Festivali
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

U srijedu, 9. studenog, u sklopu 13. Zagreb Jazz Festivala u Kerempuhu je nastupio dvojac Kayhan Kalhor i Erdal Erzincan, čiji je izričaj prožet tradicionalnom glazbom njihovih kultura – Perzije i Anatolije.

Inače, klasične glazbe Perzije i Otomanske Turske imaju mnogo toga zajedničkog, kao što je drevni modalni skladateljski sustav poznat kao maqam, a improvizacija igra ključnu ulogu u izvedbi. Tu je također sličnost instrumenata u te dvije zemlje, tehnike sviranja, kao i vokalne tehnike. Iako je tradicionalno pjevana poezija tipična za bliskoistočnu glazbu, u ovom slučaju poeziju prenosi zvuk instrumenata, a taj apstraktniji način prenošenja emocija i duhovnosti uvijek je bio prisutan u istočnjačkoj glazbi. Zato je glazba ovog dvojca duhovna i emocionalna, pokušava uvući slušatelja u njihov duhovni svijet u kojem se kao u transu isprepliću ekstatični ritmovi s raskošnim melodijskim frazama.

kk

Kayhan Kalhor svjetski je slavan virtuoz na kamanchehu (gusle sa šiljcima) i jedan od ključnih popularizatora perzijske glazbe na Zapadu, a Erdal Erzincan jedan je od najpoznatijih folk glazbenika svoje generacije u Turskoj, virtuoz na bağlami. Osnovao je Bağlama Music Academy u Istanbulu gdje vodi bağlama orkestar sastavljen od svojih učenika. Kayhan je inače otvorio nastup s nekoliko rečenica podrške naprednim snagama u Iranu - kratko, jasno, bez puno pompe, i zatim je prepustio slušatelje jedinstvenom glazbenom iskustvu.

Samir Ceric Kovacevic Canon EOS R6 2199

I dok je u ponedjeljak niz nominalno jazz glazbenika izvodio glazbu u kojoj je izostalo ono što jazz čini najuzbudljivijim, u srijedu se dogodilo suprotno, glazbenici koji očito nisu jazzeri, u 90-ak minuta neprekinute improvizacije pružili su ekstatičnu i uzbudljivu izvedbu koja je po svom duhu istinski jazz.

Fascinantan je bio fokus i uživljenost kroz tako dugu izvedbu bez stanki, glazbenici gotovo nisu dizali pogled sa svojim instrumenata osim povremeno jedan prema drugome, a intrigira i pitanje fizičke izdržljivosti s obzirom na njihove godine i prilično neudoban položaj u kojem su svirali (klečeći i sjedeći na podu). Bilo je to hipnotizirajuće, mistično putovanje kroz glazbeni kozmos bliskog istoka, na neki način i duhovno, transcendentalno iskustvo.

Samir Ceric Kovacevic Canon EOS R6 2348

Ovogodišnji jazz festival tako se pokazao stilski izuzetno raznolikim - od mladog klavirskog tria u naponu kreativne snage (Christian Sands trio), preko potencijalno zanimljive kombinacije jazza i rocka sa supergrupom Jazz/Takes (ne ulazeći u pitanje ostvarenja potencijala), do čistog etna, ali duhom bliskog jazzu, a 22.11.čeka nas opet nešto "completely different"; Mingus big band, koji će nastupiti u Velikoj dvorani Lisinskog.

Izvještaji



Chui u Petom kupeu


Mjuzikl "Ljepotica i zvijer"


Lutke na koncu @ Tvornica kulture


Kratko i upečatljivo iskustvo


Bosak & The Second Hand Band Live In Vidra Theater


Lačni Franz u Hard-Placeu


Cinkuši u močvari obilježili kraj godine


Komemoracija u HNK za Massima


Urban&4 u Saxu - sutra ćemo pričati!


Slavonski božićni domjenak na malo drugačiji način


Zagorski pankeri proslavili kraj godine


Partibrejkers u Vintageu


Zeal & Ardor u Močvari


Zimski MUF rastopio Hard Place


Widowspeak supp. Camille Camille


Odinova večer južnjačkog rocka


Vojko V u Tvornici


Stoneraj na najjače


Kries užario prepunu Močvaru


Milky Chance održali koncert u zagrebačkoj Tvornici