MC

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Travanj 2003
Format Albumi
Vrsta Indie rock / Post-rock / Alternative/Indie Rock / Dream Pop
Dodano Srijeda, 17 Siječanj 2018
Žanr Rock
Length 1:02:00
Broj diskova 1
Edition date Travanj 2003
Država SAD
Etiketa Matador
Edition details Datum objave: 8. travnja 2003. / Producent: Roger Moutenot
Tags Matador Yo La Tengo Roger Moutenot

Review

Veliki je rizik naviknuti publiku na visoke domete. Vrlo visoke, dodao bih kad su u pitanju Yo La Tengo. Veliki rizik i zamka koju nije toliko moguće izbjeći koliko je posebna vrsta umjetnosti iz nje se mudro i bezbolno izvući. Što se pak može ili maksimalnom poniznošću ili suludom hrabrošću. Nakon takvih remek-djela kakva su bila i ostala "I Can Hear the Heart Beating as One" i "And Then Nothing Turned Itself Inside-Out", a prije kojih još živo vibriraju ne manje monumentalni naslovi poput "Painful" i "Fakebook", zamka je stajala stasito i samouvjereno, čekajući ove glasno-tihe indie-rock genijalce i pretkazujući im u najmanju ruku veliki izazov. "Summer Sun" je silom statistike, kao i kreativnom putanjom benda postao tako onaj neizbježni korak gdje se moralo lomiti. Naravno, u gore spomenutom izboru metode, Yo La Tengo su (predvidljivo) odabrali poniznost. Je li upalilo? Pa, odgovor na to pitanje leži negdje u također spomenutoj nemogućnosti da se neke zamke izbjegnu...

Jer, da, "Summer Sun" je prosječan album. Baš prosječan, ali prvenstveno u kontekstu opusa bračnoga para Kaplan i njihova prijatelja Jamesa McNewa. Bio bi on sjajan debi, u to nema sumnje, pa se čak doima i konkretnijim, zaokruženijim albumom nego što je to u ovoj priči bio prvijenac "Ride the Tiger". I baš to je bio taj mudri izlazak iz zamke bez njezina izbjegavanja: ovaj bend zna posao i "zna znanje", ima neizmjerni talent i stvaralačko-izvođačku poniznost, dakle, sve nužno za najbolje rezultate. Lijepe teksture "Summer Sun", zavodljive koliko i tanke u inventivnosti, bile su možda (ma gotovo sigurno) najbolji način na koji se bend mogao iskreno izjasniti u datom trenutku. Visoka očekivanja pritom lišena značajnije komercijalne podrške zato su nepravedan uteg pri vrednovanju albuma, koliko i kruta realnost u kojoj je predmetni album zaplivao slobodnim stilom.

Uvodni, rasplinuti instrumental "Beach Party Tonight" – koji uopće ne zvuči kao zabava na plaži, kakvu naslov obećava, prije nešto posve suprotno – doima se kao poligon za nove glazbene avanture, u svom izostanku opipljive melodije sugerirajući kako se od te točke može uistinu bilo gdje, ali svi ti klimaksi prema kojima je, kao, namigivao, ostat će tek na stalnom iščekivanju. "Summer Sun" je, naime, umjesto odvažnog istraživanja među koordinatama komornoga popa, post-rocka i intimne inačice avangarde, stalno balansiranog na odmjeravanju glasnog i tihog, odlučio jednostavno nizati lijepe pjesme, fino ogrnute, brižno dizajnirane i lišene ambicija i velikih želja. "Little Eyes" to možda na najljepši način dočarava, tiho otpjevana, tiho odsvirana, pažljivo umivena i očaravajuće fluidna. Ili će to bar biti najljepši način do nježnih ljepota Georgijine "Today is the Day", koja kao da je tu doletjela direktno sa snimanja "Fakebook". I takvih ljepota ima na albumu sasvim dovoljno, ali pitanje je gdje dovoljno postaje... "predovoljno", da 'prostite na silovanju jezika.

Naime, "Summer Sun" traje preko sat vremena, što je za sve njegove brazde ipak ne samo puno, već i previše. "Tiny Birds" će, primjerice, naznačiti moguću erupciju ili bar proplamsaj feedbacka, a ako ne, onda bar puštanje buke da bar malo prodre na površinu i unese očekivani nemir... ali do toga neće doći, kao ni bilo gdje na albumu. Ne kažem da Yo La Tengo moraju ispitivati dosege svojih pojačala da bi bili "pravi", ali kad ovako izjednačene tonalitete razvučete bez nadogradnji na cijelih šezdesetak minuta, nužno plešete po masnoj granici između intrigantnog i dosadnog.

A Yo La Tengo ovdje čak nisu sami, štoviše, daleko od toga, jer je u studiju s njima bila još brigadica glazbenika zaduženih uglavnom za gudala i puhačke instrumente diskretno utisnute u zvučnu sliku. Ono što je ipak zamjetnije značajna je prisutnost glasovira koji kao da cijelo vrijeme čuva pjesme od samih izvođača ili bar onih na koje smo dotad naviknuli pod ovim potpisom. Začudo, iskoračenja iz ove nove, naglašenije dream-pop šprance, poput konfuznog instrumentala "Georgia vs. Yo La Tengo", čiji već naslov govori sve i ništa, a čija fuzija podsjeća na ono što su The Flaming Lips počeli izvoditi u to vrijeme, dok se još nisam pribojavao novih im studijskih avantura, nisu donijela ništa dobra pa se čak čine kao nespretni pokušaji da se ostane raznolik i namjenski impulzivan.

Mnogo, dakle, toga što do te točke, uljuljkani u njihovo umijeće da se igraju i zabavljaju a da pritom lijepe predivne i odvažne kolaže čija hrabrost nema korijene u odlukama i konceptima koliko u goloj snazi talenta i nadahnuća, nismo vezivali uz Yo La Tengo. Kad konačno i dočekamo jedan epski jamming – "Let's Be Still" – ostajemo uskraćeni za bilo kakav klimaks. Jer, taj jazzom ozračen složenac tek predugo vodi prema predivnoj završnici u kojoj nas bend časti sjajnom, do boli nježnom obradom "Take Care" iz pjesmarice kultnih Big Star. Tu, na samom kraju albuma, opet pravimo krug u tom dream-pop ključu, po recepturi koja ukazuje na golem talent i nepresušno umijeće stvaranja predivnih pop pjesama najrazličitijih boja i dezena, ali i koja je na "Summer Sun" uzela (zaslužen) odmor od uzbuđenja i novih istraživanja. Osim ako i ovakvu predivnu i vjerojatno namjernu stagnaciju ne uzmemo kao avanturu samu po sebi. U tome je uostalom i ključ kojim su Yo La Tengo izašli iz one zamke koju sam spominjao na početku i jednim u načelu prosječnim albumom još jednom pokazali svoju genijalnost.

 

Toni Matošin

Hits 549
And Then Nothing Turned Itself Inside-Out « And Then Nothing Turned Itself Inside-Out Yo La Tengo Albumi Kronologija I'm Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass » I'm Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42