facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Lodger


Bookmark

Data

Released Svi 1979
Format Albumi
Vrsta Art Rock / Alternative/Indie Rock / Contemporary Pop/Rock / Experimental Rock / Album Rock / Dance-Rock / Proto-Punk
Dodano Subota, 24 Prosinac 2016
Žanr Rock
Broj diskova 1
Edition date Svi 1979
Država Europa
Etiketa RCA Victor
Catalog Number PL 13254
Edition details objavljen: 18.5.1979.; produkcija: David Bowie i Tony Visconti; rujan 1978. - ožujak 1979. - Mountain Studios (Montreux, Switzerland) i Record Plant Studios (New York, New York)
Tags David Bowie Tony Visconti RCA Victor

Review

Treći segment tzv. berlinske trilogije, možda u strahu od zamora supersoničnim konceptualizmom prethodnika ili naprosto u pomanjkanju ideja koje su Bowie i Brian Eno dotad uparivali, svojim konceptom i zvukom manje duguje "berlinskim" remek-djelima "Low" i "Heroes" nego što namiguje u pravcu onog što će kameleonska rock-zvijezda raditi osamdesetih, štoviše, već od sljedećeg albuma, "Scary Monsters (and Super Creeps)". "Lodger", uz to, sa samim Berlinom ima manje veze nego oba spomenuta prethodnika, a možemo samo nagađati koliko je bilo mudro tako se brzo odmaknuti od formula koje su dale tako monumentalna djela. Jer, ruku na srce, koncept koji je sazdao "Low" i "Heroes" sa svojom ozbiljnošću i zahtjevnim notnim pismom teško da je mogao još dugo držati koncentraciju i zanimanje svojih slušatelja. Bowie je već bio istinska zvijezda, i to miljenik i publike i kritike, ali i dovoljno iskren i mudar umjetnik da sebi dopusti upadanje u takve zamke.

"Lodger", dakle, ulijeće kao promjena sidrišta, pritom još ne odbacujući ono što je nudila radionica Briana Enoa. Bilo je tu još ponešto za reći, što će potvrditi, primjerice, "Red Sails" s prepoznatljivim njemačkim fileom od zvuka ili posve izlomljena "African Night Flight" sa svojom uvrnutom verzijom world music, ali od samoga početka s prelijepom "Fantastic Voyage" teksture su naklonjenije konvencionalnijem glazbenom narječju. Naravno, u Bowiejevu slučaju konvencionalno ima bar donekle manje konvencionalne manire, ali svejedno, "Lodger" je ovog avanturista vratio u nešto mirnije vode. Srećom, ne i besplodne.

Poput, primjerice, "Diamond Dogs" prije njega, ovaj je album na prvo uho tek s(p)retna nakupina pjesama i/ili njihovih fragmenata, što je isprva i ostavilo ondašnju kritiku prilično hladnom. "Lodger", iako konvencionalniji i podatniji od prethodnih albuma, nije ostavljao – niti ostavlja – previše mjesta za simpatije, osim za one u lovu na kultno. "Yassassin" će me, primjerice, sa svojim povezivanjem Jamajke i Istanbula nakon nekoliko slušanja ubijati u pojam i lišiti ikakve želje da je ikada više ponovno čujem, dok će me spomenuta "Fantastic Voyage" ili galantno gitarsko tutnjanje jedne "Look Back in Anger" stalno vraćati albumu koji očito traži pozornost jednako kao upadljivije zahtjevni "Heroes" ili "Low". Album je to na kojem je i očito da je Bowie velika "njuška", igrač iz najviše kategorije vrlo svjestan svojih pozicija i mogućnosti. Baš ta svjesnost najsnažnije je obilježila ove pjesme koje su, u usporedbi s nekim ranijima, lakše i umilnije, ali i dalje hermetične i s bar kojim pipkom u avangardi.

Možda je i najveći grijeh albuma – uz, meni osobno, uvrštenje "Yassassin" na popis pjesama – lišenost nekog uočljivijeg okvira, da ne kažem, koncepta. Iako dvije strane ploče pričaju svaka zasebno neku labavu priču – prva o putovanju, pa odatle i naziv prve pjesme ili world elementi u drugima, a druga o aspektima zapadne civilizacije vrijednim propitkivanja i kritike – ta vizura ne daje cjelini potrebnu dramu, pouzdan oslonac za stvaranje primamljive priče. Tako se sve više-manje svodi na nizanje pjesama zavidnih po potencijalu, ali dijelom hladnih i kao nezainteresiranih za reakciju s ove strane zvučnika. "D.J.", "Boys Keep Swinging", "Look Back in Anger", "Fantastic Voyage" i "Red Money" fantastične su pjesme i dični primjerci Bowiejeve pjesmarice, a ne zaostaje mnogo ni ostatak ("čast" izuzetcima), no, određena vrsta praznine nastaje kad se stvari sagledaju u totalu, a to je ono gdje su nas razmazili čak mnogi Bowiejevi raniji albumi, još od "Hunky Dory" – ma donekle čak i od "The Man Who Sold the World" – do višeslojnih glazbenih krajobraza iz druge polovice sedamdesetih. Samom potpisniku nesumnjvo važan, "Lodger" je usprkos svim svojim stanjivanjima (ili baš zbog njih)  veliko djelo unutar opusa koji se nikad nije znao posve primiriti, čak ni kad bi pouzdano nanizao apsolutne bisere.

Toni Matošin

Hits 1032
Heroes « Heroes David Bowie Albumi Kronologija Scary Monsters (and Super Creeps) » Scary Monsters (and Super Creeps)

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42