facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Studeni 2017
Format Albumi
Vrsta Synthpop / Electropop
Dodano Srijeda, 28 Ožujak 2018
Žanr Pop
Length 55:38
Broj diskova 1
Edition date Studeni 2017
Država SAD
Etiketa Big Machine
Edition details Datum objave: 10. studenoga 2017.
Tags Taylor Swift Big Machine

Review

Koga je zanimalo, mogao se načitati, nagledati i naslušati svih spretnih i manje spretnih, sapuničastih koliko i iskričavih prologa u novi album američke pop-princeze Taylor Swift. Cura koja mi se zadnje vrijeme doima poput pametnije inačice cirkusa(rija) tipa Miley Cyrus, cura koja je kroz relativno dugo vrijeme (bar mjereno suvremenim štopericama, kad se i cijele karijere mogu sabiti u jednu godinu) gradila svoj iskaz na širokom pop-platou, svoj je šesti album sukladno sazrijevanju rukopisa pripremala nešto duže nego prethodnike koji su izlazili u redovitom dvogodišnjem ritmu: "Reputation" niste mogli izbjeći u glazbenim vijestima dugo prije samog izlaska pred kraj prošle godine, a sve što se trebalo naći na njemu činilo se poput gradiva za zbirke mnogo ozbiljnije od svijeta pop-princeza. Ili je sve to baš sastavni dio tog "gliteranog" svijeta?

Pa, možemo to uzimati kako hoćemo, naravno, svatko po svojoj vizuri i zapravo po vlastitim stanjima svijesti; ono što smo napokon, nakon svih najava, javnih i manje javnih svađi i olajavanja, povlačenja sa streaming-servisa, ambicioznih video-spotova i koječega što se na to nakalemilo, dobili rasni je moderni pop-album. I to je to. Smrt stare i rođenje nove Taylor Swift? Da, valjda, je li, ovaj... ne? Višeslojna ispovijed u formi pop-glazbe? Paaaa... OK, ako baš želite, moglo bi se i naći nešto ispod Taylorine ja-forme, ali ne bih bio tako optimističan kad su rezultati u pitanju. Da, provučena je tu (ne)čuvena svađa s Kanyeom Westom i njegovom najdražom članicom klana Kardashian, dadu se tu razabrati neke bivše ljubavi, a možda ipak još više nove romanse (što je svakako za pozdraviti kao omjer), ali kako spomenuh na samom početku, o tome se moglo čitati naveliko i naširoko proteklih mjeseci, a nakon opetovanih preslušavanja "Reputation" zaključka sam da je u recepciji samog albuma to čak nepotrebno. Odnosno, možda čak i ne ide svojoj potpisnici u prilog.

Naime, cijela ta sapunica gdje je ovaj ovome ono pa netko nekomu ono i gdje je svatko rekao ili učinio to što možda jest a možda i nije i gdje je ispod inventurne crte nečija ili svačija "reputacija" od same Taylor prije čini taštu figur(ic)u i, po novogovoru, control freaka nego patnicu na popkulturnom bojnom polju. Drugim riječima, sve je to biznis, odnosno, glitter-business u kojem je talent više nego dobrodošao, ali ne i presudan dio "paketa". Srećom po Taylor Swift, ona ga ima i bio bih uistinu zlonamjeran kad to ne bih priznao. To je pokazala ne samo time što je potpisinica svojih pjesama, već i kontinuitetom te uzlaznom linijom koja joj prati rad s kulminacijom ne samo u brojnim nagradama i nakladi, već i u kreativnom trijumfu nedavnog albuma "1989". Nije zgorega podsjetiti da je ta zbirka iz 2014. poharala sve, od top-lista do kritike, kao izniman čistokrvni pop-album "dostojan" i temeljite obrade u "režiji" Ryana Adamsa(!). "Reputation" je nužni novi korak, nužno problematičan nakon svojevrsnog zenita kao i nužno ambiciozan u svjetlu zahuktale pop-arene svijeta društvene premreženosti i gadžetizacije reputacija. Koliko je u tome uspješan ovisi o onom što očekujete. Ja osobno, realno ne očekujem previše, ali u konkretnom slučaju, zbog najmlađeg člana obitelji, slušam i više nego što sam mislio ili trebao za jedan kakav-takav osvrt.

Moja slatka mala jedanaestogodišnjakinja već mi danima prijeti sankcijama u slučaju (pre)niske ocjene ovog albuma, ali moja je sreća što mogu ostati čak zadovoljan preslušanim, bilo tu podsvjesnih (auto)sugestija ili ne. Odustavši od temeljitijeg proučavanja pozadine pjesama mogao sam tako vrlo brzo uživati u high-class pop glazbi nafilanoj masnim beatovima i kotrljajućim ritmovima, naslagama synthova i melodijskim glazurama dostojnim... da, reputacije zvijezde sa sugestivne naslovnice. Jer, "... Ready for It?", "Look What You Made Me Do", "Getaway Car",  pa čak i "End Game" pravi su pop-razarači za kakve bi neke zvjezdice vodile i ratove, a balada poput "New Year's Day" ili prethodna joj "Call It What You Want" dokaz da ispod i iza uposlene producentske pegla-mašinerije postoji i djevojka koju pokreće goli talent i znanje, a ne samo bildanje reputacije. Da, zalome se tu i blijede pravocrtnosti poput "Delicate", "Dancing with Our Hands Tied" ili "I Did Something Bad", ali to su redovne boljke albuma proizašlih iz konfekcijske naklade. Taylor Swift ima taman dovoljno "mota" da ih nadjača, birajući pametno i igrajući po sapunastim pravilima dovoljno spretno da ih preokrene u svoju korist, čak i kad album ispadne bar za dvije ili tri pjesme predug. Tu leži tajna njezina uspjeha i nada da će ovaj opus proizvesti još štošta. Uz manje kalkulacije i peglanja, a više samog talenta i kreativne ozbiljnosti možda i štogod neočekivano.

"Reputation" je nesvjesno ispao mali dnevnik reputacije u svijetu relativiziranih vrijednosti. Glazbeno i tekstualno, na kojoj god ga razini slušali i tumačili (ili ga jednostavno ne tumačili). Svijet pop-princeza i granični mu svjetovi raznih rukavaca pop-industrije dobili su tako album koji će ih uzburkati po unaprijed zadanim pravilima i očekivanjima, ali i dodati taman onoliko začina da ostane duže na površini. Album koji neće zakonitosti jednog plastificiranog svijeta dovoditi u pitanje, ali će nabaciti onoliko osobnoga koliko se može primijeniti i u nekoj drugoj inačici onoga što se nama i pogotovo našim mlađim članovima obitelji servira kao a design for life.

 

Toni Matošin

Hits 564

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42