A | B | C | Č | Ć | D | DŽ | Đ | E | F | G | H | I | J | K | L | LJ | M | N | NJ | O | P | Q | R | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž | # |
0 | Disc One: Digitally Remastered Original Album | 0:00 | ||||
0 | Disc Two: The Athens Demos - All Previously Unreleased | 0:00 | ||||
01 | Begin The Begin | 0:00 | ||||
02 | These Days | 0:00 | ||||
03 | Fall On Me | 0:00 | ||||
04 | Cuyahoga | 0:00 | ||||
05 | Hyena (Album Version) | 0:00 | ||||
06 | Underneath The Bunker | 0:00 | ||||
07 | The Flowers Of Guatemala | 0:00 | ||||
08 | I Believe | 0:00 | ||||
09 | What If We Give It Away? | 0:00 | ||||
10 | Just A Touch | 0:00 | ||||
11 | Swan Swan H | 0:00 | ||||
12 | Superman | 0:00 | ||||
01 | Fall On Me | 0:00 | ||||
02 | Hyena | 0:00 | ||||
03 | March Song (King Of Birds) | 0:00 | ||||
04 | These Days | 0:00 | ||||
05 | Bad Day | 0:00 | ||||
06 | Salsa (Underneath The Bunker) | 0:00 | ||||
07 | Swan Swan H | 0:00 | ||||
08 | The Flowers Of Guatemala | 0:00 | ||||
09 | Begin The Begin | 0:00 | ||||
10 | Cuyahoga | 0:00 | ||||
11 | I Believe | 0:00 | ||||
12 | Out Of Tune | 0:00 | ||||
13 | Rotary Ten | 0:00 | ||||
14 | Two Steps Onward | 0:00 | ||||
15 | Just A Touch | 0:00 | ||||
16 | Mystery To Me | 0:00 | ||||
17 | Wait | 0:00 | ||||
18 | All The Right Friends | 0:00 | ||||
19 | Get On Their Way (What If We Give It Away?) | 0:00 |
Za neke se bendove može reći da su oluje ili bar neverini – kako dođu, tako sijeku i brišu sve pred sobom, ne dajući mogućnosti za ignoriranje njihova postojanja. Takvi instantno ulaze u legendu i, u pravilu (ali i s dičnim iznimkama), brzo sagorijevaju i ne ostavljaju za sobom krležijanski obimne testamente. Svatko od vas, vjerujem, ima svoje asocijacije ovako na prvu, ali nećemo o njima, kao ni o mojima, jer samo sam htio istaknuti ono što R.E.M. nije. Kao svjevrsna suprotnost neverinskom receptu, danas već i kultni i legendarni i institucijski i nezaobilazni američki i svjetski bend iz Athensa u saveznoj državi Georgia, svoj su put gradili pažljivo, smisleno, pametno i možda čak nepogrešivo, koliko toj riječi možemo dozvoliti opravdanost u ovom i bilo kojem ljudskom kontekstu.
Prigodna obilježavanja četvrt stoljeća od izdavanja prvih pet albuma pod okriljem kuće I.R.S. friška su nam prilika za uvid u porod i djetinjstvo R.E.M. Respektabilno sastavljena "poboljšana" izdanja tih albuma u ovom retrospektivnom čitanju poput udžbenika iz povijesti nam, bez ijedne digresije, fusnote ili natuknice viška pripovijedaju kako su to Stipe i društvo popločali svoj put do zvjezdanih pozicija. Opet naglašavam, pametno, čemu je možda ključan doprinos bio možda baš ovaj, četvrti po redu album. "Lifes Rich Pageant" je došao nakon teškog, smrknutog i zagonetnog "Fables of the Reconstruction" koji se, pak, uopće nije ni trudio ponavljati recept za monumentalnu, suptilno sveprisutnu i neuhvatljivu ljepotu prvijenca "Murmur", baš kao što je "Reckoning" bio tek pametno utvrđivanje pozicija i više poveznica nego novi pohod. Nasljednik sve prihvaćenijeg i hvaljenijeg mrguda, "Lifes Rich Pageant" ključni je tako iskorak za bend rođen da bude velik. Opet bez pompoznih tonova i rješenja, posve lako i nenametljivo, bend je ubacio u novu brzinu, dao više prostora ritam-sekciji i još dimenzije vokalu te snimio rasni rock album, dotad ujedno i svoje najpitkije izdanje.
Već s otvarajućom i obrušavajućom "Begin the Begin" jasno je da se bend odmaknuo od prethodnika toliko da su odlučili realizirati svojevrsnu mu suprotnost. Kasnije će se to protumačiti kao bijeg od neuspjeha "Fables of Reconstruction", odnosno, kao plod nezadovoljstva tim albumom, no s ovolikim vremenskim odmakom izvjesnija je verzija o naprosto pažljivom slaganju mozaika koji je bio temelj ovog velikog benda kakvog znamo danas. I uz rasne ljepotice poput "Fall on Me", "I Believe" ili "Swan Swan H", "Lifes Rich Pageant" nije gromoglasni napadač na top-ljestvice ni dokumentacija autorske moći. To je jednostavno odličan rock-album, došao u pravom trenutku i taman toliko pop i pitak da pokaže da ljudi iza njega itekako znaju svoj zanat.
Dvije su posebno zanimljive fusnote ovim pjesmama vrijedne izdvajanja. Prva je svakako oslobađanje Stipeova vokala koji je iz svojevrsne sramežljivosti i zatomljenosti zabilježene na prethodnicima ovdje raspušten iz čista grla i bez zadrške. Treba li napominjati da je upravo taj glas jedno od najistaknutijih obilježja benda, praktički brend? Druga bitna karakteristika albuma je izbacivanje ritam-sekcije više prema prvom planu, ali bez da je Buckova razigrana, ponekad i zločesta gitara izgubila na svom intenzitetu i prepoznatljivosti. Naprotiv, čini mi se kako je baš ta gitara ostala ključan igrač u autorsko-izvođačkoj utakmici protiv sive žanrovske prosječnosti. U zagrljaju s odličnim autorskim materijalom, te stavke su učvrstile zvuk benda i izdvojile ga još više u svojoj autentičnosti i neovisnosti.
Baš kao u slučaju "Fables of the Reconstruction", i ovo reizdanje donosi dodatni disk s demo-snimkama nastalim u rodnom im Athensu, predstavljajući bar mrvicu sirovije, "življe" izdanje benda u tom svom trenutku. To su uglavnom skladbe s albuma, no našlo se tu i naslova koji mu ne pripadaju, poput jedne od najranijih pjesama benda, "All the Right Friends", snimane još za "Murmur" 1983. ali izdane tek 1993. na nizozemskom izdanju kompilacije "Dead Letter Office" i kasnije iznova snimljene za soundtrack filma "Vanilla Sky" Camerona Crowea, zatim prve verzije "King of Birds", koja će se pojaviti na idućem albumu "Document" te "Bad Day" koja će biti službeno izdana tek 2003. kao singl koji najavljuje kompilaciju "In Time: The Best of R.E.M." (potonja me, doduše, moram priznati, jednako iritira u ovoj svojoj gruboj verziji kao u svojoj poliranijoj ovomilenijskoj). Zapakirane u kutijicu zajedno s izvornim albumom, sasvim su dovoljan razlog da, bar ukoliko još nemate ploču ili CD u svojoj vitrini ili, kao ja, imate ono izdanje s pogrešnim popisom pjesama, posegnete za novim u nizu refresh-tretmana starih naslova iz kataloga R.E.M. A svakako posvjedočite još koji put ovom prijelomnom trenutku, jer sve što je došlo poslije praktički je R.E.M. kakvog znamo danas – monumentalan, velik, nezaobilazan. S debelim pokrićem.
Toni Matošin
« Fables Of The Reconstruction | R.E.M. Albumi Kronologija | Document » |