Kazalište i film

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

zasto je poludeo gospodin R

U zagrebačkom Satiričkom kazalištu Kerempuh, od 01. do 18. lipnja 2019. održat će se 43. Dani satire Fadila Hadžića, jedan od najstarijih domaćih i regionalnih festivala specijaliziranog teatra, koji promiče najkvalitetnije satirične i komediografske predstave iz Hrvatske i susjednih zemalja.

Od 1976. godine, kada je Fadil Hadžić osnovao ovaj jedinstveni festival pa sve do danas, Dani satire kontinuirano suočavaju svoju publiku s problemima naše svakidašnjice, neizbježno uz elemente humora i satire.

U sklopu ovogodišnjeg programa bit će izvedeno trinaest predstava iz Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine i Slovenije, u izboru Željke Turčinović, a festival će 01. lipnja otvoriti HNK Split predstavom „Kroćenje goropadnice“ Williama Shakespearea u režiji Ivana Plazibata.

Izbornica festivala, dramaturginja Željka Turčinović, rekla je kako se pri odabiru predstava fokusirala na one koje su se istaknule svojim visokim izvedbenim standardima i redateljskom inventivnošću, odnosno one koje provociranjem različitih vrsta (o)smijeha afirmiraju satiričko-komediografski kazališni izričaj.

„Većina predstava iz tog izbora spada u sferu angažiranog, problemski fokusiranog kazališta, no nisam bježala ni od dobro skrojenih komercijalnih uradaka koji publiku prije svega vesele i nasmijavaju, ali joj istovremeno nude i poticaj za razmišljanje. Sve predstave iz ovogodišnje selekcije na neki svoj način, poseban i drugačiji, kritiziraju društvene ili ljudske devijacije i poroke, ali pri tome ozbiljnim temama prilaze kroz prizmu humornog i satiričnog, dajući nam do znanja kako smijeh ponekad može istodobno biti i ljekovit i opominjući“, pojasnila je.

Nakon otvaranja slijedi predstava „Sve o ženama“, u produkciji Gavran teatra, najizvođeniji tekst Mire Gavrana. Predstava mostarskog HNK-a „Sviraj to ponovno, Sam“, na ironijski, vudialenovski način, problematizira vraški izazovni rat među spolovima. Jugoslovensko dramsko pozorište iz Beograda predstavit će najnoviji projekt hrvatskog redatelja Bobe Jelčića, „Kako je poludeo gospodin R“, koji u apsurdno-komičnom, ironijskom registru propituje neuroze suvremenog čovjeka, odnos pojedinca i društva te proces raspadanja obitelji.

„Ničiji sin“, završni dio „Posmrtne trilogije“ Mate Matišića, u postavi Beogradskog dramskog pozorišta fokusira se na unutrašnji sukob lika iz naslova koji se, zapleten u mrežu obiteljskih laži i tajni, na tragikomičan način izmješta iz vlastite ideološke i identitetske matrice.

Domaćin festivala, Satiričko kazalište Kerempuh, predstavlja se s dvije svoje popularne predstave: „Ellingom“ Simona Benta, toplom humornom pričom o prijateljstvu dvojice emocionalno disfunkcionalnih muškaraca te s uprizorenjem dramatizacije romana „Blue Moon“ Damira Karakaša, crnohumornom satirom o mukama mladog čovjeka koji usprkos obiteljskim predrasudama pokušava naći vlastiti put te definirati svoju osobnost razapetu između psihologije sela iz kojeg dolazi te grada čijim se životnim ritmovima i navikama pokušava prilagoditi.

Iz Sarajeva dolazi „Murlin Murlo“, ludizmom i razigranošću obilježena diplomska predstava studenata Akademije scenskih umjetnosti. Amblematski tekst Dušana Kovačevića, „Balkanski špijun“, koji je u filmskoj i brojnim kazališnim verzijama osvajao generacije gledatelja, napisan je 1983., a na Dane satire dolazi u najnovijoj produkciji Narodnog pozorišta iz Beograda koja na nadahnut način, u maniri gorko-humorne satire, svjedoči do kojih sve apsurdnih posljedica mogu dovesti ideološka stega te strah od kritičkog odnosa prema društvenoj stvarnosti.

Ovogodišnji festival bit će prepoznatljiv i po nekoliko domaćih predstava koje dolaze iz izvaninstitucionalnih kazališta među koja, de facto, možemo uvrstiti i zagrebački Teatar &TD koji će se predstaviti s „Kataloncem“, autorskim projektom mladog pisca i redatelja Ivana Penovića. Ta žanrovski eklektična predstava kreće se od stand up komedije i teatra apsurda do montipajtonovskog izričaja i groteske, pri čemu u početku djeluje kao duhovita kazališna slagalica o post-ratnoj generaciji, a potom nam sve više zaleđuje osmijeh, apostrofirajući tamne strane i fenomene naše svakodnevice.

Predstava Teatra Rugantino „Sirena i Viktorija“ nastala je prema djelu ruskog dramatičara Aleksandra Galina kojeg možemo označiti kao „komediju zabune“ što o tranzicijskoj stvarnosti zemalja europskog Istoka govori kroz problem obezvređivanja znanja u korist bogaćenja bezveznjaka s društvene margine.

U „Brodolomkama“, prema tekstu glumice Ane Maras Harmander, a u koprodukciji Kazališta Moruzgva i Ludens teatra, komedija o alkoholizmu prikazuje se kroz prizmu monoloških ispovijedi četiriju žena koje su se svoje ovisnosti pokušale riješiti plesnom terapijom. „Realisti“ Jure Marasa Slovenskog narodnog gledališča iz Nove Gorice, umnogome su definirani već i samim podnaslovom: „kabare za pet glumaca, pijanca i publiku“.

Posljednjeg dana festivala, prije same dodjele nagrada, na Kerempuhovoj stazi slavnih svečano će biti otkrivena zvijezda Mladena Crnobrnje Gumbeka, koji je velik dio glumačke karijere proveo upravo u Kerempuhu.