Dodano Petak, 31 Listopad 2014
Edition date Ožujak 2012
Etiketa Croatia records
Catalog Number LPSY-V-753
Edition details Produkcija: Pero Gotovac
Tags Croatia Records Jugoton Pero Gotovac Grupa 220

Kao da je ispala iz vremeplova, kao otkopana iz neke vremenske kapsule, kao poruka u boci doplavljena na pješčani sprud nakon pola stoljeća plutanja po oceanima ili kao donešena po nekom jako sporom poštaru, u ruci mi se našla, "zavarena" u celofan, nova ploča "Grupe 220", snimljena u studiju "Jugoton" u Zagrebu u studenom 1968, kako lijepo piše na njenom omotu. Zapravo piše "Novembar 1968"... i dalje: "Made in Yugoslavia". I baš ploča, vinil! Crna, ravna, izuzetno pravilna i robusna, nesavitljiva, vrlo kvalitetno napravljena. Uključujem gramofon koji se ne vrti baš svaki dan i nagovaram na njemu "raštelani" stroboskop da se smiri... I uskoro ručica igle plovi po ploči bez i najmanjeg ljuljanja gore-dolje ili lijevo-desno, bez i najmanjeg šuma i krckanja. Vrhunsku tehnologiju ima taj "Jugoton"! Hoću reći: nešto mi nije jasno, gdje je ta ploča napravljena? Jer koliko mi je poznato niti "Jugotona" a niti proizvodnje ploča u njegovom sljedniku, "Croatia recordsu", nema već dvadesetak godina. Pa nije ovo valjda originalni primjerak iz neke zaostale zaboravljene zalihe te ploče pronađene u atomskom skloništu bivšeg "Jugotona"? Nijedan podatak na omotu i na ploči ne otkriva tajne obnove ove ploče, ne postoji nikakav pisani trag o reizdanju. Sve izgleda kao da je sada baš 1968. a ne 2012. godina! A onda, tek sad saznajem da je 31. ožujka 2012. u prodavaonici "Croatia Recordsa" u Bogovićevoj ulici u Zagrebu bilo predstavljanje "sabranih djela" Drage Mlinarca i ove egzotične prve long-play ploče "Grupe 220" kao reprint izdanja, koja je taj dan doslovno razgrabljena.

Na omotu ploče nalazi se i izvorna recenzija Pere Zlatara, novinara s iznimno mnogo razumijevanja za tadašnju novu pop-kulturu mladih koja je dolazila s "društveno nepoželjnog" zapada i koji je u to vrijeme kao urednik kultnog tinejdžerskog tjednika "Plavog vjesnika" u te novine uvrštavao i članke ne samo o "Grupi 220" nego i o svjetskim fenomenima kao što su bili Donovan, Dylan, "Beatlesi"... A "Grupa 220" se svojim pristupom glazbi uklapala u to društvo i to ne kao puki oponašatelji, već sa svojom snažnom osobnom crtom, ili da kažemo notom.

Tako Pero Zlatar, između ostaloga, na omotu ploče piše: "Jedna je od časnih iznimaka zagrebačka 'Grupa 220', po mome skromnom sudu najbolji, najmarljiviji i najpopularniji jugoslovenski VIS. Ona je izabrala teži, trnovitiji ali pošteniji put, 'Grupa 220' se nije slijepo povodila za stranim uzorima - nije svaki njihov zvuk, poput većine svojih konkurenata, doslovno skidala s ploče te ga prenosila svojim slušaocima. Ona je, naprotiv, vlastitim skladbama stvarala vlastiti stil i svoj ukus nametnula svojoj publici." Možda treba malo objašnjenje: u to vrijeme samostalne sviračke grupe koje su izvodile pop glazbu uz pomoć električne struje kod nas su bile vrlo rijetke. Njegovala se uglavnom "festivalska" glazba, šlageri i šansone koje su pjevali samostalni pjevači uz pratnju simfonijskih i revijskih orkestara. Zato su sve male grupice koje su mogle samostalno koncertirati ispred svog imena imale oznaku VIS, što je značilo "Vokalno-instrumentalni sastav". Danas takve grupice zovemo "bendovima". VIS-ovi su uglavnom svirali i pjevali prepjeve stranih skladbi i vrlo je malo bilo autorskih VIS-ova. "Grupa 220" je bila jedan od tih "VIS-ova" i doslovno jedan od onih kroz čiju smo biografiju mogli pratiti razvoj čitave naše daljnje pop glazbe sve do pojave Novoga vala! Jer kroz "Grupu 220" do njenoga ukidanja svoj su zanat izučili i Jurica Pađen, Ivan Piko Stančić, Husein Hasanefendić, Aki Rahimovski...(eto odakle "Aerodrom", "Film", "Parni valjak")!

Ploča "Naši dani" bila je prva rockerska long-play ploča ne samo u Hrvatskoj nego i u Jugoslaviji. Vođa prve postave "Grupe 220" i glavna autorska ličnost bio je Drago Mlinarec, pa njega možemo smatrati "izumiteljem rocka u Hrvata".

Na ploči se nalazi trinaest naslova uglavnom dvojice autora, a oba su i gitaristi i pjevači. Vojko Sabolović je autor kratkih plesnih pop pjesmuljaka s (danas) naivnim romantično-ljubavnim "flower power" tekstićima, dok nas introspektivni i cinični tekstovi Drage Mlinarca malo više navode na "promišljanje", a i glazba mu je "ozbiljnija", "progresivnija", aranžerski razrađenija, s istočnjačkohipnotičkim, psihodeličnim i jazzy ugođajima. Instrumentalni fond kojim raspolaže grupa, njih pet, širi je od tada prosječnoga fonda rijetkih bendova: akustična i električna gitara, usna harmonika, klavir, električne orgulje, flauta, bas gitara, bubnjevi i još neke udaraljke... Neke pjesmice djeluju kao skice, pogotovo kad završavaju fade outom, pa tako tri traju i manje od dvije minute, sedam ih je kraćih od tri minute, samo jedna traje tek malo više od tri minute, a najupečatljivija je posljednja skladba na A strani "Negdje postoji netko" koja traje gotovo šest minuta. Ta skladba je prethodnica svih onih briljantnih Mlinarčevih nestandardno dugačkih pjesama , (nažalost, zbog toga obično nesimpatičnih radijskim urednicima), kakvih je redovito bilo kasnije u njegovoj samostalnoj karijeri. Završni, "odjavni" instrumental traje manje od minute i samo je djelić uvodne skladbe koju kao da je koautor klavijaturist Branimir Živković osmislio pod utjecajem orguljaških dionica "Procol Haruma". A u uvodnoj temi Mlinarec recitira tekst čiji je sadržaj takav kao da mu je ovo posljednja, zaključna ploča karijere a ne tek prva. U njemu se sa "staračkom sjetnom mudrošću" osvrće na život koji je prošao. Čitav album traje jedva pola sata.

Slušao sam te skladbe "Grupe 220" već i u vrijeme kada su upravo izašle iz studija pa kad sam sada dobio ovu ploču da o njoj napišem nekoliko rečenica pobojao sam se da ću se, nakon tolikih prohujalih godina u kojima sam pratio daljnji razvoj i svjetske i naše glazbe, razočarati i kvalitetom pjesama i svirke i produkcijom i ukratko svime. Što ako će sve ličiti samo na demo snimke nekog današnjeg prosječnog hotelskog benda? Ali na sreću i na moju veliku radost, to se nije dogodilo. Kao što se ne događa niti, na primjer, s pjesmama "Beatlesa". Neke pjesme zamislim smještene u povijesni kontekst pa tako izdrže bilo kakvu strožu kritiku s današnjeg stajališta, ali neke ostaju respektabilne i apsolutno, bez obzira na vrijeme. U tehničkom smislu vrlo su dobro sačuvane. I tako mi se, i to na sreću, dogodila ta čarolija da sam nakon prvog preslušavanja za potrebe ovog pisanja, ploču s voljom vraćao natrag i slušao, slušao... Neke skladbe manje, neke više, a "Negdje postoji netko" najviše. Kasnije je ovu skladbu Drago Mlinarec objavio i u drugom aranžmanu ali ovaj prvobitni mi se čini daleko bolji, jači, dojmljiviji. Dakle, slušam sada taj album s istim zanimanjem i zadovoljstvom kao da je upravo premijerno izašao.

Ta, 1968. godina ostala je zapamćena u svijetu po mnogim burnim događajima u kojima su više i samosvjesnije nego danas sudjelovali mladi. I kod nas je bilo dosta događaja kao odraz svjetskih kretanja, a između ostaloga objavljen je i taj prvi hrvatski i šire, jugoslavenski, rock album na koji i danas možemo biti ponosni.

Ratko Matić

Hits 1715
Grupa 220 Albumi Kronologija Naši dani » Naši dani