Intervjui

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

theStrange 07 2018 session 299BW CB MareMilinFoto promo2

Nakon 14 godina čekanja supergrupa The Strange, koju čine članovi grupa The Bambi Molesters, My Buddy Moose i The Walkabouts, objavila je novi album koji je u 2018. godini proglašen jednim od najboljih albuma. Njihov prvi album "Nights of Forgotten Films" postigao je kultni status, a novi "Echo Chamber", nakon osvojene novčane nagrade na HDS-ovom natječaju "Internacional", 22. veljače izlazi na međunarodnom tržištu u izdanju Glitterhousea. Dalibor Pavičić, autor većine pjesama na albumu, govorio je planovima benda i samom nastajanju albuma.

S razlikom od 14 godina, konačno je objavljen novi album. Je li postojao pritisak ako se sastav ponovno okupi da će novi materijal trebati nadmašiti "Nights of Forgotten Films" koji je u međuvremenu postigao kultni status?
Mislim da nitko nije razmišljao o tome. U sve to smo krenuli bez kalkulacija. Naravno, u sve to ne bi ni ulazili da nismo mislili da možemo napraviti nešto bolje ili drugačije od prvog albuma.

"Echo Chamber" doista zvuči briljantno! S obzirom na njihovo impresivno iskustvo, koliki su upliv u sami materijal imali producent Don Antonio i snimatelj Phill Brown, a koliko ste vi kao bend dozvoljavali korekcije zvuka kojeg ste zamislili?
Phill Brown je legendarni snimatelj. Dobro se znamo jer smo već prije radili na Nights of Forgotten Films. Ima ogromno iskustvo. Njegova biografija je zapravo povijest glazbe. Dok nismo snimali zabavljao nas je sa anegdotama sa nekih od sessiona (od Roxy Music, Pink Floyda, Stonesa itd…) Uglavnom, teško je loše zvučati kad imaš Philla pored sebe. Antonia smo upoznali tek u studiju. On je relativno blizak bendu jer je i sam imao instrumentalni bend Sacri Cuori, a i radio je s Dan Stuartom (Green on Red) i Alejandrom Escovedom. Antonio je sa sobom donio talijanski štih koji je album u startu imao. Kroz neke stvari se provlačio 60's talijanski pop i on je to dodatno naglasio. Preporučio je sjajnog aranžera Vanni Crocianija koji je napravio prekrasne aranžmane za gudače. Isto tako je aktivno sudjelovao u aranžiranju. Mislim da smo zvuk imali u startu, a on ga je samo dodatno uobličio. Donosio je odluke. To je zapravo najvažniji dio u procesu jer se ipak radi o bendu od osam ljudi. Ako bi svatko bio uključen u producentski dio posla, nastao bi kaos. Naravno, nije sve uvijek išlo glatko, ali to je dio procesa.

ec

Mjesto i vrijeme pisanja pjesama, naravno, zajedno s iskustvom autora, uistinu utječu na atmosferu koju će nositi pjesme i, u konačnici, na samu atmosferu albuma. Dok je meni ovaj album savršen za vožnju autom po autocesti ili nekim napuštenim putevima, zanima me kako Vi doživljavate ovaj album.
Dosta glazbe koju radim završi kao idealna podloga za vožnju autom. Moram priznati da sam i ja album, nakon što smo ga napravili, uglavnom slušao u autu. Ovo je skoro pa jedini album na kojem sam radio, a da sam ga bez problema mogao slušati na “repeat”.

S obzirom da je u snimanje albuma bila uključena i Praška filharmonija, koliko je inače zahtjevno snimati album i ograničavati se zbog financijskih faktora? Olakotna okolnost pri snimanju ovog albuma zasigurno je bilo osvajanje novčane nagrade natječaja "Internacional" Hrvatskog društva skladatelja.
Bez projekta “Internacional” ovo sve ne bi bilo moguće. Album bi napravili bez obzira na sredstva, ali sumnjam da bi tako dobro zvučao. Recimo, sumnjam da bi si mogli priuštiti gudače ili producenta. Tu su također i troškovi velikog broja ljudi koji je bio uključen u produkciju. Obično se muzičari žale da bi sve bilo bolje da je bilo više novaca. Mi u ovom slučaju nismo mogli koristiti opravdanja u tom smislu. To je možda bio jedini pritisak koji smo imali u procesu stvaranja - da moramo napraviti nešto što će opravdati uložena sredstva.

S obzirom da je cilj ovog natječaja promovirati domaću glazbu na međunarodnom teritoriju, imate li već konkretne planove na tom polju?
Dancing Bear Publishing se prijavio na natječaj i formalno su oni dobili novac. Svo planiranje je trenutno na njima. Koliko znam, 22.veljače album izlazi u izdanju Glitterhousea za cijeli svijet.

Kako je došlo do suradnje s Irenom Žilić? Je li pjesma "Dead End Shore" od početka zamišljena sa ženskim vokalom?
Dead End Shore je prekrasna stvar koju su napravili Luka i Chris i već od početka je bilo jasno da bi pjesmi savršeno odgovarao ženski vokal. Odmah smo došli na ideju da to bude Irena Žilić. Jako nam je drago da je pristala na suradnju. Mislim da je pjesma s njenim vokalom dobila neku drugu dimenziju.

Bambiji su završili svoju eru u vrijeme kada je The Strange ponovno oživio. Postoji li ikakva poveznica koju bi se moglo iščitati između redova u pjesmi "Shoot the Bear"?
Vjerujem da je naslov pjesme interna šala na račun Dancing Beara. Srećom, Chris je pjesmu odveo dalje od interne fore.

Ima li neka pjesma koja Vam je posebno draga s ovog albuma i zašto? Koja priča stoji iza nje?
Meni osobno je najdraža Lonesome Rider koja je dosta dugo nastajala. Počela je kao Ride Lonesome jer sam je iz raznih razloga htio samostalno dovršiti. Kad ju je Chris čuo, napisao je tekst. Zajedno s Lukom smo posložili dijelove i nastao je Lonesome Rider. Vanni Crociani je napisao aranžman koji je totalno pogodio ono što je meni bilo u glavi. To mi je bilo nevjerojatno. Stvarno je dobar osjećaj kad sve ispadne onako kako ste zamislili.

Napisali ste većinu glazbe na ovom albumu. Što Vam je kao autoru bila glavna inspiracija? Jednako tako voljela bih znati što je inspiriralo Chrisa za tekstove…
Obzirom da ja radim glazbu, inspiracija su mi vjerojatno emocije koje onda probude neku melodiju. Kod mene sve obično krene s melodijom. Kako bi rekao David Lynch, kreativni proces je poput hvatanja velike ribe. Ideje su oko nas i onda ih uloviš ili ne. Nemam recept, a ne mogu ni dati ime svojoj inspiraciji. Chris je pripovjedač. Svaka pjesma na albumu je kratka priča. Nismo nikad pričali o tome što ga inspirira. Mogu jedino nagađati.

theStrange 07 2018 Photo Mare MILIN session 99 3500

S Chrisom ste radili na daljinu. Koliko osjećate granice u ovom svijetu u kojem danas živimo s obzirom da ste toliko povezani na nekoj duhovnoj razini, dok je stvarnost ipak drugačija? Je li lakše raditi kada Vi imate volju ili kad ste svi na istom mjestu pa postoji vremensko ograničenje? Koliko tu ima vanjskog utjecaja na kreativnost?
Mislim da je ovdje tehnologija bila u funkciji stvaranja. Najčešće nas moderne komunikacije čine otuđenima, ali ovdje je bilo obrnuto. U tehničkom smislu mi je bilo bitno uobličiti ideju, dati joj formu i melodiju, a onda bi Chris takvu ideju odbacio ili prihvatio. Izgleda ovako brutalno kad se napiše, ali je to proces koji osigurava da samo najbolje stvari izađu van. Meni je takav rad odgovarao. Kasnije probe su onda imale više smisla jer se u biti radilo s gotovim pjesmama. Ideja jam sessiona u kojem bi se svi skupili pa bi nešto improvizirali ili što već mi nikada nije bila posebno zanimljiva. Možda tako može nastati ideja, ali za pjesmu treba vremena.

Hoće li biti teško prevesti ovaj album u live nastupe?
U jedno trenutku sam sebi postavio isto pitanje, ali je već nakon prve probe s novom postavom bilo jasno da nema nikakvih problema. Dapače, mislim da bend nikad nije bolje zvučao.

U Nizozemskoj postoji jaka country scena koja je direktno povezana s Nashvilleom, a vi ste definitivno u vrhu hrvatskih predstavnika alternativnog rocka koji može parirati američkoj alt-sceni. Danas je posve normalno da u svijetu postoje ti neki mali i ludo kreativni otoci glazbe odvojeni od svog glavnog tržišta. Koliko je teško egzistirati u jednoj tako posebnoj niši na Balkanu?
Američka alt rock scena ima brand i tradiciju tako da ju je možda lakše prodati. I nama i njima je glavno tržište Europa. Nije čudno da se Chris još davnih dana preselio u Europu. Ono s čim se mi susrećemo je činjenica da su korporacije preuzele klubove i festivale. Nema više ili bar ne u tolikoj mjeri onog što se zvalo “independent”. Dugoročno gledano, publike će možda i biti, ali to su generacije koje su odgojene na influencerima s Youtubeaa. Ono što mi radimo se ne može baš površno slušati. Moraš ući unutra. Dakle, teško je, ali ne zato što bi to bio Balkan. Kakogod, mi ne volimo previše kukati jer smo odlučili ovo raditi. To je to što mi jesmo.

theStrange 07 2018 Photo Mare Milin session 238

Hoće li sada The Strange preuzeti prvenstvo u Vašoj glazbenoj karijeri ili imate i neke druge planove vezane uz glazbu?
U ovom trenutku svi moji planovi su vezani za The Strange. Kad budem imao više vremena vjerujem da ću ponovo raditi instrumentalnu glazbu. Neke ideje već postoje.

S obzirom da je jedan od razloga zašto smo dugo čekali ovaj album i zdravstveno stanje unutar benda, koliko je sada izazov članovima ići na turneje?
Zdravstveno stanje nije bilo vezano uz ovu verziju benda i sad je OK. Ne mogu sad ulaziti u detalje da ne narušim nečiju privatnost. Izazov je prije svega logistički jer nas je osmero u bendu. Znači trebamo veliki kombi, veliki stage i veliki honorar :)

Koja Vas glazba zaokuplja u posljednje vrijeme i na koji način pronalazite novu glazbu za slušanje?
Više manje to nisu nove stvari. Nekim stvarima se iznova vraćam npr. spaghetti western, spy jazz, rani Quincy Jones ili ih ponovo otkrivam npr. Sir Douglas Quintet, Staple Singers, Fred Neil. Nisam žanrovski ograničen. Moj idealan mix glazbe ide od jazza, soula, power popa do garage punka. Nove glazba najčešće dolaze po preporuci od frendova, ali moram reći da sam prilično izbirljiv.

Je li Vam itko ikada rekao "trebali biste napisati takvu i takvu pjesmu" pa ste napisali pjesmu na zahtjev?
Bilo je situacija gdje sam radio muziku za filmove ili reklame, pa je određena scena tražila i određenu glazbu. Nekad je to bio i zahtjev režisera. Nisam nužno protiv pjesama na zahtjev. Vjerujem da na kraju opet ispadnu kao moje pjesme:)

Koja su Vam najdraža iskustva u dosadašnjoj karijeri u susretima i radu s glazbenicima koje cijenite?
Sve suradnje su na svoj način bile uzbudljive. Nekako najuzbudljivija suradnja je bila s Peter Buckom i Scott McCaugheyjem na Sonic Bullets albumu. Recimo da su se pogodili svi elementi i ljudski i profesionalni.