Intervjui
×

Upozorenje

JUser: :_load: Nije moguće učitavanje korisnika sa ID: 852
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/1.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/1m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

Jasenka Houru susreli smo na Uskršnjem koncertu u Bjelovaru. Unaprijed nenajavljeni, za razgovor smo ga upitali samo pola sata prije početka koncerta, ne nadajući se nekom uspjehu. Iznenadilo nas je kad je Jajo pristao na razgovor. Mirno, ležerno, bez žurbe i panike. I čitavo vrijeme razgovora nije pokazivao da mu se "nekamo žuri". Kao da te večeri više i nema što bitno raditi! Bravo, Jajo, to samo znači da je njemu sve "pod kontrolom".

Jajo, kako je došlo do tog koncerta, je li u sklopu neke turneje ili je to "pojedinačni" koncert?
"Kazalište" praktično ni ne prekida, vrlo dugo je bilo na turneji, dvije godine. Kad smo u studiju, logično je da nakon nekog vremena izađemo na koncert. Zaželimo to, jer dobijemo već traume od studija. Studio ima drugi princip, koliko ga voliš, toliko si koncentriran u malom prostoru u kojem moraš biti vrlo precizan. A na koncertu se bend mora pronalaziti i zabavljati se. Poslije ovog koncerta vraćam se u studio, na desetak dana, a onda smo cijeli sljedeći mjesec u Njemačkoj. Poslije toga se pripremamo za izlazak novih materijala, ako se ne pomakne do rujna...

Kad spominješ studio, sigurno hoćeš reći da snimate novi album. Mislim da ste napravili čak više pjesama nego stane na album, pa će biti prilike za odabir...
Završavajući album "Možda dogodine" htio sam odmah krenuti s bonus trakama, s nečim što se zove "Knjiga tajni". Dogodilo se da sam za "Knjigu tajni" napisao puno pjesama, pa sam praktički napravio dva albuma koji egzistiraju istovremeno. Je li to jedan album ili dva, ja to još ne znam, ali ima jako mnogo materijala, to je činjenica.

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/2.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/2m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

A nije li "Knjiga tajni" trebao biti akustični album?
Ne mislim da je u prvoj varijanti bio akustični. Htio sam napraviti neke intimnije pjesme, u početku nisu bile zamišljene da budu za bend... To su bonus trake koje sam već vukao... Neke sam već imao... Kao što sam "Heroja" radio, sjedneš pa sviraš sa bendom, to je otprilike ta varijanta bila.

Ti si snimio prije nekoliko mjeseci singl "Možda dogodine" i trebao je ovih dana izaći još jedan singl.
On je već vani, pjesma se zove "Iza mojih prozora", vjerojatno će se za nju raditi i spot sljedeći tjedan, a već je završeno i četiri ili pet pjesama.

Nadam se da će i ta dva singla biti uvrštena na album.
Apsolutno, pjesma "Iza mojih prozora" mi je vrlo draga, to je dobra pjesma.

U kojem sastavu ste snimali? A vjerujem da u tom sastavu i svirate danas...
Sastav je onaj koji jest. Samo članovi benda.

Dakle vas šestorica koji radite već nekoliko zadnjih godina... Prošli album, "Tajno ime", objavljen prije dvije-tri godine, imao je oprečne kritike, nekome se dopalo, nekome i nije, ali turneja je povodom njega trajala dvije godine! Vjerojatno ste dobro prošli, kad je turneja toliko izdržala.
Pa vidio si koncert u "Areni", trudili smo se da produkcijski bude što bolje. No, nije povod bio samo ta ploča. "Kazalište" ima svoj ritam, bez obzira što objavljuje i radi, ima svoju publiku koja nas prati. Ne može se svakome sve sviđati, kao ni meni.

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/3.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/3m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

Na tom prošlom albumu bilo je nekoliko stvari koje su jako podsjećale na rane dane "Prljavoga kazališta", znači bilo je novovalnoga ugođaja. Hoće li to novi album nastaviti, sa sjećanjem na prve dane, ili predstavlja korak dalje, produkcijski, aranžerski, smisleno...
Pa ne mogu se ja bitno mijenjati. Bit će jedino intimniji, neće biti nekih globalnih priča koje me baš ovoga trenutka ne interesiraju. Kako će na kraju ispasti, nezahvalno je još sad prognozirati i govoriti, pogotovo nama koji radimo. Dok možeš pisati pjesme i dok imaš razloga za pisanje, to radiš, to je osnovni postulat rock'n'rolla. I naravno, bend je bend dok je na bini, a sve ostalo je šmiranje i zajebancija.

Koja je dakle tematika na novom albumu? Znači li to da preteže ljubavna tematika, jer kažeš da nisi toliko zainteresiran za praćenje globalnih, društvenih događaja. Koliko si dakle društveno i socijalno, sociološki angažiran na novom albumu? Koliko su današnji događaji u našem društvu našli odraza u tvojim pjesmama?
Kad bih to sve pratio, vjerojatno bih dobio slom živaca. Vrlo uredno bih mogao uzeti prvu ploču i to sve preslikati, tekstove napisati preko noći, samo ih preslikati... Ali ja danas nemam niti toliko godina da se ja sad nosim s onim stvarima koje su svaki dan na naslovnim stranama i da govorim ono što je već izrečeno. Ne bih uspio stići to vrijeme, danas je vrijeme puno brže. Mogu gledati iz svoje perspektive, nešto što mene interesira i što je meni drago da sviram, a drugo ne postoji za mene. Trudim se, kao i svi ljudi, da pobjegnem što dalje od svega toga. To je realnost i ne možeš se puno mijenjati. Radim ploče koje su primjerene mojim godinama...

Svoje prve radove napravio si kao tinejdžer i "štos" je kad se mladi bune protiv starijih. A danas si u godinama, da ćeš se buniti protiv jadnih "penzića", ako se buniš protiv starijih. Kad bi sad htio biti "buntovan", imalo bi to drugačiji "naboj". To nije "bunt" protiv starijih, nego protiv "svojih" u koje si možda čak i vjerovao jer si se zajedno s njima "bunio" ili čak protiv mlađih od sebe.
Ima jedna opaska na koju se uvijek vraćam. Producent cijele one garniture iz koje je izašao "Clash", dakle novi val, rekao je: "Jebeš ti sve pobunjenike ispod četrdeset godina!" Mislim da nekakav idealizam i nekakve procjene možeš imati tek u nekakvoj dobi kad imaš malo više godina. Onda možeš sagledavati situaciju na šire, jer je ona vrlo jednostavna. Ovo je konfuzno društvo u kojem je nepotrebno više objašnjavati, jer ovdje je vječni problem da svi sve "znaju", a nitko ne zna ništa do kraja. "That's it" priče. Treba doći jedna nova generacija koja će to razjebat', bez obzira na politička uvjerenja, lijevo-desno, nego na sposobne i nesposobne, i hajde da završimo više tu priču, ona je već i Bogu teška.

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/4.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/4m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

Konačno, što je još tužno kod nas, možemo mi koliko god hoćemo "lajati" ali od toga previše koristi i nema. Kao da su svi otupili, oguglali, kao da je demokracija omogućila da svašta pričamo, ali to je sve ionako bezopasno i nema od svega toga nekog rezultata niti utjecaja. Psi laju, karavane prolaze.
Da, ali nije to krajnji san "demosa". Demokracija je stvar dijaloga, a ne monologa. Ali mi još uvijek vučemo pitanje monologa. Mi stalno imamo "nadrkane" tipove koji imaju svoj monolog i oni su moralne vertikale po kojima se ti moraš ravnati. Nikakvog dijaloga nema. To nije "demos", to mogu pričati klincima koji još nisu završili srednju školu, ali nisu baš svi neškolovani do kraja. Nije problem demokracije, ulaska u demokraciju... nego je problem ne uzeti od drugih ono dobro... pa nije da od Amerikanaca uzmemo samo hamburger i kokain, nego da uzmeš od njih nešto što je vrlo normalno u društvima, a osnovno u "demosu" je da ti znaš: "Što su moja ustavna prava i moje ustavne obaveze?". Ja to ne znam dan-danas. Politika je vizija, to je slikarstvo, moraš imati nekakve državničke mudrosti, ovdje je to sve isprepleteno, tako da... o tome je žalibože razgovarati.

Koliko si ti danas slobodan u svom glazbenom radu, osjećaš li (vjerojatno ne), neku cenzuru, osjećaš li dovoljnu slobodu da se izražavaš koliko hoćeš, trebaš... Za razliku od prvih dana, kad si morao malo paziti da ne pretjeraš...
Ma dobro, ma jebalo se meni i onda za to, da ti budem iskren. Mi smo bili klinci koji nismo imali što izgubiti, nisi se mogao ti s nama nositi. Kad si se zakačio s nama na tu provokaciju, kao na košarci, na "trash talkingu", onda znaš da si zapravo napravio uslugu. Rock'n'roll je provokacija. Ovdje je problem samo  što je sve izjednačeno. Mi smo sve izjednačili. Cijela estrada je postala estrada. Daj bože većih karikatura! Ali takvo nam je društvo, mi samo živimo od ruganja, jebote, od ničeg drugoga. To je smiješno! Nije problem danas "demosa", problem je danas što show business i vrhunski sport nisu za siromašno društvo.
Dakle, ti nemaš više taj problem koji si imao nekada, govorio si o pitanju cenzure, nego uopće o mogućnosti funkcioniranja show businessa. Pa ne treba nama novac, i ne radimo svi radi toga što nam trebaju zlatne pipe i zlatni auti, nego  da možemo raditi u boljim okvirima. Da mogu ići van, da mogu vani raditi, da mogu razgovarati s glazbenicima s kojima hoću, da idem dalje u životu, a ne da me to vraća natrag, u nekakve lošije uvjete rada. E, to je onda nemoguće. To je danas osnovna zamka show businessa.

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/5.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/5m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

Jel' ti možeš živjeti samo od glazbe, možeš li biti toliko slobodan da se zaista posvećuješ sa svojom grupom glazbi ili moraš još imati neke "dopunske aktivnosti" da nađeš financijsku konstrukciju svog života i života svog benda?
Ja, iskreno, nemam potrebe... mogao bih živjeti od onog što sam odlučio da radim, ali s godinama imaš neke druge ambicije, želiš nešto drugo raditi... Ja osim ovog posla koji radim, s godinama sam stvorio firmu u Švicarskoj koja se bavi umjetninama, mada ne miješam kruške i jabuke. To nema veze nikakve, to što mogu ići van i vani sudjelovati u drugim poslovima koji me interesiraju, koji me zabavljaju. To ne mora biti profitabilno, to je nešto što me interesira u životu, kao što me interesira košarka, pa radim trenerski, ali nisam za to plaćen. Dakle, živim od ovoga što radim, živim od pjesama koje pišem i od toga što bend svira.

To je interesantno, malo ljudi to zna, da si košarkaški trener i imaš licencu za to, da si školovani košarkaški trener!
Ma želim to magistrirati i želim jednoga dana doktorirati!

Jesi li se u mladosti bavio košarkom? To mi je promaklo...

Jesam, do sedamnaeste godine, u kadetskom uzrastu sam prekinuo...

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/6.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/6m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

Nekako to ne bih povezao s tobom, obično se košarkaše gleda u vis, obično su to dvometraši, ali to tebi očito ne smeta. Ti si bio bek kad si igrao košarku?
Pa zbog toga i jesu "playevi". Ti "razigravači" su uvijek najbitniji. Zašto mi vani kupujemo "razigravače"? Ide "Cibona", ide bilo tko po tog "playa". On je taj koji prenosi komunikaciju, informaciju s klupe, koji to mora posložiti, ima 24 sekunde da riješi tu situaciju. To je poanta priče. A sad, naravno, ono što se dešava u visinama je nama nepoznato. Sad govorim o visokim igračima. Ako imaš takve predispozicije, tim ti je lakše, jer je poanta da si što bliže, da je mogućnost da promašiš što manja.

Počele su svirati predgrupe, ne bih te više želio gnjaviti, da te pustim da se još odmoriš prije nastupa. Hoćeš li danas svirati nešto i s novog albuma, nešto što nikad još nismo čuli?
Ne, nemam na to diskografsko pravo. Zbog toga što je danas brzina reagiranja klinaca koji su u dvorani, to jest ljudi, kao i tebe, takva da mogu snimiti to što sam izveo, pa zato, u dogovoru s diskografima, nemam pravo to izvoditi dok ne izađe van, da ne ugrozim diskografiju. Ono što se vrti, "Možda dogodine" i "Iza moga prozora", to ću izvesti, ali na nove pjesme nemam pravo.

Znači, danas očekujemo presjek tridesetgodišnjeg rada...
Naravno, "Kazalište" će odsvirati set listu koju obično svira, koju mora odsvirati, zbog koje i postoji. Neće se mijenjati bitno koncept ovdje kao ni u Zagrebu ili za 14 dana u Frankfurtu ili negdje drugdje, koncert je uvijek istog presjeka.

{mosthumbviewer: images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/7.jpg, images/SGkoncerti_interviewi/2011/05/jasenko/7m.jpg, Jasenko Houra u Bjelovaru, Center}

Kad očekujemo da će album izaći u javnost?
Ne znam, taj dio o diskografiji me stvarno ne interesira, moje je da napravim pjesme, da budem na to budem koncentriran, to želim raditi, a kako će to izgledati iz perspektive propagandnih akcija, o tome vode drugi brigu, ja o tome stvarno ne znam. Kad oni misle da je "timing" da izađe ploča, tako će i biti.

Hvala ti lijepa, osim ako hoćeš nešto reći, na što te ja svojim pitanjima nisam naveo, a tebi bi bilo drago reći čitateljima, slušateljima...
Nemam ništa specijalno za reći, nažalost u fazi kad sam u spremanju albuma možda i nisam baš najbolji sugovornik jer sam potpuno mislima u nekim drugim stvarima, ali mislim da smo sve pretresli, a ako i nismo, bit će još vremena.

Pretresli smo i više nego što sam mislio, zahvaljujući tome što si nam toliko vremena dao na raspolaganje. Mnogo ti hvala na ovom razgovoru.
Hvala i vama.



Izvještaji



Mariza oduševila punu dvoranu Lisinskog


Sukhishvili u Lisinskom - II. dan


Poluintimni koncert velikog gospodina u maloj Šiški


Mimika Orchestra nastupio u ciklusu Chiaroscuro


Sukhishvili u Lisinskom - I. dan


Kawasaki 3P sirovo i jako zagrmili Tvornicom kulture


Nirvana tribute u VIB-u


Perpetuum Jazzile u Lisinskom


HC PUNK-erija u domu kulture zvanom Močvara


Judas Priest, Saxon i Uriah Heep u Beču


Galerija fotografija: Stare pizde + Prazna kutija


Galerija fotografija: Skotni vrag


Dalmatinsko jugo i akustična Vlatkova rapsodija


freekind. nastupile u Vintage Industrial Baru


Depeche Mode emotivno i snažno u Budimpešti


Galerija fotografija: Billie Joan, Boebeck i I Love You Honey Bunny


Đubrivo + Iron Kingdom


KODO bubnjari protutnjali Lisinskim


Održano treće izdanje "Vintage Rock Sessionsa"


Rijeke pravde: Jura & Film u Tvornici