Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

DSC 1069

U sklopu jubilarnog 30. Muzičkog Biennala Zagreb održana je prava poslastica za ljubitelje suvremene klasične glazbe - u petak 12. travnja u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog izvedena je poznata skladba njemačkog skladatelja i kazališnog umjetnika Heinera Goebbelsa „Surrogate Cities“, u izvedbi Zagrebačke filharmonije pod ravnanjem dirigenta Jonathana Stockhammera. Narativnim dijelovima glasove su trebali dati vokalisti David Moss i Jocelyn B. Smith, no potonja je bila iznenada spriječena, kako je usred koncerta najavio dirigent, pa se koncert održao bez njezina sudjelovanja.

DSC 1068

Veliki njemački skladatelj i redatelj Heiner Goebbels izvodio je svoja glazbeno-scenska djela na najvažnijim glazbenim, kazališnim i umjetničkim festivalima diljem svijeta. 'Surrogate Cities' iz 1994. za veliki orkestar jedno je od njegovih najuspješnijih djela, inače nominirano za Grammy u kategoriji najbolje suvremene klasične kompozicije.

DSC 1074

Skladba 'Surrogate Cities' nastavlja se na jednu od tematskih okosnica ovogodišnjega MBZ-a – odnos grad i glazbe. Goebbels propituje kako različite zapise i materijale o metropoli – crteže, tekstove, izolirane zvukove i šumove – prevesti u jezik glazbe, kako glazbenim jezikom doprijeti do suštine moderne metropole, njezinih stanovnika i struktura moći. Poput grada, Goebbelsova glazba je zamućeni miks ljudski i strojno stvorenih zvukova (pored orkestra tu je i sampler), pojačanih svjetlosnim efektima (koja evociraju svjetla velegrada). Inače, svjetlima je upravljao sam Heiner Goebbels. Avangardistički nastrojen vokalist David Moss dao je impresivnu, pasioniranu vokalnu izvedbu koja se kreće od coolerske film noir naracije, preko recitiranja i pjevanja do eksplozivnih izljeva vokalnih dionica koje je teško svrstati u neku standardnu kategoriju, ali koje savršeno evociraju kaotičnost i psihotičnost metropola. Ovaj Amerikanac s berlinskom adresom neobične karijere posvećene pjevanju i bubnjanju lani je dobio njemačku nagradu za ''vokalni eksperiment''. Tekstovi su uzeti iz opusa pisaca koji su pisali o urbanom životu poput Paula Austera, Huga Hamiltona i Heinera Muellera. Goebbelsova glazba fascinatno prenosi različite aspekte grada – od liričnosti do hektičnih ritmova i kakofonije. Raskošni zvuk velikog orkestra nadopunjava sampler koji donosi zvukove i šumove iz Berlina, New Yorka, Tokyja i Sankt Petersburga. 'Suita za sampler i orkestar' šetnja je kroz povijest i uspomene grada, sve ono zakopano ispod površine, čujemo Scarlattijev citat (stavak ''Ruševine''), barokni koral (''Gigue''), židovsku kantorsku tradiciju (''Kantorske petlje'') koja sad pripada prošlosti. Zadnji stavak je nadahnut odlomkim iz romana Huga Hamiltona ''Grad Surogat'' u fascinantnoj vokalnoj izvedbi Davida Mossa – tekst je uhvatio tipičnu ''krišku života'' iz života velegrada, začinjenu aktualnom temom imigranata i (ne)pripadanja (''And running makes you look like like you're new. ... Running in the street makes you look like you don't belong. Like you're unemployed. Un-German. Surrogate.'')

DSC 1072

Tako je završilo glazbeno putovanje kroz povijest i sadašnjost metropola, a zagrebačka publika imala je priliku vidjeti jedno važno i intrigantno djelo suvremene klasične glazbe u sjajnoj izvedbi naše filharmonije i gosti iz inozemstva.

DSC 1085