s graditeljima broda, pomorcima i obiteljima žrtava, korišten je dosad neobjavljeni arhivski materijal, te je tako napravljena zapažena priča o nastanku i nestanku norveškog broda brodarske tvrtke Sig. Bergesen d.y. koji je građen u pulskom Uljaniku, a mistično nestao u Tihom oceanu krajem 1975. godine.

Soundtrack sadrži devet skladbi, vješto kombiniranih s audio insertima dijaloga iz ovog sto minutnog dokumentarnog filma. U uvodu se možemo nasmijati i čuti glas Jovanke Broz, kume broda, koja je svojem kumčetu, 'najvećem uspjehom samoupravnog socijalizma', mrcini od 225 tisuća tona nosivosti, dužine 314, širine 50 i visine 26 m, poželjela mirno more i sigurnu plovidbu. Naslovna pjesma „Berge Istra“ podsjeća na Vangelisa s primjesama Bambi Molestersa i osvaja već na prvu, a u pjesmi „Sein“, koja je nešto monotonija (što ne znači da kao podloga za film nije funkcionalna), osjećam utjecaj Kraftwerka. „Branco“ je tipična surfer-rock pjesma s atraktivnom trubom i prva je asocijacija na velikog Ennia Morriconea. Utjecaj maestralnog velikana filmske glazbe definitivno će potvrditi fenomenalna pjesma „The Whistler“ u kojoj je nastupio Alessandro Alessandroni, sad već pokojni zviždač ovog velikog talijanskog filmskog skladatelja. Jasna skladateljska struktura i vrhunska produkcija stavlja ovu skladbu rame uz rame s ponajboljim svjetskim autorima filmske glazbe. „Kyoto/Mariola te quiero“ prekrasan je nježni glazbeni ulomak, koji senzibilnošću i atmosferom podsjeća na odličan soundtrack filma „Babel“. Slijede dva izvrsna glazbeno-brodolomna rješenja u „Save Our Souls I. & II“ gdje su kombinirani zvukovi Morzeovih znakova s glazbenom podlogom te je tako postignut još jedan kraftwerkovski ugođaj s pridodanim zvoncima koji me asociraju na Mikea Oldfielda. „Venga dian venga noche“, ispričali su jedini preživjeli mornari s broda Berge Istra, a potom nas je Chweger odveo na još jedan izlet u Vangelisov svijet s prekrasnom skladbom „Time To Look Behind“. I na kraju, „I'm Waiting“ - lijepa, hitoidna, dopadljiva pjesma, kakve se ne bi ni Moby postidio.

Sve u svemu, glazbeno i produkcijski The Chweger su odradili projekt na svjetskoj razini. Jer filmska glazba je ono fino nijansiranje remek-djela s filmskog platna u kojemu se dodaju nove boje, finim, nježnim i preciznim kistovima. A Chwegerova paleta sakupila je i iskoristila sve nijanse kojima se filmska glazba ukrašavala i ranije te im pritom dala jednu lijepu, prihvatljivu i novu formu.
Bez imalo dvojbe, mogli bismo zaključiti da su nam The Chweger u sastavu Zoran Angeleski, Maja Griparić, Mauro Maretić, Alen Rosanda i braća Dejan i Tonči Pavlinović, ovim albumom opalili ne samo jednu žešću 'čvrgu', već možda i 'koks', koji će u našim glavama još dugo zvoniti.

Ivan Dukić

Hits 1256
Mir « Mir The Chweger Albumi Kronologija

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102 albuma