Dodano Četvrtak, 02 Listopad 2014
Žanr Biografija
Edition date Veljača 2014
Etiketa Menart
Edition details Naslov izvornika: "Waging Heavy Peace" / Prijevod: Lada Furlan Zaborac i Elvis Šimunić
Tags Neil Young autobiografija

Neil Young, jedan od najvećih rock glazbenika druge polovice 20. stoljeća, izdao je autobiografiju naslova "San Jednog Hipija" 2012. godine. Pročitavši najavu za hrvatski prijevod knjige u izdanju Menarta, koja je stigla usporedno s mojim povratkom Youngovim pločama koje nisam dirao nekoliko mjeseci od koncerta koji sam pohodio u Lucci prošloga ljeta, odlučio sam dati priliku ovom uratku kako bi sagledao introspektivne refleksije jednog od mojih najdražih umjetnika uopće. Činjenica da su njegovi noviji radovi, a i gore spomenuti koncert pokazali da se Young kreće u jedom dosta čudnom i meni nejasnom smjeru, samo je dodatno pojačala moju znatiželju da u ovoj recentnoj autobiografiji dobijem neke odgovore koje dosada nisam pronalazio. Sama knjiga, sa svojih 357 stranica uljepšana mnogobrojnim fotografijama iz raznih faza Neilovog stvaralaštva, u svojih 68 poglavlja nudi mnoge odgovore koje sam tražio.

Formalno, radi se skupu kratkih eseja i crtica iz njegovog bogatog života, koje bez ikakvog logičkog slijeda kronološki skaču naprijed i nazad, stvarajući atmosferu „struje misli“ koja nipošto ne stvara konfuziju, već zahvaljujući jasnim i konciznim stilom pisanja, čini ovu knjigu vrlo čitkom i laganom za pratiti.

Pisano stvaralaštvo u obitelji Young nije nepoznanica, Neilov otac je bio novinar i pisac, te se na to se autor nadovezuje u knjizi više puta, što mu je, po mojem mišljenju, bilo dodatno breme koje je dosta dobro podnio kada se sagleda finalni proizvod. Naime, Neil Young je čovjek iznimno insipiriran i pomalo opterećen naslijeđem. Materijalističkog duha, ali ne u smislu da cijeni materiju kao takvu, već svoje uspjehe, uspomene i sjećanja pohranjuje u mnogobrojnim predmetima koje posjeduje. Kako knjiški mozaik poglavlja napreduje, tako i čitatelj sve više upoznaje Younga na onaj pravi način, pa se tako svaka priča nadovezuje na neki predmet, koji u prijašnjim poglavljima dobiva na sasvim novom značenju i daje još dublji utisak pročitanog. Ipak ono najjvrijednije što sam dobio nakon što sam pročitao knjigu je jedna sasvim nova dimenzija njegovih pjesama, pogotovo onih starijih iz legendarne faze ranih sedamdesetih kada je izbacio nekoliko remek-djela što samostalno, što sa Crazy Horseom i besmrtnom super-grupom Crosby, Stills, Nash & Young. Opisi njegovog rodnog krajolika, i portret SAD-a koji ga je ipak stvorio kao glazbenika, umješani s iskrenim refleksijama na odnose s glazbenicima oko njega, na najbolji su mogući način obogatili zvukove koje opet svakodnevno slušam i cijenim na jedan potpuno drugačiji način.

No da sve u knjizi nebi odisalo sjetom i nostalgijom, koja definitivno jest dio autorovg opusa, pobrinula se i druga strana njegovog životnog novčića, gdje opisuje svoje poslovne pothvate, od kojih je najzastupljeniji onaj glazbeni zvan PONO. Više puta u knjizi, opet s dozom sjete, Neil Young predstavlja svoj fizički glazbeni servis koji ima zadaću svojim punim „192K“ zvukom treba spojiti tradiciju analogne snimke s modernim tehnologijama digitalnog zapisa. Danas je PONO spreman za izlazak, i bit će zanimljivo gledati kako će se taj projekt razvijati.

Privatno, odmaknut od glazbene industrije i ljudi oko nje, djelom zato što mu je život na tom polju podjelio „loše karte“, Young je iznimno povučeni obiteljski čovjek koji uživa život na svom usamljenom ranču „Slomljena Strijela“ zajedno sa svojom obitelji. Dvoje od troje njegove djece pati od cerebralne paralize. Točnije njegov sin iz prvog braka s djevojkom zvanom Carrie, Zeke, je pretrpio moždani udar u maternici, a Ben, prvo dijete iz drugog braka s njegovom današnjom ženom Peggie, boluje od cerebralne paralize.

Ono što sam ostavio za kraj recenzije je moj konačni sud trenutnog Youngovog stvaralaštva koje me mučilo u posljednje vrijeme. Sada nakon što sam dobio bolji uvid u njegov život na svim razinama, u potpunosti shvaćam zašto se odmakao od nekih stvari. Izmučen svojim životom, rastrgan između „obaveza“ koje mu se nameću opterećenošću tradicijom i nesigurnosti u to što bi zapravo trebao raditi sada, nakon 45 godina iznimne karijere, koja mu je, sasvim opravdano podigla ego na jednu određenu razinu s kojom se teško nositi, on uspijeva u najjčišćoj mogućoj formi iznijeti svoje misli na papir. Ova knjiga predstavlja njegov ispušni ventil i svi mi, njegovi fanovi, možemo biti sretni što nam je dao uvid u samog sebe. Mnoge aspekte knjige namjerno nisam spomenuo, samo zato da bi što više čitatelja pročitalo ovu izuzetno dobru autobiografiju. Ova knjiga puno nudi, a zauzvrat traži jako malo, stoga smatram kako je idealno štivo za svakog ljubitelja rock glazbe uopće. Neil Young nikako ne blijedi, već i dalje gori na jedan posve drukčiji način.

Mislav Miličević

Hits 1199