Vrsta Heavy metal / Grunge / Alternative metal / Alternative Pop/Rock
Dodano Ponedjeljak, 22 Svibanj 2017
Length 57:42
Edition date Studeni 2016
Etiketa A&M Records
Catalog Number 00602557255140
Edition details objavljeno: 8.10.1991. (izvorno izdanje), 18.11.2016. (reizdanje); produkcija: Soundgarden i Terry Date; snimano: ožujak - travanj 1991. - Studio D (Sausalito, California), Bear Creek Studios (Woodinville, Washington) i A&M Studios (Los Angeles)
Tags Soundgarden Terry Date A&M Records

Kao član generacije koja je za Soundgarden saznala onog trena kad se 1994. na MTV-u počeo puštati onaj uznemirujuće slikovit spot za Black Hole Sun, ne bih vam mogao puno reći o njihovom stvaralaštvu prije toga, bar ne iz prve ruke. Za većinu stanovnika ovog malog poluotoka, bilo je tada i važnijih stvari.

Soundgarden je prije nekoliko godina ušao u četvrto desetljeće postojanja, a prošle godine njihov je treći studijski album Badmotorfinger napunio četvrt stoljeća. Prvo malo povijesnog konteksta, ako kojim slučajem ne znate što se događalo u državi Washington početkom devedesetih: 21. kolovoza 1990. Alice in Chains, bend iz Seattlea izdao je svoj prvi album naziva Facelift. Godinu dana kasnije, 27. kolovoza 1991. jedan novi bend naziva Pearl Jam, također iz Seattlea, izdao je svoj prvijenac naziva Ten, a 24. rujna te iste godine Nirvana, bend iz okolice Seattlea izdao je svoj drugi album Nevermind i glazbeni svijet više nikada nije bio isti.

12 dana nakon spomenutog potresa zvanog Nevermind, 8. listopada 1991. Soundgarden, tada već etablirani bend iz Seattlea s dva solidna albuma iza sebe, uz frišku promjenu u postavi u vidu basista Bena Shepherda koji se pridružio gitaristu i vokalu Chrisu Cornellu, gitaristu Kimu Thayilu i bubnjaru Mattu Cameronu te bendu donio svježinu i kreativnost u pisanju pjesama, izdaje novi album naziva Badmotorfinger. Premda se Soundgarden, uz tri prethodno spomenuta benda iz istog grada smatra dio velike četvorke grunge pokreta, nekako mislim da je tek albumom Superunknown iz 1994. Soundgarden i "službeno" postao dio grungea. Na Badmotorfingeru pjesme su bliže metal zvuku nego ičemu drugome, što potvrđuje i nominacija ovog albuma za Grammy u kategoriji metal glazbe, za razliku recimo od Nirvane koja je iste godine bila nominirana u kategoriji alternativne glazbe, štogod to značilo. Upitno je koliko je Grammy uopće relevantan faktor u valorizaciji glazbe općenito, jer ni Nevermind ni Ten ni Badmotorfinger ni Facelift, pa ni ostali albumi velike grunge četvorke nikada nisu dobili Grammyja, što je ogroman propust glazbene industrije da bar validira postojanje grunge pokreta, no to je već druga priča za drugi tekst.

Datum izdavanja Badmotorfingera sigurno je imao utjecaja na njegov tadašnji odjek u javnosti, odnosno nedostatak istog, jer vam nije baš svejedno kad jedan od najznačajnijih bendova iz vašeg grada izda vjerojatno najvažniji album u povijesti glazbe samo 12 dana prije vas. To bi imalo velikog utjecaja i danas, a kamo li prije 25 godina. Ipak, kako je vrijeme prolazilo, tako je i Badmotorfinger dobivao pažnju koju zaslužuje, te tako sada možemo uživati u ispeglanom izdanju povodom 25 godina od izlaska albuma. Uz standardnih 12 pjesama, remasteriranih tako da isprave drugu nepravdu vezanu uz ovaj album, a to je apsolutno neprikladan originalni miks za ovu vrstu glazbe (pretih i previše visokih frekvencija, što je potpuno ista sudbina koja je zadesila G.A.D. Hladnog piva – famozni "najprodavaniji loše snimljen album"), na Super Deluxe ediciji nalazimo i 16 studijskih isječaka, tj. pjesama u ranoj razvojnoj fazi - većina stvari koje su završile na albumu + neke koje su se pojavile na kasnijim izdanjima (npr. Black Rain koja se pojavila tek 2010. na izdanju Telephantasm), te 19 pjesama izvedenih na odličnom koncertu u Paramount Theatreu u Seattleu 5. i 6. ožujka 1992.

Koji god povod (ponovnom) preslušavanju ovog albuma bio, bilo to pomno istraživanje srednjeg dijela diskografije Soundgardena, bilo to kronološko upoznavanje s bendom koji je svojim jedinstvenim stvaralaštvom obilježio devedesete te nešto malo novog milenija, bilo to jednostavno divljenje impresivnim vokalnim mogućnostima Chrisa Cornella kojeg, na ogromnu žalost sviju, više nikad nećemo moći slušati, pa bila to i fanovska nostalgija za davno prošlim vremenima, ovo izdanje itekako vrijedi imati.

Vilim Ivančan

Hits 485
Screaming Life / Fopp « Screaming Life / Fopp Soundgarden Albumi Kronologija Telephantasm » Telephantasm