facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Veljača 2021
Format Albumi
Vrsta Experimental
Dodano Petak, 23 Travanj 2021
Žanr Electronic
Length 45:33
Broj diskova 1
Edition date Veljača 2021
Država SAD
Etiketa Bandcamp
Catalog Number -
Edition details 19.2.2021.
Tags Pauline Anna Strom

Review

Kažu da nijedna granica ne predstavlja veći izazov za krijumčarenje od granice starosti.

Tko zna je li Pauline Strom ikada marila za tu tvrdnju. Rođena je potpuno slijepa, stoga je raznorazne granice, pa i ovu gore navedenu koja joj nije bila najbitnija u životu savladavala uz pomoć drugih osjetila, na druge načine.

U centru svake recenzije uobičajeno je postaviti samo glazbeno ostvarenje, igru zvukovlja za koju je bio zainteresiran i Pitagora napravivši glazbalo samo s jednom žicom kako bi matematički utvrdio odnose zvukova u njihovoj jedinstvenoj istančanosti i artikulaciji.

Recenziju posthumnog albuma ove američke kompozitorice elektronske glazbe sa novim materijalom objavljenom nakon 30 godina neaktivnosti (umrla je iznenadno u prosincu prošle godine u 74-oj godini života) predstavljam ne prvenstveno zbog njene glazbe, već zbog njenog života, netipičnog za uobičajene životne sheme glazbenika.

Pauline Anna Strom (djelovala je pod aliasom Trans-Millenia Consort) počela se baviti glazbom ranih 80-tih godina bez pretjeranog uspjeha ili šire valorizacije. Ustvari, glazba joj nije bila primarna opcija, nakon dolaska u San Francisco u tipičnoj dokolici žene vojnika upoznala se s prvijencem benda Tangerine Dream, te ambijentalnom glazbom Brian Ena. Inicijalna iskra bila je zapaljena. Prvotna oprema sastojala joj se od Yamahe DX7,Prophet 10, dvije CS1x klavijature i E-mu emulatora. Upitana obzirom na njen hendikep kako je počela komponirati, kazala je sljedeće: „Naučila sam to kroz neprestana ponavljanja, nešto bi pokušala pa bi se dalje igrala s tim. Ustvari i neznam kako sam to uspjevala, počela bih u 6 popodne i završavala u 6 ujutro. Moje misli i imaginacije uvijek su bile negdje drugdje. Svoje vizualne ideje pretvarala bi uz pomoć moje opreme u glazbene. Ono što se rodilo u mojoj glavi interpretirala bi kroz zvukove. Sebe smatram djetetom cvijeća odgojenom u paklu.“

Na taj je način mapirala svoje unutrašnje svjetove u imaginarnu prošlost, gotskim crnilom obojenu, možebitno sličnu i neizvjesnu budućnost (zvukovi dostojni ranih SF filmova) i alternativnu realnost (nezaobilazni prirodni zvukovi iz prirode).

Poznato je da hendikepirane osobe gubitkom jednog osjetila razvijaju i poboljšavaju ostala, stoga nije čudno da njene elektronske minijature, jedinstvene vizije i snovi uvijek puni kolorita, inače ponekad glazbeno asimetrični, predstavljaju netipičnu soničnu fuziju jednog drugačijeg uma i tehnologije , ostavljajući ponekad finalni dojam jednog pristojnog, reduciranog simfonijskog, ujedno modernističkog rezultata potenciranog kroz arhaično/egzotične nazive njenih kompozicija.

Osim osebujnog komponiranja Pauline Strom je bila (ništa čudno) Reiki majstorica, terapeutkinja, iscjeliteljica.

Njena glazba imala je sličan zadatak kao i psihodelična, hraniti mozak osebujnim meditacijama i mutacijama, davajući pri tome slušatelju nove informacije i iskustva, otvarajućoi nove puteve, stvarajući nove nezamislive krajobraze prepune nestandardnih elektronskih zvukova. Zvukova ponekad prepunih osjećaja klaustofobije; ipak češće s zadatkom oslobađanja negativnih naboja i emocija. Njene pozne godine samo su produbile njenu percepitivnost, a istančani minimalizam često puta je bio uspoređivan s djelovanjem Terrya Rileya, priznatog reprezentanta tog glazbenog izričaja. Njeni sanjivo-hipnotizirajući zvukovi znali su biti uspoređivani sa duhovnom atmosferom koju je Alice Coltraine znala stvarati svojom harfom.

Teško bi se njenim glazbenim ekskurzijama mogla prikačiti etiketa pozadinske glazbe, njena sonična paleta imala je specifičnu težinu unutranjih interijera i raskošnih eksterijera vješto razrađenih u nevjerojatnim detaljima.

Nerijetko će se na ovom albumu pronaći zvukovi rominjajuće kiše izmješane sa tropskim zvukovima („Tropical Rainforest“), neumorni žubor potoka pomiješan sa životinjskom artikulacijom („Small Reptiles On The Forest Floor“), relaksirajućim pjevom ptica , iscrtavanja imaginarnih krajobraza („Temple Gardens At Midnight“); dočaravanja uvijek zaraznih afričkih ritmova („The Pulsation“) sa jasnom misijom dočaravanja neraskidive veze čovjeka i njegovog prirodnog okruženja kojeg svojom nepromišljenošću svakodnevno narušava i uništava.

Ustvari, njen zadnji poklon ovom svijetu nosi potrebnu dozu optimizma koja bi trebala poništiti sve više prisutno crnilo u gotovo svim sferama života.

Dobrodošla terapija i nakon njene smrti.

Đorđe Škarica

Hits 499

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102 albuma