Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

3

Nakon prilično snažne medijske promocije, 3.9. održan je koncert novog ''princa sevdaha'', Bože Vreće, u sklopu programa ''Začarana Močvara''.

Božo Vrećo relativno je nova pojava na sevdah sceni, od 2013. g. nastupa s Halkom, bendom koji odaje počast velikanima sevdaha iz prošlosti, poput Safeta Isovića, Himze Polovine i drugih, ali i manje poznatim izvođačima i sevdalinkama. Aranžmani Halke neobični su i inovativni, no tu je i dalje bila tradicionalna instrumentacija. No s novim je projektom Vrećo otišao još jedan korak dalje, i ono što je predstavio u Močvari nešto je mnogo osebujnije – transrodni (ili bolje rečeno sverodni) sevdah a capella, u emotivno doista intenzivnoj izvedbi.

2

Koncert se isprva trebao održati u Močvari, no zbog velikog interesa prebačen je u veći prostor Pogona Jedinstvo, i održan u atmosferi pomalo neuobičajenoj za Močvaru: pušenje je bilo zabranjeno, šank nije radio tijekom koncerta, a čak je i akreditiranim fotografima bila zabranjena uporaba bučnih fotoaparata, kako bi se osigurala intimistička atmosfera. Rijetko se vokalisti odvaže na a capella izvedbe, a ako se i odvaže, to je obično jedna pjesma ili nekoliko pjesama (prekrasan je primjer ''Emina'' u a capella izvedbi Amire Medunjanin), no snimiti cijeli album a capella doista je nešto izuzetno. No Božo Vrećo ima moćan glas te glazbeni (i scenski) talent kojima to može iznijeti. Ono što pjeva istodobno je sevdah (u pročišćenom, iskonskom obliku) i mnogo više od sevdaha, autentična i duboko proživljena glazba, nastopljena čežnjom i tugom (jednom je napomenuo da ''pjeva samo tužne pjesme''), pomalo izvan konteksta vremena i mjesta.

4

Zanimljiva je i njegova scenska pojava, koju se katkad površno interpretira kao provokaciju ili transvestizam, no prije je riječ o nekoj vrsti svespolnosti – nije riječ samo o kombinaciji brade i ženstvenih karakteristika (nalakirani nokti, našminkane oči, haljina, štikle) radi čistog scenskog efekta, već je prije riječ o nadilaženju muško-ženskih razlika i kulturalno potenciranog jaza između muških i ženskih emocija. I sam Vrećo je izjavio: ''Želim da svaka žena osjeti tu ženu u meni, a muškarci mušku komponentu.'' Tu je i stanovita hrabrost da izvodi ''ženske'' sevdalinke, no efekt je daleko od bilo kakve queer travestije – Vrećo s takvim uživljavanjem pjeva iz perspektive ženske osjećajnosti i pri tome djeluje posve autentično i samouvjereno. Između pjesama rado komunicira s publikom, povremeno otpije iz čase s vinom, šali se na račun uvjeta u dvorani (bilo je jako zagušljivo), izuzetno je neposredan i ne suzdržava se od ogoljivanja osjećaja, kao tijekom posvete majci ili najave pjesme posvećene žrtvama Srebrenice.

5

Na koncertu je uglavnom izveo pjesme s novog solo albuma ''Moj Sevdah'' (snimljenog u potpunosti a capella), uključujući svoje originale kao što je "Znaš li da se svakog dana molim" i ''Lejlija'', koja je posvećena njegovoj majci. Čuli smo i niz klasičnih sevdalinki, nekih manje poznatih, nekih više, a iznenadila je izvedba ikoničke ''U Stambolu na Bosporu'', za koju je rekao da je rijetko izvodi, ali da ju je publika u Švedskoj (gdje je prethodno nastupio) toliko voljela da ju je odlučio izvesti i ovdje. Izveo je i neke skroz svježe pjesme s albuma u nastanku, od kojih treba istaknuti ''Tri sestre'', posvećene sefardskoj povijesti Sarajeva (s refrenom na ladinu) i jedine pjesme u koju je uključio ''rekvizit'' (ritualno bacanje graha). Osebujna je bila izvedba pjesme Teško meni jadnoj u Saraj’vu samoj, s kratkim ''glumačkim'' dijelom i vrckavim završetkom kojima je nasmijao publiku i pokazao svoju zabavljačku komponentu.

6

Oficijelni dio koncerta trajao je oko sat vremena, no nakon oduševljenog pljeska i pravih ''standing'' ovacija, Vrećo se vratio na pozornicu i izveo prekrasnu ''Kradem ti se u večeri''. Očarana publika tražila je još i izmamila još jedan bis, a Vrećo je u međuvremenu skinuo turban, raspustio dugu kosu, skinuo haljinu i ostao u tajicama i košulji, te za sam kraj otpjevao pjesmu iz predstave ''Koštana'' (prije toga je obavijestio publiku da će, nakon svih peripetija i kontroverzi, ipak glumiti u predstavi "Koštana" u Beogradu). Tako je ''Začarana Močvara'' otvorena na najprimjereniji mogući način – osebujni čarobnjak Vrećo začarao je i ganuo publiku, i to isključivo svojim fascinantno izražajnim glasom koji je klizio od šapta do krešenda, i na nekih sat vremena transportirao publiku u neku vanvremensku i vanprostornu sferu čistog glazbenog užitka.