Novosti

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

gb

Visoki trgovački sud u Hrvatskoj potvrdio je 19. listopada 2019. godine presudu u devet godina staroj tužbi kojom je svjetski poznati glazbenik Goran Bregović tražio naknadu štete od Karlovačke pivovare, odnosno Heinekena, zbog neovlaštenog korištenja njegovih glazbenih djela u promociji svoje trgovačke marke tijekom turneje Karlovačko live 2007. godine.

Sud je utvrdio da je Heineken, koji je vlasnik Karlovačke pivovare, neovlašteno, bez odobrenja autora, koristio autorsko djelo Gorana Bregovića 'Bitanga i princeza'. Naime, koristili su glazbu u sklopu marketinške kampanje, a pjesmu su preradili, odnosno sinkronizirali u TV i radijski spot te postavili reklamni sadržaj na svoju službenu web stranicu i u sve medije koji su emitirali reklamni sadržaj. Na taj način su, zaključio je sud, povrijedili imovinsko pravo autora.

Iako je na sudu dokazano da su mu povrijeđena autorska moralna prava te je donesena presuda u njegovu korist, svjetski poznati glazbenik ne samo da nije dobio odštetu koju zaslužuje, a kamoli 600.000 kuna koliko se spominje u medijima, nego zapravo nije dobio ništa.

- Istina je da je Sud potvrdio presudu Trgovačkog suda u Zagrebu kojom je naloženo tuženicima, odnosno Heinekenu, da isplatiti Goranu Bregoviću iznos od 200.000 kuna, s pripadajućim zateznim kamatama, što je puno manji iznos od onoga što smo mi tražili, a tri puta manji iznos od onoga što se spominje u medijima. Osim toga, presuđeno je da svaka stranka snosi svoje troškove, a mi smo tijekom devet godina suđenja imali 178.000 kuna troškova – ističe Tomislav Škulić, direktor Aquarius Music Publishinga, nakladnika Gorana Bregovića, dodajući kako su prije ove imali dvije prvostupanjske presude pri čemu je sudac smatrao da je tražena šteta premalena, s obzirom na to o kakvom se glazbeniku radi te kakva su iskustva u svijetu vezano za zaštitu autorskih prava.

- Međutim, na Visokom sudu je presuda odbačena u cijelosti, smanjen je odštetni zahtjev te je naloženo da svaka strana pokrije svoje troškove, ne vodeći računa o tome da su troškovi gotovo jednaki dosuđenom iznosu za isplatu. Bespredmetno je navoditi slične primjere u svijetu jer svijet u digitalno vrijeme već desetljećima ide prema naprijed i štiti autorska prava, a izgleda da mi velikim koracima idemo prema natrag – dodaje Škulić, ističući da im ne preostaje ništa drugo nego da podnesu tužbu Ustavnom sudu, što će uskoro i učiniti.

Podsjetimo, Bregović je podnio tužbu još 2010. zbog neovlaštenog korištenja njegovih djela. Kako je hrvatsko pravosuđe neefikasno potvrđuje činjenica što ne samo da je suđenje trajalo punih devet godina, nego nakon dvije prvostupanjske presude u korist Bregovića, Visoki sud odbacuje presude, ponovno presuđuje u korist tužitelja, ali mu smanjuje odštetni zahtjev na iznos tri puta manji od traženog i nalaže da sam plati troškove suđenja, čime zapravo pobija vlastitu presudu jer tužitelj nije dobio ništa, a tuženik je, iako je dosuđeno i dokazano da je neovlašteno koristio autorsko djelo tužitelja, lišen plaćanja sudskih troškova tužitelja.