A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Travanj 2022
Format Albumi
Vrsta / Political Rap / Pop-Rap
Dodano Subota, 21 Svibanj 2022
Žanr Hip-Hop
Length 39:48
Broj diskova 1
Edition date Travanj 2022
Država Hrvatska
Etiketa Dallas Records
Edition details objavljeno: 29.4.2022.
Tags Dallas Records Edo Maajka

Review

Teško je povjerovati da su prošle već četiri (gotovo pune) godine od kada je Edo Maajka svoje obožavatelje i javnost kao takvu počastio albumom „Put u plus“ – izdanjem koje pršti pozitivnim svjetonazorom te čiju glavnu karakteristiku predstavljaju analogni instrumentali u izvedbi Edinog pratećeg benda. Ta je nevjerica uzrokovana dvogodišnjom vremenskom jamom tijekom koje je velika većina čovječanstva tapkala u mraku na području one negativne površine koju je Edo simbolično nacrtao za omotnicu svog prošlog albuma. Spomenuta je negativna površina u sebi sadržavala u zadnje dvije godine već toliko puta iskorištene motive pandemije, potresa, prijetnji, zastrašivanja i drugih loših vijesti.

Upravo je u navedenom okruženju tijekom najjače strahovlade pandemije Edo stvarao predmet ove recenzije – svoj sedmi po redu studijski album upečatljivog naziva „Moćno“. Za razliku od svojeg prethodnika snimljenog u „bendovskoj izvedbi“, „Moćno“ predstavlja povratak popularnoj tehnici sampliranja i elektronski ukomponiranim beatovima. Glavni i odgovorni za produkcijski posao ovog albuma (izuzev pjesme „Svaki čovjek“ koje ćemo se kratko dotaknuti nešto kasnije) legendarni je producent Koolade – dugogodišnji Edin suradnik koji se u svojem životopisu može pohvaliti i suradnjama s brojnim svjetskim te regionalnim imenima hip-hop scene (Masta Ace, dečki iz Wu Tang Clana, Xzibit, Tram 11, Bolesna Braća, Frenkie,…). Koolade je bez ikakve dvojbe majstor za stvaranje kvalitetnih backbeatova, a samim time i rap albuma općenito.

Cjelinu otvara zezalica „Dobar Vajb“ – jedna od tri kompozicije na ovom albumu koju Edo izvodi bez suradnje s drugim izvođačima. Tekstualno, stvar je optimistična puna referenci na aktualne osobe i događaje, no instrumentalno na momente kao da graniči s mračnijim ugođajem. Najvjerojatnije su dečki pokušali dočarati kontrast svakodnevne brige i pozitive koju pjesma poručuje stihovima poput „A što ćemo sutra? – Ma pusti sutra, uživam ovog minuta…“. Slijedi prva suradnja na albumu „I Like To Dance“, stvar na kojoj se uz Maajku pojavljuju Buda i Vojko V. Stihovi govore o želji za bezbrižnim danima i provodima na morskoj obali, a Vojkov vers više podsjeća na njegov rad u Kiši metaka nego na onaj u Dječacima i samostalnoj karijeri s ekstremnim naglaskom na komičan faktor. Sljedeća, naslovna stvar „Moćno“ pjesma je izuzetno jake poruke i kritike današnjeg društva u kojemu se mogu pronaći i „ovi i oni“. No, mišljenja sam da je ova stvar zaslužila nešto „moćniji“ refren budući da u svakom segmentu opravdava status naslovne pjesme izdanja. Upečatljiv instrumental i stihovi kao ogledalo duše s elementima analize aktualnih događaja zaokruženi R'n'B/pop vokalnim dionicama Marka Louisa na refrenu čine stvar „Sunce“ dok glazbeni autogram „Coby, jesi ti radio trrrrraku?“ na početku ranije spomenutog singla „Svaki čovjek“ najavljuje suradnju sa svestranim producentom Slobodanom Veljkovićem Cobyjem. Premda sam čuo mnoštvo riječi hvale na račun Cobyjevog rada, moram priznati da me njegov opus jednostavno zaobišao te ga nisam preslušavao. Instrumental ove pjesme je autentičan, a s druge strane mikrofona uz Edu stoji Dino Šaran – idejni vođa bosanskohercegovačkog sastava Letu Štuke. Edi suradnje sa Šaranom nisu strane, no orijentalni prizvuk u ovoj izvedbi kakav se može čuti na refrenu singla poznat mi je samo sa stvari „Pržiiii“ koja se nalazi na Porinom nagrađivanom albumu „No Sikiriki“. Isti je u navedenoj kompoziciji prisutan zbog ironije, dramskog efekta i, kako bi se u narodu reklo, čiste sprdnje. Na „Svaki čovjek“ to nije slučaj i uz instrumental koji u slušatelju stvara osjećaj napetosti i Edin rap kao da me ostavio ravnodušnim.

Vokalnim efektima začinjena „Finally“ slušatelju nudi širok spektar različitih glazbenih dionica i utjecaja, kompatibilnu kombinaciju versova Ede i Bude, zanimljiv i ritmičan backbeat koji na slušatelja ostavlja dojam sličan onome što ga ostavljaju afrički tradicionalni plesovi sve do same završnice koju izvodi slovenski reper N'toko. Vers višestrukog prvaka Slovenije u freestyle tehnici mijenja „flow“ pjesme, a stihovi mu zvuče nabacano kao da je htio što veću terminologiju iskoristiti u tom ograničenom vremenskom periodu (što bi zvučalo dobro kada bi upravo takav duh karakterizirao pjesmu u cijelosti).

Onaj pravi old-school rap dolazi do izražaja na sedmom po redu glazbenom broju „Hajmo se nać“ koji je jedan od najsvjetlijih točaka ovog izdanja. Riječ je o izvrsno produciranoj stvari koja govori o prijateljstvu i životnim preprekama iz perspektive običnog čovjeka. Gostovanja Alejuandra Buendije (ime iza kojeg se krije Saša Antić iz TBF-a) i Magellana na ovoj su traci pun pogodak. U ovom se duhu priča nastavlja na sljedećoj „Letimo iznad“ tijekom koje Edo utvrđuje svoj status na regionalnoj hip-hop sceni, a posebno me se dojmila Tiborova domišljata referenca na Edine „Prikaze“: „jebo li vas onaj šupak Logic“. Naime, istu je terminologiju Edo (pretpostavljam, u šali, ali na reperski način) koristio u navedenom hitu sa svojeg prvijenca „Slušaj mater“ o legendarnom Eminemu. Budući da je Logic Eminema naveo kao svog najvećeg uzora, možemo pretpostaviti da je i Edo na Tibora ostavio pozitivan utjecaj što bi predstavljalo razlog više da i ovu suradnju nazovemo uspješnom. „Zlatni Koker“ i „Uvijek Si U Pravu“ s Buendijom na refrenu daju albumu onaj dobro poznatu Edinu humorističnu i satiričnu notu, a cjelinu zatvara emotivna i biografska stvar ponovo s jakom porukom zahvalnosti i prihvaćanja sebe „Moj put“ na kojoj gostuju Đorđe Miljenović i Rade Šerbedžija. Sam kraj Miljenovićeve strofe podsjeća na rad Ghostmanea i sličnih izvođača alternativnog rapa koji vole dodati distorziju na glas kako bi izdvojili pojedine stihove od ostatka teksta. Završnim taktovima Edinog izdanja, veliki Rade Šerbedžija obraća se slušateljima riječima koje možemo svrstati među roditeljske životne lekcije naposljetku zaključivši ohrabrenjem: „Ovdje plače tko god se ukamenio nije. Ovdje i zvijeri plaču. I ne daj se, sine moj. Ne daj se, Balkane, Balkane moj.“

Edo Maajka definitivno pripada samom vrhu hip-hop scene na ovim prostorima, a i šire. Ovo izdanje nastajalo je u teškom razdoblju, a sadrži raznolike motive zahvalnosti, ohrabrenja, pozitive, humora, zrelosti i brojne druge uz gomilu gostovanja te stihova na nekoliko različitih jezika. Nemojte me krivo shvatiti, gostovanja su, naročito u rap glazbi, izuzetno pozitivna stvar i najčešće urode vrhunskim plodom i poslasticom. No, izvedbe nekih od imena supotpisanih na ovom izdanju nisu se najbolje uklopila dok su, s druge strane, neka bila vrhunska. Album ima svijetlih i onih manje svijetlih trenutaka, no daleko je to od lošeg izdanja. Najzdravije je zaključiti da LP blago zaostaje za svojim prethodnikom „Put U Plus“, ali otvara prostor za novo poglavlje u Edinom diskografskom leksikonu.

Juraj Dukić Hrvoić

Hits 358
Put u plus « Put u plus Edo Maajka Albumi Kronologija

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102 albuma

Izvještaji



Placebo + Jonathan na Šalati


Habib Koite nastupio na 4. Backstageu


Inciter predstavili novi album u Hard Placeu


Novigrad je postao dom bluesa


Konstrakta u Zagrebu


Kids form the sky u Močvari


Dark alternativa u Boogaloou


Prepuna pulska Arena ispratila odlazak velikana


Artistični Urban sa svojom četvorkom popunio pulski Kaštel


Zatvoren je INmusic #15


INmusic festival - dan 3.


Drugi dan INmusic festivala


Otvoren je jubilarni 15. INmusic festival


Vlajternativni dokumentarac prikazan u Zadru


Rival Sons - rock je živ i diše punim plućima


Kasabian kao šlag na tortu jubilarnog INmusica


Nick Cave And The Bad Seeds na INmusicu


Njihovo veličanstvo The Killers


Deftones na INmusicu


Gogol Bordello razvalili Main Stage