Izvještaji
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

Jučer se u prostorijama Rockmarka održala promocija nove knjige Vinka Barića „Diskografija ex Yu punka i novog vala“. Ovo je u stvari nastavak njegove ranije knjige „Hrvatski punk i novi val“ koja je objavljena u dva izdanja. O knjizi su govorili Bojan Mušćet i sam autor.

Prije početka službenoga dijela promocije Vinko Barić i Bojan Mušćet dali su kratku izjavu za HRT. Tada je u dvije minute Barić ispričao kako je nastala knjiga koja je u cijelosti bila, kako je rekao, „one man show“. Naime, sam je napisao kompletan tekst (bivša mu je pomogla tek s lekturom jednog dijela knjige), prikupio je omote albuma i sve informacije, osmislio dizajn knjige, napravio grafički prijelom, pripremio ga za tisak i dao otisnuti u vlastitoj nakladi. Kao izvor informacija poslužio mu je Discogs (Music Database and Marketplace), na kojemu, kako je rekao, „moraš znati što tražiš a do kraja nije ni pouzdan“, ali je u međuvremenu otkrio neke stvari kojih ondje i nema te je i njih uvrstio u svoju knjigu. Bojan Mušćet je rekao da punk i novi val nisu bili najplodonosniji žanrovi na ovim prostorima, ali da su bili jedini koji su u realnom vremenu korespondirali sa svjetskim trendovima. A ova knjiga je u stvari dokaz da je tako i bilo.

vb

Nakon nekih petnaestak minuta krenula je i službena promocija knjige u kojoj su o njoj govorili opširnije, ali nažalost u nazočnosti tek nekih desetak posjetitelja. Naravno, usput su primijetili da je interes u Rijeci nedavno bio barem tri puta veći.

„Danas se plasira priča kako je punk u socijalizmu bio ispušni ventil, ali to nije istina, to je u stvari mit“, rekao je Mušćet, a Barić ga je nadopunio kako je Račan službeno izjavio da nema ništa protiv punka. Mušćet je zatim pridodao kako je netko rekao da je punk bio rock za mlade koji se nisu znali oblačiti. Za novu knjigu Vinko Barić je ponovio kako je ona logički nastavak one prethodne - „Hrvatski punk i novi val“ te da mu je olakotna okolnost u njezinome nastajanju bila ta što je imao podosta materijala iz one prijašnje knjige. Trebalo ga je 'samo' proširiti materijalom s područja cijele bivše Jugoslavije. U tome su mu pomogli Tošo Filipovski, autor makedonske rock-enciklopedije jer mu je dao sve podatke o njihovoj sceni a korisni su bili i brojni prijatelji i poznanici koji su mu omogućili skeniranje omota ploča. Podatci o bendovima su koncizni i kratki, a ne onako opširni kao u prethodnoj knjizi, jer ipak se radi o čak 440 grupa i autor smatra da to nitko ne bi čitao. Za svaki bend piše kad je, kako i gdje nastao, tko su bili članovi, što su sve snimili te kada se bend rasformirao ili, eventualno, ponovno formirao.

1701300757302

Knjiga je otisnuta u velikom američkom C4 formatu i obuhvaća, kao što smo već rekli, preko 440 bendova iz bivše Jugoslavije te njihove diskografije s omotima u boji. Premda nije imao oštar eliminacijski kriterij uvrštenja nekog benda u knjigu (Bariću je dovoljno bilo da je bend snimio samo jednu kazetu ili pjesmu na nekoj malotiražnoj kompilaciji), potrudio se da bendovi u knjizi imaju prostor u skladu sa svojom pozicijom i značajem na sceni te dobiju i pripadajuću dužinu biografije. Tako je o Filmu iz Zagreba napisao dužu biografiju nego primjerice o grupi Solidarnost iz Knina, a Azra i Laibach su dobili barem 4-5 stranica biografije.
Tijekom svojega rada na knjizi Barić je uz makedonske bendove, otkrio i one sa Kosova (jedan punk i jedan synth-pop bend) kao i jedan iz Crne Gore. Priznao je da se u knjizi potkrala i poneka pogreška, jer je obuhvatio mnogo grupa i od četiri tisuće ljudi koliko ih je u njima sviralo vrlo vjerojatno je nekome pogriješio ime ili ulogu u bendu, ali pogreške se u takvom poslu, posebno kada ga radiš sam, neminovno moraju dogoditi.

1701301472364

Bojan Mušćet je upitao Barića zašto se striktno ograničio na razdoblje od 1976. do 1987. godine i što smatra upravo prijelomnim granicama ovoga razdoblja. Barić mu je na to odgovorio da je 1976. uzeo zbog grupe Paraf koju uz Pankrte smatra ključem početka cijele pojave punka i novoga vala na ovim prostorima, spomenuo je Prljavo kazalište i njihove „Televizore“ te da se nakon toga razvila utjecajna scena u okviru trokuta Zagreb-Rijeka-Ljubljana. Tek kasnije, nakon Slovenije i Hrvatske, punk i novi val su se proširili na Srbiju koja ih je brojem grupa (posebno svojom beogradskom alternativnom scenom) i količinom materijala poslije čak i nadmašila. S obzirom da Barić zadnje albume post punka smatra „Tko mari za čari“ Cacadoo Looka, „Sloboda narodu“ grupe GRCH i „Noćni pasaži“ grupe Banana iz Beograda te Rijeka „Paris Teksas“, kao krajnju granicu je uzeo 1987. godinu, a nakon toga dolazi grunge, crossover, Patareni, garažni rock i tako dalje.

1701300849890

Upitan zašto ne opisuje razdoblje devedesetih i kasnije, Vinko Barić je priznao da ga ta glazba ne zanima i da to nije „njegov par postola“. Zaključio je kako je Siniša Škarica obradio diskografiju šezdesetih i sedamdesetih, Zlatko Gall također, on sam sedamdesete i znatan dio osamdesetih te da se nada da će ova knjiga poslužiti kao poticaj nekome za nastavak o kasnijem razdoblju.

Mušćet nam je usput preporučio i knjigu „Tajna povijest rocka“ Ronija Sariga, a o Barićevoj je zaključio da je pravo bogatstvo za sve one znatiželjnike koje zanima kako se stvarala glazba osamdesetih godina te pridodao da je ovo „sjajan dokument mladoj generaciji kako bi se referirala na ono što se trenutačno radi“.

Knjiga se mogla kupiti uz prigodan popust za 30 eura, a inače joj je cijena 35 eura.

1701300806510

 

Izvještaji



Avalanche Kaito: Glazbena lavina u Močvari


Antun IDEM u Très Chic Caféu


U Lisinskom izveden sjajan balet Romeo i Julia


Sve samo ne Luzeri u Klubu kulture


Prigušeni taktovi glazbenog „fusiona“ Chuia u pulskom Kotaču


Josipa Lisac obilježila 50 godina "Dnevnika jedne ljubavi"


Švesterovo u Tvornici


Moćan i energičan Zoster rasplamsao Tvornicu


Sunnysiders u SAX!-u promovirali album "27 Stitches"


KBO! nastupio u Tvornici


U lisinskom održan Symphonika On The Rock


Galerija fotografija: (ne)normalni u Tvornici


Bezvremenska Natali Dizdar nastupila u Petom kupeu


Žestoka rock svirka Kojota grmjela Tvornicom


Sjajna Jeboton Fešta u klubu Boogaloo


Urban&4 na samoborskom fašniku


Megadance party pretvorio zagrebačku Arenu u najveću diskoteku u Hrvatskoj


Mangroove - Acoustic special u Klubu Kazališta Komedija


Svemirko i Donkey Hot nastupili u rasprodanom Vintageu


Kaos 696 Winter War 2024 Tour