Dodano Petak, 19 Siječanj 2018
Length 1:22:00
Edition date Studeni 2017
Etiketa Dancing Bear
Edition details Snimljeno u studiju Bajsić HRT u ožujku 2017. / Glazbeni producent: Igor Geržina / Miks: Emir Altić, Igor Geržina, Toni Starešinić, Andreas Marinello / Master: Emir Altić
Tags Dancing Bear Chui HRT Igor Geržina

Izgubiti se u glazbi, kako je to formulirala četiri desetljeća stara pjesma Sister Sledge, nije puka igra riječima već nešto čemu bi trebao težiti svaki glazbenik, prenoseći taj poriv, naravno, i na slušatelja. Kao što se, pretpostavljam, izgubila Anita Lane kad je obradila spomenutu pjesmu (a preko čije obrade sam za "Lost in Music" prvi put i čuo) i kao što to znaju činiti pravi jazz znalci. Maheri u kakve bez zadrške danas (ma već i jučer) možemo uvrstiti Chui. Bend lakih koraka i spretne ruke, suzdržan u manirama a golem u kreativnoj snazi, škrt na riječima a darežljiv u notnim naracijama. Da – reći ću po tko zna koji put (jer, to je, uostalom, ključ svega ne samo kad je glazba u pitanju) – talent sa snažnim, dubokim korijenima. Ovaj zagrebački, u stalnoj kadrovskoj evoluciji, sada već kvartet počastio nas je prije nešto više od dvije godine albumom "Third Sun from the Stone", kojim su potvrdili sve potencijale i kredite naznačene i dobivene s prva dva albuma, ali se i nametnuli u prve redove hrvatske (ne samo) jazz scene. S (ne)malim zakašnjenjem domogao sam se i njihova najnovijeg projekta, vrlo ambicioznog ortakluka s Jazz orkestrom HRT-a i... ne mogu prežaliti što me ta nova Chui-avantura nije zatekla ranije, tj. na vrijeme!

U začetku više nego velik zalogaj, koncept na kojem je i prelako polomiti krila, spoj jednog takvog benda s orkestrom takvih prefiksa i tradicije, "Chui ovu glazbu" ispao je ne samo dovitljiv poziv na slušanje, već pravi materijal za... pa, izgubiti se u glazbi. Maestro benda, hipertalentirani Toni Starešinić, poznat već i kao muška polovica dua Mangroove, odlučio je, naime, prozujati biranim točkama dosadašnje diskografije benda na način da ih reinterpretira u suradnji s glasovitim jazz-orkestrom. Rezultat su, uz koncertno uprizorenje, ova dva diska glazbene perfekcioznosti, ali i istinskog užitka u muziciranju. S tek devet skladbi ovo grandiozno a malo, minutažom i sudionicima epsko a od pretencioznosti pročišćeno djelo primjer je zdravog pristupa glazbi i njezinoj logici i namjeni, kao i udžbenička receptura za suradnju lišenu nadmetanja i egoizma i skrojenu posve u službi završne cjeline.

Glazbeni jezik Chuija kojim vrlo uspješno spajaju jazz s plesnim elementima, ne bježeći ni od elektronike, funka pa ni (space)rocka, u suradnji s Jazz orkestrom HRT-a doživio je istinsko proširenje s gotovo filmskim rezultatima. "Chui ovu glazbu" tako s lakoćom dočarava razdoblja prije rođenja svojih glavnih instrumentalista kao i suvremeno doba, čemu svjedoči, primjerice, famozni "Chui's Waltz", gdje se nadahnuta gitara nudi puhačima, oni pak ritam-sekciji i tako u krug na podlozi koja može pratiti scene iz filma 70-ih, 80-ih, 90-ih ili bilo kojih ovomilenijskih. A takvih je primjera više nego dovoljno, spretno razvučenih na osamdesetak minuta na način da ni na tren nije dosadno, čak ni ako album slušate iz (pre)udobnog naslonjača. Dapače, izgubit ćete se među rasutim i brižljivo sastavljanim notama čak i ako niste ljubitelj jazza, što mogu osobno garantirati.

Orkestar pod ravnanjem Andreasa Marinella postao je tako dio benda i obrnuto – i tu je temeljna formula uspjeha ovako hrabrog projekta. Bendu potvrda iznimne kvalitete i nepatvorena talenta kao motora nepogrješive uigranosti, a što se Orkestra tiče odgovor na pitanje zašto su glazbena institucija, odgovor koji ne leži u samoj snazi već u mogućnosti i spremnosti potpuno se prilagoditi i uklopiti. Poslušajte, primjerice, "Third Sun from the Stone" u ovom novom ruhu pa će vam sve moje riječi biti posve suvišne. A o sugestivnosti "Will I Ever See You" da ne govorim... Ono čega sam se, još dok sam tek čitao nazive pjesama, pribojavao – završni duet s Josipom Lisac, "Tebi putujem" – ispao je "tek" kao još jedan pun pogodak, a opet zbog istih razloga, dakle, savršenih spajanja komponenti u skladnu, jaku cjelinu. Jer, ono čega sam se pribojavao nije sam Josipin vokal (naravno), već moguće iskakanje iz matrice nepotrebnim manirizmom viška, čak bonus bonusa radi. Umjesto toga, vokal se stopio s glazbom kao instrument za sebe, a u potpunom skladu s ostatkom glazbene tapiserije, bio pjev ili recital, bila glazba plesni ritam ili saksofonska simfonija, što je u konačnici albumu dalo jedan pravi moćni singlični "trenutak".

Zato, slijedom svega dužan sam poniznu ispriku potpisnicima ovog remek-djela što sam ga poslušao tako kasno da ga nisam mogao stigao uvrstiti u neke skupne izbore najboljih albuma godine u kojima sam sudjelovao. Propust mogu donekle opravdati time što me usporio njegov kompilacijski štih, ali to nije dovoljno. Srećom, moj glas sam po sebi ovako snažnom albumu ne smije i ne može biti jezičac ni na kakvoj vagi. Chui i Jazz orkestar HRT-a izgubili su se u glazbi na način na koji su to najbolje i najspretnije znali, a s obzirom kakav tip glazbenika puni njihove kadrove, to je više nego uspjela pozivnica i svima nama.

Hits 794
Third Sun From The Stone « Third Sun From The Stone Chui Albumi Kronologija