Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

2DSC 0511

Dok je u Zagrebu ljeti poprilična suša na području klasične glazbe, baleta i opere, u susjednoj Ljubljani odvija se prava glazbena gozba – Ljubljanski festival, koji tijekom ljetnih mjeseci ugošćuje najveće svjetske zvijezde klasične glazbe. Oko 70.000 prodanih karata svjedoči o kvaliteti i atraktivnosti programa, pogotovo kad se uzme u obzir da Ljubljana ima samo oko 300.000 stanovnika i da je ljeto sezona godišnjih odmora i egzodusa iz prijestolnice. U Ljubljanu dolazi publika iz okolnih zemalja, pogotovo na najatraktivnije produkcije, kao što su ruski mjuzikli "Onjegin" i "Majstor i Margarita", koji su u kolovozu gostovali na prekrasnoj ljetnoj pozornici Križanke.

U Križankama se trebao održati još jedan spektakl – baletna večer pod nazivom "Svetlana Zakharova i prijatelji", no zbog naglog zahlađenja i mogućnosti kiše izvedba je prebačena u Cankarjev dom – koji možda nema šarm pozornice natkrivene noćnim nebom, ali je dvorana sjajne akustike, definitivno dostojna ovakve izuzetne produkcije, koja je pred prepunom dvoranom izvedena 3. rujna.

Svetlana Zakharova rođena je u ukrajinskom gradu Lutsku, a plesati je počela već sa šest godina. Samo 4 godine poslije primljena je na Koreografski koledž u Kijevu. Pozvana je da nastavi školovanje na Baletnoj akademiji Vaganova u Petrogradu. Prvi put u povijesti te škole jednoj je studentici dopušteno da preskoči 2 razreda. Iduće se godine pridružila ansamblu Teatra Mariinsky i jednu godinu poslije, u dobi od samo 18 godina, promovirana je u primabalerinu. Od 2003. članica je baletnog ansambla Boljšoj teatra.

1DSC 0482

U Ljubljani je Svetlana Zakharova pokazala svu raskoš svog talenta, nastupivši s grupom vrhunskih plesača, redom solista iz vodećih baletnih ansambala. Repertoar je činio izbor najljepših točki iz slavnih baleta, od klasičnih baleta poput "Gusara" i "Coppelije", do modernih komada kao što je Bigonzettijev "Caravaggio" i "Underwood" Maxa Richtera. Predstavu su otvorili Svetlana Zakharova i Jacopo Tissi s koreografijom slavnog Mariusa Petipe za balet "Gusar" i odmah zapanjili tehničkom virtuoznošću. U iduće dvije točke gledali smo Elenu Evsejevu, Aleksandra Sergejeva, Darju Hohovu i Artemija Beljakova.

Svetlana i Jacopo Tissi vratili su se s točkom iz "Caravaggia", a uslijedile su točke iz baleta "Underwood" i "Spartak" (posljednji balet Arama Hačaturijana). Svetlana se vratila na pozornicu i izvela svoju jedinu solo točku – "Umirući labud" – solo plesna točka koju je Mihail Fokin koreografirao specijalno za Anu Pavlovu (koja je ovu točku izvela oko 4000 puta), na stavak Le Cygne iz suite "Le Carnaval des animaux" Camille Saint-Saensa. Ova kratka koreografija prati posljednje trenutke u životu labuda i prvi je put predstavljena u Petrogradu 1905., i otada nadahnjuje i utječe na moderne interpretacije Odette u Čajkovskijevom "Labuđem jezeru".

DSC 0508

Svetlana Zakharova dala je svoju, nadahnutu i sofisticiranu interpretaciju ove kultne točke, što je bio savršen uvod u finale ove sjajne baletne večeri. Nakon još jedne koreografije velikog Mariusa Petipe ("Karneval u Veneciji", na glazbu Cesare Pugnija), uslijedio je veličanstveni finale – moderna točka koju je na Mozartovu glazbu koreografirala Marguerite Donlon, "Strokes Through the Tail" (premijerno izvedena prije samo 3 godine), koja se pokazala draguljem ove baletne večeri. Nakon niza uzvišenih točki punih drame, erosa i tanatosa, večer je zaokružio ludički, humoristični i pomalo ekstravagantan komad. Minimalistčka scena, oblikovana samo svjetlom koje stvara geometrijske uzorke na plesnom podiju, Svetlana i pet plesača Boljšoja. Svetlana ovdje nije uzvišena muza na pijedestalu koja zasjenjuje ostale plesače – naprotiv, ova točka sjajan je primjer dinamične grupne koreografije. Koreografija M. Donlon prepuna je šašavog slapsticka, plesači zaigrano prelaze granice između muških i ženskih koreografskih elemenata, unose Queer momente, parodiraju konvencije ruskih balerina. Svi su izvođači u baletnim špicama, no koreografija je posve moderna.

DSC 0525
Poletna Mozartova glazba savršena je podloga za ovakvu zafrkantsku, ali istodobno maestralnu koreografiju. Nestašnost i otkačenost ove točke nije zasjenila činjenicu da je riječ o vatrometu virtuoznosti koji je publici pružio uvid u sam vrh svjetskog baleta i istodobno pokazao da balet ne mora biti smrtno ozbiljan.

Treba pohvaliti i Simfonijski orkestar RTV Slovenije, pod dirigentskom palicom Antona Grishanina, koji je sjajno odsvirao vrlo raznolik repertoar. Ljubljanski festival svečano je zatvorila 5. rujna Izraelska filharmonija pod vodstvom maestra Zubina Mehte, što dovoljno govori o "kalibru" Ljubljanskog festivala.