Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

DSC 5666

Nakon gotovo 3 godine, u Lisinski se vratio Radio & Juliet, baletna interpretacija Shakespeareovog najpoznatijeg djela Romeo i Julija, uz glazbu Radioheada. Koreografiju potpisuje svjetski poznat Edward Clug, Rumunj sa slovenskom adresom, a Romea "pleše" jedan od najpoznatijih baletana svjetske baletne scene, Denis Matvienko.

Glazbeno-plesna večer počela je jednim drugim vrhunskim Clugovim djelom, Quatro, koje je popraćeno živom glazbom na sceni, pa tako klavir i violončelo postaju dio scenografije. Kroz inovativnu koreografiju koju izvode dva para predstavljen je otuđeni život velegrada sa svojim ubrzanim ritmovima, konfliktima i nepredvidljivostima, a ušla je u povijest kada je nominirana za najprestižniju nagradu ruskog kazališta – „Zlatna maska“, u čak četiri kategorije. Glazbu je napisao nagrađivani slovenski skladatelj i multiinstrumentalist Milko Lazar.

DSC 5733

Radio & Juliet jednosatni je balet smješten u moderno doba, te spaja modernu, malo preinačenu verziju poznate priče (u kojoj Julija ne umire) s kultnim pjesmama Radioheada. Clug kaže da se namjerno udaljio od Shakespeareove verzije i apstrahirao priču na nekoliko najupečatljivijih momenata. No iako balet ne prati doslovno priču, sjajno prenosi ideju tragične, neispunjene ljubavi, što je kvaliteta najboljih interpretacija – prenošenje ideje i atmosfere bez kopiranja forme i/ili sadržaja. Romeo je Denis Matvienko, prvak Marijinskog teatra iz Sankt Peterburga i jedan od najboljih baletnih plesača na svijetu.

U predstavu su integrirane video projekcije, pa tako priča počinje filmskom scenom u kojoj se Julija budi iz kome, što sugerira da je ono što slijedi njezina reminiscencija prethodnih događaja. Istodobno se gledateljima otkriva, takoreći, "spoiler" – Julija očito ne umire u ovoj verziji priče.

DSC 5842

Dok je Quatro baziran na senzualnim plesnim duetima, Radio & Juliet ima dinamičniju strukturu – uz uzbudljive plesačke dijaloge, u Clugovoj viziji uvijek inovativne, tu su i energične skupne koreografije za niz plesača (borba između pripadnika sukobljenih obitelji). Predstava završava dirljivim plesačkim duetom između Julije i Romeovog mrtvog tijela.

A zašto baš Radiohead – Clug kaže da su ga tragična atmosfera i senzibilitet pjesama njegovog omiljenog benda često asocirali na priču o Romeu i Juliji, pa je razvio ovu koreografiju uz glazbenu podlogu 11 pjesama Radioheada, primarno s albuma „Kid A“ i „OK Computer“.

DSC 5832

Iako suvremeni balet rijetko postiže status mainstream senzacije koja rasprodaje dvorane, Clugova odvažna koreografija u kombinaciji s atraktivnim segmentom pop kulture (dio publike je sigurno došao isključivo/većinom zbog Radioheada) rasprodala je i Veliku dvoranu Lisinskog i dovela publiku koja možda nikad prije nije gledala suvremeni balet. Radiohead je zgodan konceptualni touch, ali impresivna ljepota ove predstave (kao i uvertire "Quatro") počiva na izuzetno maštovitoj Clugovoj koreografiji i fascinantnom umijeću plesača koji nam barem ovu jednu večer pružaju uvid u nevjerojatnu maestralnost ruskog baleta, koji je kategorija za sebe.