Intervjui

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

Nakon duge tri godine, ovoga bi se ljeta na zagrebačkom Jarunu trebao održati INmusic. Na najvećem hrvatskom glazbenom festivalu na otvorenome koji se u kontinuitetu održavao od 2005. godine (uz dvogodišnji prekid prouzročen Covid-krizom) trebali bi nastupiti: The Killers, Kasabian, Deftones, Nick Cave and The Bad Seeds, Royal Blood, White Lies, Nick Mason iz Pink Floyda, ali i mnogi drugi, hrvatskoj publici i manje poznati bendovi. Tako su svoj dolazak potvrdili su i Sleaford Mods, dvojac iz Nottinghama, koji se stilski najčešće povezuje s glazbenim vodama electro-punka, rapa i hip-hopa. Prilika je to i povod da porazgovaramo s Jasonom Williamsonom, frontmenom i idejnim vođom ovoga benda.

SG: S obzirom da hrvatska publika nešto slabije poznaje vaš rad, kako biste u nekoliko rečenica i u najkraćim crtama opisali svoj glazbeni stil i izričaj? Kako je nastao bend?
To je, zapravo, suvremeni pop-rock, ali bez gitare, bubnjeva, svega tradicionalnoga, osim mikrofona… Koristimo samo snimku u podlozi koju na svome laptopu pušta Andrew. Kad nastupamo uživo ili smo u studiju, za snimanje glazbe ponajviše se oslanjamo na računalni sustav i programe. Vrlo rijetko koristimo bilo koji instrument, a ukoliko se i dogodi takva situacija, najčešće su to bas gitara i ponekad klavir. Ali sve je ostalo napravljeno u različitim računalnim programima. U osnovi, inspiracija za naš stil su hip-hop, grime, punk, soul glazba i bilo što nam se učini zanimljivo i dobro. Fanovi smo različite glazbe, ali trudimo se sve iznijeti na već spomenuti način na koji radimo.

SG: Do sada ste snimili 11 studijskih albuma, četiri EP-a te po jedan živi album i kompilaciju… Diskografija vam je poprilično impresivna. Od strane kritike vjerojatno je najzapaženiji "Divide and Exit" iz 2014. jer ga je Guardian uvrstio u deset najuspješnijih albuma godine. Ondje se nalazi i vaš vjerojatno najveći hit - "Tied Up Notz", koji je ujedno i najslušanija pjesma na digitalnim platformama. Što vas je inspiriralo za nastanak ovoga albuma pa i same spomenute pjesme?
Album smo snimali nakon posla, navečer, u kratkim sessionima, budući smo mogli snimati samo od, recimo, šest ili osam, do nekih jedanaest navečer. To su bili intenzivni, kratki sessioni zatvorenog tipa koji su govorili mnogo o zemlji u to vrijeme. Postajalo je sve više i više klaustrofobično, više u smjeru rigidne ideologije pod kojom zemlja sada postoji. Mislim da je to bio album svog vremena, politička slika stanja onoga vremena.

SG: Vaše pjesme uglavnom karakterizira glazbeni minimalizam te tako izbacuje tekstove u prvi plan. Općenito, kako nastaju vaše pjesme? Pretpostavljamo da vi radite tekstove, a Andrew glazbu... No, odakle crpite inspiraciju? Tko dolazi prvi s idejama?
U osnovi Andrew stvara glazbu kod kuće i onda mi ju pošalje, pa ja ugrubo formiram osnovnu ideju. Nakon toga odlazimo u studio i tada nastupa moment kada počinjemo oživljavati pjesmu. U većini slučajeva, brz je to proces u kojemu pjesmu napišemo bilo kada u roku od jednog sata pa do maksimalno jednog tjedna. Jer, ponekad mi treba i po tjedan dana za napisati pjesmu, ovisno o tome koliko je ideja iza nje zahtjevna i teška, kužiš me… Ali općenito, tako to radimo.

sm

SG: U tekstovima svojih pjesama dotičete se mnogih osjetljivih socijalnih ili političkih tema pa bi se oni ponekad mogli doživjeti i provokativnim, primjerice „Face To Faces“ i najnovija "Elocution". Jeste li zbog tekstova ikada imali problema, suočili se s nekim oblikom cenzure? Postoji li neka pjesma koja se našla na „udaru“ javnosti ili je možda zbog teksta bila rjeđe emitirana? Kakvo je vaše mišljenje o cenzuri u glazbi?
Ne, ne, nikada. Mislim da se vlast općenito počinje brinuti tek kad nešto uzme veći zamah, pa postane prijetnja njihovim pozicijama… A mi uopće nikome ne prijetimo. Osim ako bismo, naravno, živjeli pod totalitarnim režimom. Vlast nas jednostavno puštaju na miru, kužiš, mi nismo nikakva prijetnja.

SG: Pretpostavljamo da kao i ostali imate neke glazbene uzore... Koga biste istaknuli kao neku ishodišnu točku, polazište, nekoga tko je posebno utjecao na vaš daljnji rad? Hoću reći, tko je najviše utjecao na vaš rad?
Wu-Tang Clan, Two Lone Swordsmen, The Meteors, English Dogs, The Jam, Sex Pistols i takve stvari... To su bili počeci. Sada se utjecaji sve češće mijenjaju. Trenutno, recimo, dosta slušamo Flock Of Seagulls, te engleski pop-rock ranih 1980-ih koji nam je izuzetno inspirativan. Ali da, ono su bile inicijalne stvari koje su me pokrenule u onom smjeru, definitivno…

SG: Tijekom karijere imali ste nekoliko uspješnih suradnji, primjerice s Billy Nomates ili Amy Taylor, pjevačicom australske grupe Amyl and the Sniffers. Kako dolazi do takvih suradnji? Tko je koga prvi tražio? Što vas je povezalo? Kako je zaiskrilo? Planirate li i neke nove suradnje u budućnosti?
Da, suradnje s drugim glazbenicima su nešto što želimo nastaviti raditi. Imam par imena u glavi, s kojima bih volio i ne bi mi smetalo raditi, ali sve ovisi o tome možemo li proizvesti pjesme koje će im odgovarati. Moraš se uklopiti, kužiš, važno je to…. Mnogi ljudi rade suradnje i duete koji ponekad zvuče prilično čudo, jednostavno ne zvuče u redu, znaš na što mislim.. Ja to ne želim, želim da zvuči kao pjesma Sleaford Modsa, ali da istovremeno ima i nekoga tko ju je učinio svojom. A to je bio slučaj i s Billy i s Amy. Billy Nomates je sve hvaljenija pjevačica u Engleskoj koja nam se jako sviđa. Gostovala je na našoj nedavnoj turneji po Ujedinjenom Kraljevstvu, a ja sam gostovao u pjesmi 'Supermarket Sweep',na njezinom debitantskom albumu. Jednostavno sam je upitao bi li nam se pridružila na jednoj snimc. Napisao sam 'Mork'n'Mindy', ali nisam mogao dovoljno dobro otpjevati refren pa sam je upitao želi li nam doći to snimiti. Mislio sam da će joj baš pristajati, a tako je bilo - stvarno se isplatilo… Što se druge suradnje tiče, veliki smo fanovi Amyl & The Sniffers. I da, opet, htio sam dobiti upravo takav vokal jer sam mislio da će pristajati pjesmi. Nekako smo je zajedno i napisali 'Nudge It'. Mislim da su upravo te dvije snimke najjače na albumu „Spare Ribs“.

Sada započinjemo snimanje novih demo-snimaka proces, a nakon toga ćemo vidjeti kakvi smo s pjesmama i tko bi im mogao odgovarati, te konačno, tko bi ih i želio napraviti. Nadamo se da će se ideje iskristalizirati u narednih nekoliko mjeseci.

Sleaford Mods Black and White Nottingham Alasdair McLellan

SG: Kako se Covid odrazio na vašu glazbenu aktivnost? Kako se nosite s mjerama po pitanju epidemiološke situacije, okupljanja i slično, s kojima se svakodnevno susrećemo? Koliko ste koncerata zbog toga trebali otkazati?
U prosincu mjesecu prošle godine odradili smo turneju po Ujedinjenom Kraljevstvu i bilo je jako dobro. Mjere i ograničenja nisu bile pretjerano stroge. Zemlja nije ponovno u lockdownu, turneja se održala, čak bih rekao da je bilo odlično. Ipak, ove godine nam je otkazan nastup u Španjolskoj koji se trebao održati u veljači, a za koja tri tjedna trebali bismo imati koncert u Zürichu. Za sad se čini izgledno, držimo fige da tako i ostane, ali vidjet ćemo.

SG: Čime se u vrijeme nenastupanja bavite?
Kad nismo po koncertima, najviše sam kod kuće, brinem se o djeci, kužiš, otac sam i suprug, zapravo volim svoj obiteljski život… Osim toga, započinjemo raditi na novom albumu pa ću podosta razmišljati o njemu. Uz to, otvorit će se prostor za neke nove suradnje, pa i za to treba vremena. Ali zapravo, sve se nekako najviše svodi na čekanje, da krenemo na turneju, znaš… Jer tako ipak zarađujemo novac, kužiš me... Imamo sreće, učvrstili smo se na sceni i financijski smo trenutno sasvim o.k. Tako da smo imali sreće u tom smislu, ali mnogo ljudi nije... Za mnoge u glazbenoj industriji, atmosfera je postala poprilično klaustrofobična i napeta..

SG: Kakvi su vam daljnji planovi za rad? Neki nov album, kompilacija ili nastupi uživo? Ili od svega pomalo?
Kao što sam već sam spomenuo, počinjemo raditi nov album pa će nam to uzeti vremena, a povrh toga ići ćemo na turneje koliko je god moguće… Sve u svemu, radit ćemo ono što najviše volimo: surađivati i izvoditi svoju glazbu pred ljudima, te tako drugima pokazati o čemu se radi…

SG: Nastupili ste na brojnim festivalima: na Meltu, Latitude Festivalu, Glastonburyju i tako dalje... Kojega se nastupa najdraže prisjećate? Imate li kakvu anegdotu s nekoga nastupa ili turneje koju biste ovom prilikom željeli podijeliti s nama ?
Prošlo ljeto smo nastupali na End Of The Road festivalu i bilo je apsolutno fantastično. Nastupali smo pred 10 tisuća ljudi, što je ogroman uspjeh, baš je bila onako, masovna „gaža“ i jako smo je dobro, baš onako zdušno, odradili… Biti headliner na festivalu za nas je velika čast i poticaj, tako da smo baš dobro taj nastup odradili...

OP20088 AM Sleaford Mods 5163 04 sRGB

SG: Što mislite o digitalnim platformama kao što su Spotify, Deezer, Tidal i drugo? Smatrate li da uzdižu povezanost izvođača i fanova na jednu novu razinu ili pak otklanjaju užitak otkrivanja „skrivenih dragulja“ kroz koje publika prolazi preslušavanjem cijelih albuma na vinilu ili CD-ima?
Svi digitalnih servisi koriste do određenog stupnja, ali ne pretjerano mnogo. Mislim da je 'streaming' još uvijek nepravedan za glazbenike, ali u isto vrijeme je s druge stane kolosalan. 'Streaming' je jako raširen dio glazbene industrije i ne vjerujem da će se situacija promijeniti u skorije vrijeme. Svakako bi se trebalo promijeniti, ali u ovom trenutku nije moguće i zato moramo surađivati. Vaša se glazba tamo često sluša pretpostavljam, ali 'streaming' stvarno funkcionira samo za velike izdavačke kuće koje imaju novac za promociju te tako mogu podići broj svojih izvođača na 'streamingu'. Teško se s tim natjecati, ali mi zasad prodajemo više fizičkih izdanja nego što imamo zaradu od 'streamova'. Mi smo više onaj klasični, šljakersi, fizički bend, nego što smo 'streaming bend'. Tako naši fanovi i dalje uživaju u otkrivanju, kako si rekao, "skrivenih dragulja". :-)

SG: I na kraju, što biste poručili hrvatskoj publici uoči vašeg nastupa na INmusic Festivalu?
Jason: Hvala vam na podršci, nadamo se da ćemo doći i upoznati vas uživo. Napravit ćemo vrhunski show. Uživo ćemo vam predstaviti svoju glazbu, jer koncert je sasvim drugi par rukava… Želimo vam pokazati o čemu se uistinu radi. Nadamo se da ćemo doći po prvi puta u Hrvatsku, tako da, držimo fige i palac gore. ;)

SG: Najljepša vam hvala na ovom razgovoru. Veselimo se vašem nastupu na INmusic festivalu. Želimo vam mnogo daljeg uspjeha u radu!
Jason: Hvala i vama… Čuvajte se!