Edition date Lipanj 2018
Država Švedska
Etiketa Century Media Records
Catalog Number 190758504322
Edition details Datum objave: 22. lipnja 2018. / Snimanje: Endarker Studios, Norrköping, Švedska, 2018.
Tags Marduk

Rat je ono doba kada okrutnost obuzima ljudsko srce i ono sa svakom proteklom minutom postaje sve gladnije za krvlju neprijatelja. Onoga trenutka kada se ta okrutnost prelije poput krvave plime prema istrebljenju cijelih naroda, ona ostavlja ožiljke koji ne zacjeljuju. Ne čudi stoga što se Drugi svjetski rat usjekao u kolektivnu svijest cijeloga čovječanstva te se čak i danas, 73 godine nakon njegovog završetka, određeni narodi ne mogu otarasiti toga tereta. Metal je uvijek bio spreman posegnuti za tim srcem tame i od svojih početaka koristi Drugi svjetski rat kao nadahnuće te postoji cijeli niz grupa posvećenih toj temi i vremenu.

Jedna od predvodnika ove struje danas je i najpoznatija švedska black metal grupa Marduk. Osnovana 1990. godine, grupa je jedan od najdugovječnijih predstavnika žanra i već godinama objavljuje kvalitetne albume. Iako im nisu svi albumi posvećeni temi rata, oni koji jesu često su među boljima koje je grupa objavila. Nikada ne uzmičući pred kontroverzijama, Marduk se uvijek zadržavao na njemačkoj strani ratne priče i time privlačio niz kritika i optužbi na svoj račun. Novi album “Viktoria”, četrnaesti po redu, zasigurno neće umanjiti reputaciju Marduka kao grupe koja ne pristaje na kompromise. Album zvuči kao ogoljenija verzija prethodnog odličnog albuma “Frontschwein”, a krasi ga i jedna od grafički najupečatljivijih naslovnica u karijeri grupe.

Zvuk sirena savršeno otvara album najavljujući napad sa svih strana i prije nego što ste se snašli, već ste na bojnom polju s puškom u ruci izmičući se artiljerijskoj vatri i snajperima, tražeći zaklon iza mrtvih tijela svojih palih drugova. “Werwolf”, “June 44” i “Equestrian Bloodlust” se nižu jedna za drugom poput topovskih udara raznoseći bilo kakvu iluziju mira. “Tiger I” predstavlja prvo usporavanje na albumu time prizivajući tenkovske brigade koje melju neprijateljske snage snagom svoga čelika. “Narva” je povijesna lekcija o Bitci za Narvu koja pokazuje snagu Mardukovih tekstova i glazbe te u 4 i po minute uspijeva ispričati svoju priču kroz niz živopisnih prizora u možda najboljoj pjesmi na albumu. Grupa je svirački bez greške, ali posebne zasluge idu vokalisti Mortuusu koji s punim uvjerenjem izbacuje riječi iz sebe poput komandanta nezaustavljive sile. Ovdje stvari postaju još zanimljivije i grupa se u sljedećim pjesmama, umjesto potpunog frontalnog napada, odlučuje za taktičku ofenzivu prema slušateljima i dodaje još raznovrsnosti u svoj zvuk. “The Last Fallen” jaše na svom zaraznom rifu, dok naslovna stvar sa svojim borbenim refrenom u najboljem svjetlu pokazuje snagu i strast Marduka. “The Devil’s Song” unosi i malo melodije koja se probija kroz stalnu unakrsnu vatru rifova, a završna “Silent Night” potom usporava u marš i svojom atmosferom priziva vojsku koja se probija kroz krvavi snijeg Ardena do konačnog rješenja svojih sudbina.

Albumu bi se moglo prigovoriti da je prekratak sa svojih 33 minute trajanja te da su time neke ideje ostale nedorečene, međutim Marduk je to vrijeme iskoristio za maksimalni zvučni napad i prigovora zapravo nema. Iako je album prepoznatljivo mardukovski, on ipak donosi i neke nove elemente, poput atmosferičnosti koja se provlači kroz neke pjesme i time unosi dobrodošle varijacije u dobro poznati zvuk grupe. Preporučujemo!

Boris Čičovački

Hits 343