Intervjui

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

ogenj

Ususret večerašnjem koncertu grupe Ogenj u zagrebačkoj tvornici kulture popričali smo s njihovim članovima o mnoštvu stvari vezanih direktno ili indirektno uz sam rad benda i bend. Dakako, nismo se mogli ne dotaknuti i njihovog koncerta na kojem će predstaviti svoj aktualni album "Domaj".

Kaj je to Ogenj i zakaj je?
Ogenj je vatra, Ogenj nije Vatra. Ogenj je zato da nikome ne bu dosadno i da se nekaj pokrene. Vatrogasci također nisu Ogenj. Bome nisu ni Vatra. Ljudi koji moraju stvarati i pokazati cijelom svijetu. Ogenj, ne Vatrogasci.

Što vi mislite da bi ljudi trebali znati o vašem bendu?
Lijepo je kad te ljudi znaju s radija ili jubitoa ali je draže ako dođu na koncert i shvate da je koncert JOgnja drugačije i punije iskustvo nego što su imali prilike cuti do sada zato dođi i ti i budi kul. Jer možda svi sutra umremo. Od smijeha.

Gdje leže vaši muzički korijeni, kako su i u kojoj mjeri utjecali na vaše kreativno izražavanje danas?
Mogel bi satima sediti tu i analizirati pjesmu po pjesmu ali bude vam nečitljiv intervju i nemate tol'ko bandwidtha. Pretpostavljam da je ono što nas najviše spaja i prodire u aranžmane pjesama Ognja jest tzv. alternativni rock '80-ih i'90'ih godina, sigurno. Definitivno mogu čuti, ako ne utjecaje onda sličnost, tih glasnih gitara i bubnjeva - Weezer, Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam, U2, rani Foo Fightersi, stadionski Simple Minds, Oasis, Blur, Neil Young, The Smiths, At The Drive-In, The Stone Roses, Faith No More, cijela radinost RHCP, The Police, Green Day (Dookie i Nimrod), Blink i svi bendovi koji su imali bubanj, bas, el. gitaru, ak. gitaru i neki čudni folkasti žičani instrument poput R.E.M. (You Are The Everything!)

Tu jest dosta elemenata Catch Us For The Foxes i folkastih izdanja mewithoutYou (to ja pridodajem i čujem). Također su tu i moderniji Mumfordi, Flogging Molly, svi ti pank bendovi s utjecajem irske ili američke country glazbe, do domaćih mandolina + rock kombinacija. Nema tu previše nekih opskurnih, avangardnih utjecaja. OKEJ, možda ima ali u neznatnim količinama i neču kaj bu te zijevali od dosade i muke. Nekad se zapitam: "Što bi Captain Beefhart učinio". I ne prođe dok predložim. Ali ubacujem pomalo kroz godinu kaj niko ne skuži.

Meni kao bubnjaru u ovom bendu tu su Jimmy Chamberlin kao no.1 utjecaj, divljački pristup folku Rickie Mazzotte iz mewithoutYou, Bill Bruford u King Crimsonu, Buddy Rich u naletima, kreativni Britt Walford u Slintu, Breedersima i the For Carnation, raznolikost Branna Dailora i Stewarta Copelanda, hiperaktivnost i kreativnost Bena Kollera iz Convergea, Dave Grohl (HOOOTEE HOOTEEE), Stopa iz poljske Armije, od koprivničanaca - Juraj Stipan iz Barkoda, moj buraz Relja Kekez iz hrpetine bendova i Marko Kuhar iz legendarnih One Step Away, Snob i Rens Argoa i Buki koji je nekad davno sviral u OSA. Svaki od njih su majstori u onom što rade ali su svojstveno svirali punk ritmove jer su imali drugačiji pristup i osjećaj. A za ostale članove to nije bitno sad, pitajte njih drugi put jer bi se sigurno i oni raspisali (o cajkama). ;) Izgleda da je nečitljiv intervju!

ogenj

Kako ste došli do baš ovog muzičkog spoja koji danas svirate i kako biste svoj zvuk opisali?
Pogledaj prethodno. :) Znam da je prethodna ideja bila svirati nešto folkasto što bi se našim domaćima moglo svidjeti, a s vremenom je preraslo u ovo što je sad - Nirvana rip off. :)

Nedavno ste izdali svoj prvi album i koliko smo imali prilike vidjeti, pobrao je prilično pozitivne kritike. Što nam imate reći o njemu, kako ste zadovoljni krajnjim ishodom, što biste sad kad je izašao htjeli promijeniti, dodati ili oduzeti? Koliko znamo, izdan je i na Deezeru, kako mu tamo ide?
Evo, imali smo turbulentnu, čudesnu i iznenađujuće kaotičnu 2017. godinu kroz koju smo stekli mnogo prijatelja i suradnika (što je možda i najbitnije od svega), tesali te pjesme u klubovima, skvotovima, velikim festivalima koje se sada nalaze albumu. "Domaj" je posveta svima koji su nas podržavali, obitelji i prijateljima koji nas prate i digli do ove razine. Kao i sa svim albumima dokument je prošlog vremena, prošlih iskustava koje su nas dovele do točno OVOG INTERVJUA!
Osobno, kako su pjesme nastajale kroz godinu imao sam svoju viziju kako bi nešto trebalo zvučati i dok smo završili snimanje trebalo mi je vreme prilagodbe da se naviknem na to što je na "vrpci", a ne kak je u mojoj glavi. Nakon mjesec dana slušanja tokom dugih šetnja napokon ga čujem objektivno i ne mogu vjerovati da smo to mi, album stepa, kida i rastepa na slušalicama, u autu, na jeftinim zvučnicima, na mojoj prefinoj Sonyjevoj liniji iz osamdesetih, a znam da bu sljedeći biti još bolji.
Baš sam gledal dokumentarac o R.E.M.-ovom Automatic For The People i Peter Buck veli da su poslije uspjeha Losing My Religion koji se pjeval po cijelom svijetu trudili se biti odvojeni od glazbenog svijeta, potpuno se izolirati i napravili su Automatic u svojem "mjehuru", bez vanjskih podražaja i činilo se kao da Automatic nije zvučal kao nijedan drugi album 1992. godine. Tak' mi se nekak čini i za Domaj. Nismo na ništ konkretno ciljali, samo smo radili unutar uspostavljenih parametara benda i ne mogu pokazati prstom i reći da postoji BAŠ ovakav album. Bez toga ne bi bilo oprečnih pjesama poput Domaj ili Ljubaf Na Najjakše. Ovo je samo jedan korak za nas i zamotavanje paketa zadnje 3 godine i puštanje tog brodića niz rijeku, lampiona da prodre nebo, da ide kam god treba ići ali ne mislim da smo ovo mi na kreativnom vrhuncu, that is yet to come.

Kako je muzika koju st kroz sve ove odine svirali utjecala na vas osobno? Koje su posljedice izloženosti jednom tako snažnom podražaju?
Ogenj je odlično djelovao na moj humor (ili je moj humor odlično djelovao na Ogenj?). Negativno je utjecao na moj brak. :O Dok smo krenuli bili smo hrpa potpuno drugačijih pojedinaca među kojima je veza tanka ali važna... Sad je to isto samo se više smijemo, spremni smo progutati metak... Dobro, SLADOLED jedan za drugoga. Više smo, kak je Sting rekel, kao ulična banda. Koja će zajedno pobjeći. U nevolju. I smijati se pritom.

ogenj

Kako izgleda vaš kreativni proces i kojim metodama se služite kako bi sami sebe disciplinirali ili je možda nedisciplina ključ stvaranja kvalitetne glazbe? ;)
Nema filozofije. Dobro, ima, pa vidite kak pišem. Tomo napravi kostur pjesme, a bend radi aranžman. Zasad se još nitko od nas ostalih nije odvažio napisati nešto svojeg kad Tomek još žari i pali. Nekad ima viziju kamo bi volio da pjesma ide i mi pratimo tu misao jer se izvlači nešto što ne bismo nužno odsvirali u reakciji. Kao da bojimo platno. A nekad ispadne potpuno suprotno od onog na čemu smo radili jer smo najednom đemali sprdanciju poput Mišo Kovač ritma ili kak bi generička stvar Blink 182 ili Foo Fightersa zvučala. I ispadne odlično jer nam to prirodno dolazi u tom trenutku i nekad zvuči bolje nego ovaj aranžman kojeg smo žvakali prethodnih sat vremena. Tajna jest, zašto odabrati ako možeš spojiti sve varijacije na temu - Ljubaf Na Najjakše (a ima samo tri i kusur minute) Tko je najaktivniji i najglasniji, pjesma ide u njegovom smjeru. :) Dobra je stvar što imamo kompletnu slobodu i razvijamo osjećaj sa self editing i ne libimo se klišeja bilo kojih glazbenih pravaca. Nije premeditirano, jednostavno se nekaj desi.

Koje je vaše viđenje stanja na našoj glazbenoj sceni i imate li nekih vlasitith favorita na koje mislite da bi trebalo obratiti pažnju, možda nekih imena koje bi trebalo pratiti u budućnosti?
Uvijek ima sušnih godina, ali čak i tada ima nekog tko radi zanimljive stvari. Poput Josipe Lisac, ona uvijek nekaj radi. Izbjegavam rasprave o "sceni" ali se čini da nedostaje onaj ogroman bend koji je glas generacije, oduvijek mi je nedostajao taj osjećaj jedinstva. Ali ima odličnih bendova po Hrvatskoj. U moje vrijeme, nije bilo interneta i televizora, mi smo imali piratski radio, NE, mi nismo imali NI RADIO, svi smo se sakupljali oko Jože koji je iz Amerike donesel radio i tam je sedel u središtu sela kod dućana i svi smo se skupljali i slušali At The Drive-In dok su žene plesale kolo (rana verzija poganja). Zato, nađite nas na myspaceu...
Vlastiti favorit vječno će biti Rens Argoa. I kompilacije KC Rock iz 1982.

Kako izgleda savršen koncert, što mislite koji se od vaših nastupa najviše približio tom idealu?
Uvijek su najbolji nastupi oni tokom kojih se uspiješ približiti slušateljima, premostiti jaz kakav god da je i dok su ljudi aktivni i prisustvuju. Zbog toga ovo i radimo, povezivanje s ljudima.

ogenj

Revival vinila je u punom jeku, koliki značaj pridajete tom mediju u današnjim okvirima? Možemo li možda očekivati Ogenj na ploči?
Budući da smo dogurali do digitalnog i fizičkog izdanja na CD-u zasad nije ništa sličnog u planu. Album je snimljen, miksan i masteriran digitalno i koristi puni dinamički rang takvih izdanja, a za izdanje na vinilo morali bismo remiksirati cijeli album. Iako bi to bilo predivno i nevjerovatno čudo slušati svoj album na vinilu u budućnosti, tek smo svježe snimili ovaj jako glasan "na crtu" koji pumpa do maksa i gledamo prema promoviranju istog i snimanju novijeg materijala u skoroj budućnosti.

Kad biste mogli snimiti stvar s bilo kojim živućim ili neživućim izvođačem, tko bi bio vaš izbor i zaštto?
Pitanje suradnje uistinu jest odlično pitanje. Nekad zamišljam kako bi bilo da Cinkuši i mi napravimo pjesmu zajedno.

Najbolji album ikada snimljen u Hrvatskoj?
Ne govorim u ime benda, upozoravam. Mišljenje je 500% ultra subjektivno. Nikola je maher na ovom polju. Najčešće se vraćam "Mentalnoj Higijeni" Atomskog Skloništa (i to na ploči). Makar je snimljena u Londonu 1982, a ne kod nas. "Ravno Do Dna" Azre jest također ultimativni zapis ranih pankoidnih godina. Čista energija. Goribor ljepote... "Maxon Universal" TBF-a je besprijekoran album; hitoidan, a inteligentan u sadržaju i izvedbi.
Snobov HC skoro pa konceptualni album "Earn Your Spine". "Emerald Way..." Rens Argoe 2014. godine je bio odličan ali nedavni "Luciferin" je uistinu mesmerising burden. Takav album koji se sluša jednom i ostavlja takav utisak da mijenja život ali se ne želiš prebrzo vratiti u taj mindset jer si svjestan koliko je težak emocionalno.
Ali mislim da bih ovu čast dao Urbanovom "Žena Dijete".

Što ćete povodm vašeg koncerta u Tvornici poručiti ljudima koji dolaze poslušati vas?
Ha joj, nek' vam ne bude žal kaj niste došli, razumijemo da svi imamo svoje stvari za koje se moramo pobrinuti. Od obitelji, do posla, financiKAJGOD, DOJDITE, NEBU VAM ŽAL, ŠTRUKLI BUDU!
Da citiram jednu dragu Kristinu: "Ovo će bit super koncert, a ti možda nećeš bit tamo, a bit će super i bit će ti jednog dana žao i pričat ćeš mlađima da si bio baš ko i svi oni koji lažu da su sredinom (i prije) 2000-ih bili u KSETu na prvom koncertu The Nationala.. "
Kak sam i ja bil u KSETU dok su Mars Volta bili na svojoj prvoj svjetskoj turneji, ulovil sam također trzalicu od ćelavog basiste Gillanovog benda dok me milicija mlatila po glavi davne tisućosamsetnekoje u Zabregu. Često me unuci pitaju, djede, kako je to izgledalo, a ja kažem nesečam se.

Što Ogenj trenutno sprema za neka buduća vremena?
Još par vizualnih anegdota s glazbom izabranom s albuma Domaj, pod režijom masterminda i majstora Bojana Koštića. Koncertiramo dalje kroz Hrvatsku, dio Europe i vidjet ćemo što vrijeme nosi!

I za kraj, nadahnuta poruka za internetsko čitateljstvo. :)
čččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččččč Maček mi je sel na tipkovnicu ispričav (KAŠLJ) uh, pardon, alergičan sam na dlake. Nemojte me shvaćati preozbiljno, ja sam dežurna ADHD smijurija u Ognju, što je bitan položaj kojeg sam sam odabrao i sad to prenosim na vas! Lako je biti ljut, jadan, pesimističan - zato smo (možda) mi tu. Nema lažnog osmijeha, nema feelgood gluposti, samo želimo izvući ono što je dobro u našim životima na vidjelo. I nedajte se maltretirat, niko vam nemre reči kaj da delate. Slušajte više krautrocka. Otkrivajte povijest i okolnosti glazbe. Bacite se povremeno u neko polje rascvjetale repice (ali nemojte previše trgat). Nemote me slušat jer vam govorim kaj da delate.
Pozdravi svima od Ognja!