facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Lipanj 2017
Format Albumi
Vrsta / Contemporary Jazz / Folk Jazz / Cool Jazz
Dodano Četvrtak, 17 Kolovoz 2017
Žanr Jazz
Length 47:27
Broj diskova 1
Edition date Lipanj 2017
Država SAD
Etiketa Sunnyside
Catalog Number SSC 1484
Edition details objavljeno: 9. 6. 2017.; producent: Jeremy Sama; snimano: 12.8.2015. i 12.1.2016. - Jordan Hall, New England Conservatory
Tags Dominique Eade & Ran Blake Dominique Eade Ran Blake Sunnyside Jeremy Sama

Review

Početkom lipnja izašao je jedan pomalo neobičan jazz album, koji bi lako mogao ući u uži izbor jazz albuma godine. Riječ je o albumu "Town and Country" vokalistice Dominique Eade i pijanista Rana Blakea, koji nude snažnu, hipnotizirajuću viziju američke folk tradicije.

Ovo je druga suradnja dvoje vrlo zanimljivih glazbenika, čija slava nije razmjerna njihovim talentima. Pijanist i glazbeni edukator Ran Blake snimio je niz sjajnih albuma od početka 60-ih, kao što je izuzetan debi "The Newest Sound Around" s Jeanne Lee, a poznat je po jedinstvenom stilu u kojem se stapaju blues, klasika, jazz i filmska glazba film noira u inovativan i pomalo mračan zvuk. Već 50 godina podučava jazz na New England Conservatory of Music u Bostonu, gdje je osnovao odjel tzv. "Treće struje" zajedno s Guntherom Schullerom ("Treća struja" je Schullerov termin za žanr koji sintetizira klasičnu glazbu i jazz). Eade i Blake upoznali su se krajem 70-ih, kad je Eade došla studirati u Boston na poznati glazbeni koledž Berklee, no kad je čula Blakea, odustala je od prestižnog Berkleeja i prebacila se na NEC, gdje i dan danas radi kao glazbeni edukator (pored glazbene karijere). Dominique Eade spada među skrivene bisere američkog vokalnog jazza, ima kristalni glas izuzetnog raspona izražajnosti i interes za neobičan repertoar, od folk pjesama, protestne glazbe do zaboravljenih standarda.

Blake i Eade nisu samo kolege na NEC-u, već i muziciraju zajedno desetljećima, no "Town and Country" tek je druga njihova suradnja ovjekovječena na nosaču zvuka, nakon sjajnog albuma "Whirlpool" iz 2011. Dugogodišnja suradnja jasno se očituje u uigranosti i osjećaju glazbene "kemije". Dok se "Whirlpool" atmosferom savršeno uklopio u Blakeov interes za film noir, "Town and Country" je raznovrsniji, miješa filmske teme, folk pjesme, country balade, spirituale i nudi dirljiv, poetičan, no i mračan portret američkog ruralnog krajolika. U maštovitoj interpretaciji dvoje umjetnika, tradicionali su obrađeni kroz modernističku prizmu i nekako stopljeni s film noir tužaljkama i glazbenim asketizmom tipičnim za Treću struju.

Na novom albumu dvojac nudi zapanjujuće interpretacije Boba Dylana, Johnnyja Casha, folk pjesama, gospela i slično, transformiranih neobičnim harmonijama, maštovitim fraziranjem i evokativnom atmosferom. Brojne pjesme govore o teškim društvenima temama kao što su siromaštvo, jaz između bogatih i siromašnih, zatvorski sustav, svemu onom što je obilježilo američko društvo u periodu kada su nastajale te pjesme, a relevantno je i dan-danas. Inače je većinu repertoara odabrala Eade.

Album otvara evokativna Lullaby, kraća od minute, jedna od dvije mračne dječje pjesme iz film noir klasika iz '50-ih "Noć lovca" (druga je Pretty Fly), što se uklapa u Blakeov interes za film noir (kojim se bavi i kao edukator na NEC-u), a slijedi neobična, maestralna interpretacija Dylanovog oštrog napada na konzumerizam i licemjerje američkog društva, It’s Alright, Ma (I’m Only Bleeding).

Svima poznati filmski klasik Henryja Mancinija Moon River jedan je od tri "Mjesečeva" jazz standarda na albumu (uz Moonlight in Vermont i Moonglow – od kojih je potonji spojen u potpuri s temom iz filma "Piknik", koju Blake izvodi solo na klaviru), što dodatno doprinosi noir atmosferi albuma. “Give My Love to Rose,” dirljiva je izvedba Cashove gorke pjesme o nepravednosti zatvorskog sustava, a Thoreau je kompozicija Charlesa Ivesa posvećena Thoreauu, osnivaču američkog transcendetalizma. Tu su i engleska folk pjesma The Easter Tree, koja najavljuje makabričnu Strange Fruit Billie Holiday (jednu od najjezovitijih pjesama, koja vrlo grafički opisuje linč), te gospel Elijah Rock, najpoznatiji u izvedbi legendarne Mahalie Jackson. Gunther je noarovska improvizacija na kompoziciju Blakeovog mentora i kolege Gunthera Schullera, u kojoj do izražaja dolazi Blakeov meditativni stil s povremenim disonancama. Folk standard legendarnog Lead Bellyja Goodnight, Irene zvuči ističe hipnotički zavodljiv glas Dominique Eade. Slušajući njezine vokalize, nemoguće je ne zapitati se kako je moguće da je gotovo posve nepoznata jazz publici. Njezin stil ujedinjuje folk pjevačicu, divu cool jazza na tragu Chris Connor, uvjerljivu interpretatoricu gospela, te čak repericu (što se očituje u Dylanovom klasiku). Eadein kristalni, elastičan glas savršen je kontrapunkt Blakeovom pomalo ogoljelom pijanističkom stilu, koji se temelji na dramatično supostavljenim tišinama i tour de force fragmentima.

Riječ je o očaravjućoj suradnji dvoje glazbenika koji su oboje pomalo zapostavljeni od strane jazz slušatelja. Njihova glazbena vizija istodobno je sirova, snažna, bremenita političkom porukom, nekom vrstom "statementa" koji zahtjeva reakciju slušatelja, te nježno poetska i predana ideji glazbene ljepote. Rezultat je originalan i dirljiv uradak, pravo osvježenje na suvremenoj jazz sceni.

Mirna Marić

Hits 187

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42