Albumi

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Prosinac 1984
Format Albumi
Vrsta Soft rock / Contemporary Folk
Dodano Nedjelja, 03 Lipanj 2018
Žanr Singer-Songwriter
Length 35:29
Broj diskova 1
Edition date Veljača 1985
Država SAD
Etiketa Columbia
Edition details Kronologija objave: 11. prosinca 1984. (Kanada); veljača 1985. (Europa i SAD)
Tags Columbia Leonard Cohen John Lissauer

Review

"Blagoslovljen ti što svakom dade štit samoće da te ne zaboravi.  Ti si istina samoće, i samo se imenu tvome odaziva. Osnaži samoću moju pa da se izliječim u ime tvoje, koje je ponad svih utjeha na ovoj zemlji izrečenih. Samo u tvoje ime opstojim u huji vremena, samo kad k sebi uzmeš ovu samoću mogu svoje grijehe prinijeti tvome milosrđu."

Tim i još mnogim srodnim riječima i mislima Leonard Cohen ispisivao je zbirku "Knjiga milosrđa" u vrijeme kad je navršavao pola stoljeća života, a tada još aktualni album "The Recent Songs" postajao već ostarjela zbirka. U tom stanju duha nastajao je i novi album, kojem je uz izražajnije okretanje svojim židovskim korijenima i duhovnosti, značajan (ne nužno i pozitivan) vjetar u jedra dao i sintesajzer, u kojem je veliki pjesnik pronašao alat za brže i lakše skladanje. "Various Positions" uistinu je postao prijelomni album Cohenove kantautorske karijere, baš kao što je i spomenuta zbirka pjesama pisanih u maniri starozavjetnih psalama jasno svjedočila stanje duše i duha autora stalno raspetog između riječi i glazbe, tjelesnog i duhovnog, grijeha i ljubavi, poniznosti i oholosti, vjere i ništavila. Kao što mu je budizam trebao kao pomoć da se lakše pomiri sa svojom židovskom vjerom, tako mu je svaki novi ljubavni brodolom davao novu lekciju iz ljubavi, a sintaksa pronađena za pisaćim strojem usmjeravala notno pismo i glazbenu karijeru koju usprkos svim posrtajima i padovima nije htio napustiti.

Ne, nije "Various Positions" vjerski album, osobito ako ga se usporedi s tada još friškim Dylanovim albumima prožetim kršćanstvom. No, pjesme su to koje je značajno ozračio duh koji je njihova autora "tjerao" do "Knjige milosrđa", jedna vrlo posebna kriza srednjih godina, trenutak koji je pozivao na povratak duhovnom utočištu iz kojeg je talent iznikao. Nabavka sintesajzera bila je stvar praktične naravi, što je označilo početak novijeg razdoblja Cohenove karijere, u kojem je zvuk postao sintetičan, glazbeno gotovo nemaran, ali ipak trajno intrigantan, bar dok su same pjesme mamile pozornost. Glas je postao dublji i baš se ovdje osjeti ta razlika, pa se na "Recent Songs" još čuje onaj "mladi" Cohen, a "Various Positions" jasno najavljuje onaj duboki, ostarjeli glas koji je obojio recentnije maestrove albume, tim više jer su back-vokali (predvođeni Jennifer Warnes, koja je na omotu albuma uz Cohena navedena, zapravo, kao glavni vokal) posebno naglašeni. Sve to važne su crtice vezane uz album iz 1984., baš kao i obnovljena suradnja s producentom Johnom Lissauerom, s kojim je prije toga radio na "New Skin for the Old Ceremony".

"Dance Me to the End of Love" i "Hallelujah", naravno, udarne su stavke albuma, pjesme kakve bez problema svoje zbirke izdižu iznad svakog prosjeka. Ipak, ne samo što to nije izgledalo tako na samom početku (navodno je samo već spomenuti Dylan na prvu "prepoznao" potencijal "Hallelujah", ne slučajno baš u to vrijeme kad ga je okretanje Kristu usmjerilo i na trag prema vlastitim židovskim korijenima), već i u retrospektivi imam osjećaj da te dvije zimzelene ljepotice Cohenove pjesmarice samom albumu više štete nego koriste. Naime, posrijedi je album tihe snage, plod trenutka u kojem je ovaj veliki autor – izuzmemo li možda zadnje godine života i zadnji album – bio možda najbliži postizanju ili bar upoznavanju poniznosti u njezinoj teško dohvatljivoj srži, album nastao u istom "radnom vremenu" kad je Cohenova radionica proizvodila intimistične psalme s Božjim milosrđem kao sidrištem oko kojeg se vrte svi pjesnikovi zazivi, vapaji i tihi protesti. Zato su ključne pjesme – što se samog albuma tiče – one poput predivne završne "If It Be Your Will", inače prepjeva stare židovske molitve koja se koristi pred Yom Kippur. Sam je Cohen rekao da mu je to jedna od najboljih pjesama koje je napisao: "Ako je volja Tvoja da ne govorim više i da glas mi ostane nijem kao što je bio ranije, ja govoriti više neću…", započinje svoj ponizni recital i zaokružuje zbirku koja tihim glasom vijuga između religijskog i svjetovnog, između zaziva Bogu i voljenoj ženi. Upravo ovaj potonji "miks" Cohen je, po vlastitom priznanju, do vrhunca postigao na predivnoj "Coming Back to You", koja uz nevjerojatno lijepu ponornicu "Night Comes On" čini kičmu albuma.

Majčin savjet – "vrati se Svijetu" – iz te pjesme jedan je od istinski snažnih trenutaka na "Various Positions"; pjesma koja sadrži brojne lažne autobiografske elemente odiše u svakom svom pažljivo mjerenom stihu iskonskom ljudskom – ovdje, naravno, konkretno Cohenovom – čežnjom, onom žudnjom utkanom u samo ljudsko biće, od iskona do sudnjega dana. Upravo zato baš ta pjesma meni osobno, uz molitvenu "If It Be Your Will", presudno definira album kakvog je Cohen u tom razdoblju života tako očito morao snimiti, baš kao što je morao pisanjem izmoliti ono što sam citirao u uvodnom dijelu. Naravno, "Dance Me to the End of Love" rasni je evergreen pjesmarice kojoj je tako svojstven, baš kao što je "Hallelujah" jedna od pjesama koje nadjačaju svoga autora te neminovno kroz mnoga druga usta nastave svoj život i reinterpretacije. No, to govori gotovo isključivo o njima samima, dok sam album živi svoj tihi život paralelno sa svim tim etiketama.

A "Various Positions" uistinu živi tiho. On je dosta izmučen katastrofalnim glazbenim rješenjima (čitaj: korištenje sintesajzera gdje se uistinu pitate je li to baš trebalo tako biti), donekle ublaženim odmjerenom produkcijom i sigurnom vokalnom izvedbom, a na trenutke i pada u kvaliteti i koncentraciji, osobito u drugom dijelu s pjesmama poput "The Captain" (koja zvuči banalnije nego što uistinu – tekstualno – to jest) i "Heart with No Companion" (koja bi uz primjereniji aranžman mogla biti i zgoditak), ali uza sve to, kad ga slušate tako da ga uistinu slušate, ne samo glas ili glazbu već i njihov odjek, zavuče vam se pod površinu, pod kožu, u prostore koje nastanjuje duh, i tamo vam postavlja pitanja, traži odaziv, vašu vlastitu definiciju milosrđa i poniznosti. Da, tu je glazbeno Cohen skrenuo u niže sfere, da ih tako banalno nazovem u vlastitoj nespretnosti, ali on je oduvijek i bio prvenstveno meštar od riječi. Tragač, arheolog Čežnje, istodobno skromni putnik i oholi poeta, vagabundo i kalkulant. Na "Various Positions" svjesno je i namjenski dotaknuo same bridove svoje ljudske samoće i shvatio – da ondje nije sam.

 

Toni Matošin

Hits 699
Recent Songs « Recent Songs Leonard Cohen Albumi Kronologija I'm Your Man » I'm Your Man

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42